Leegstaande ziekenhuizen, stoffige fabriekshallen, verlaten militaire basissen. Ooit werden deze plekken dagelijks druk bezocht door arbeiders, patiënten, militairen. Tegenwoordig zijn deze plekken lang door de mensheid vergeten, maar niet door avonturiers die zichzelf “Urban Explorers” noemen. Urbex, een afkorting van Urban Exploration, is een hobby die je naar de meest verlaten en vergeten plekjes, in sommige gevallen verboden te betreden, van de menselijke beschaving leidt. Urbexers zijn op zoek naar de schoonheid van het vergane, de natuur die industriële terrein weer opslokt, en dat slechts gewapend met een zaklamp en fototoestel. De hobby gaat echter gepaard met gevaar; de gebouwen die Urbexers verkennen staan vaak al jaren leeg, waardoor er allerlei fysieke gevaren kunnen optreden. Ook zijn veel terreinen verboden te betreden, waardoor de kans groot is dat je als Urbexers de wet overtreed, en gearresteerd kan worden.
Voor Urbexers geldt de ongeschreven regel: “take nothing but photographs, leave nothing but footprints" Neem slechts foto’s, laat alleen voetstappen achter.
Verlaten fabriek; een verborgen schat voor Urbexers
Meningen verschillen over deze stedelijke avonturiers. Zo zijn er tegenstanders die Urbexers als lastpakken en vandalen beschouwen, ze betreden immers in sommige gevallen verboden en afgesloten terreinen. Voorstanders van Urbex zijn juist enthousiast over deze hobby; zo fotograferen Urbexers verborgen schatten, en leveren de foto’s een waar kunstwerk op.
Ben jij bekend met het fenomeen Urbex? Ga je zelf eens op Urban Exploration of ken je iemand die dit doet? Deel je mening en ervaringen hieronder!
Mij lijken de risico’s die je kan lopen te groot om het zelf te doen, maar ik geniet altijd enorm van de foto’s! Ze lijken soms direct uit een griezelfilm te komen… Ik kan je mening dus helemaal begrijpen Backpackgek.
dit is een aha erlebnis. Ongeveer een jaar of 45 !! geleden sloop ik rond in een ziekenhuis in Dordrecht dat leeg stond. Helaas maakte ik toen nog geen foto’s, maar ik vond dit op het internet:
Tsjernobyl staat bij mij hoog op het verlanglijstje van plekken-die-ik-gezien-moet-hebben, mits deze weer voor toeristen geopend wordt. Toeristische trips naar Tsjernobyl zijn helaas stopgezet.
Zijn er, behalve Pripyat, nog meer vervallen “spooksteden”?
slecht nieuws!
ze willen massa toerisme en dat betekent dat je ipv een klein groepje in een VW bus straks met een tourincar ernaar toe gaat. Ik vond juist het kleinschalige en exclusieve het mooie van deze trip, gewoon een klein groepje waarmee je daar kan rondstruinen.
Hopelijk blijft het zoals het was maar ik vrees dat de honger naar meer geld gaat winnen.
Naar mening heeft de honger naar geld al gewonnen, ik zat namelijk in een touringcar naar Tsjernobyl… En ter plekken werd je niet eens in kleine groepjes opgedeeld, maar hobbelde je vaak met zijn 50(!)-en achter een gids aan. Al waren er ook plaatsen waar je wel zelf rond mocht lopen (mits je op tijd terug bij de bus bent).
Daarbij moest je je verplicht ter plekken verzekerden, en die verzekering dekte helemaal niks was mijn reisverzekering niet zou dekken. Kosten: 10 euro.
Maar voor mij was Tsjernobyl een plek die ik graag had willen zien, en ik heb het gezien.
Voor Urbex fotografie is Dortmund wellicht een optie. Hier ligt een oude staalfabriek waar je in kan (met gids). Op het fabrieksterein zijn ook stadstuinen en klimwanden te vinden. Heel leuk opgezet!