Umbrië - Route en Highlights?

Vorig jaar heb ik Toscane met huurauto bezocht en ben zoals zovelen onder de indruk geraakt van dit stukje Italië.
Binnenkort, in september, ga ik opnieuw. Dit keer naar Umbrië.
Welke plekken/ plaatsen in Umbrië zijn absoluut het bezoeken waard ? Graag verneem ik jullie tips.

En welke route vanaf Pisa of Lucca, richting Umbrië, zouden jullie adviseren ? Die route gaat normaliter door Toscane en het is geen straf om daar opnieuw doorheen te rijden. Vorig jaar heb ik een route gereden vanaf Pisa Airport naar San Gimignano, Siena, Asciano (de S438: Le Crete - prachtig !), Pienza, Val D’Orcia, Montalcino.

Als jullie een andere route kunnen aanbevelen door Toscane - en een mooie route in Umbrië, dan hoor ik dat graag.

Hallo Profiler,
Ik lees zojuist je vraag over Route en Higlights in Umbrië. Er zijn geen antwoorden op gegeven, maar misschien heb jij inmiddels die reis gemaakt? Ik ben voornemens in mei 2015 naar Umbrië te gaan, per auto. Eerste keer Italië. Ik wil het liefst via Genua en Pisa naar Umbrië, om aldaar een leuke stek te vinden en van daaruit de omgeving/streek te gaan verkennen.
Heb jij aanraders? Weet jij een leuk, ‘centraal’ gelegen dorpje of zo?
Ik hoor het heel graag!

Groetjes, Marieke

Hallo Marieke,
Na in 2013 Toscane te hebben bezocht besloot ik in 2014 terug te gaan naar Italië en verder af te zakken naar Umbrië.
Ik kan je alleen maar aanraden om vanaf Pisa de route te volgen die ik aangegeven heb. M.n. de weg S438 ( Le Crete) zal je onvergetelijke indrukken opleveren.
In 2014 heb ik die route gedeeltelijk opnieuw gereden. Allereerst gereden van Pisa, naar Lucca (leuk stadje), daarna richting Siena naar Le Crete (route S438), vervolgens naar Perugia, rondgereden in regio Assisi, Spoleto, Todi, Terni (kunstmatige waterval: “Cascata delle Marmore”) , richting Norcia, de uitvalsbasis voor de “Monti Sibillini” (bezoek daar ook het centraal gelegen dorpje Castelluccio) . Ik ben steeds van hotel naar hotel gereden, vooraf de gewenste route uitgestippeld en heb onderweg de gewenste highlights meegenomen.
Mijn advies: lees je een beetje in via internet en kijk waar jouw voorkeur naar uitgaat, maak je eigen route in de wetenschap dat het eigenlijk nooit verkeerd kan gaan, want het is allemaal de moeite waard.
Terugblikkend vond ik het toeren door Toscane in 2013 indrukwekkender dan Umbrië 2014, maar dat is uiteraard persoonlijk. Een fijne vakantie gewenst !

1 like

Hallo Profiler,

Dank je voor je reactie. Langzaam maar zeker komt de datum van ons vertrek in zicht. Inmiddels hebben we ons inderdaad via internet en boeken ingelezen, voor zover dat kan. Vanavond gaan we weer boven de kaart zitten met alle informatie, en jouw routetips nemen we zeker mee. Die route S438 gaan we inplannen!
We hebben voor een week een huis gehuurd van Nederlandse mensen, in Acqualoreto, in de buurt van Todi en het Lago di Corbara. Van daaruit willen we de streek gaan bekijken, en na die week weer op de bonnefooi verder.

Ik hoor vaak dat eigenlijk alles daar prachtig is. En het lijkt mij ook mooi om door Toscane naar Umbrië te gaan.
Ik verheug me er enorm op, en nogmaals hartelijk dank!

Groet, Marieke

Hallo Marieke,
Nog een paar tips als je de route S438 rijdt (richtpunt: de weg van Taverne D’Arbia naar Asciano): bezoek de abdij “Abbazia Di Monte Oliveto Maggiore”, iets zuidelijker gelegen van Asciano. http://www.monte-oliveto.com/
Zuidwestelijker loopt een mooie route door Val D’Orcia, bekend om zijn indrukwekkende heuvellandschappen. Je komt in de buurt van het kleine dorpje “Bagno Vignoni”, ga even kijken naar het natuurlijke zwavelbad (mooie locatie ook) dat daar ligt. En wil je zelf een zwavelbadje nemen, dan kan dat bij het naastgelegen hotel) http://www.tripadvisor.co.uk/LocationPhotos-g668220-Bagno_Vignoni_Tuscany.html#20991241
Van Bagno Vignoni , Pienza en Montepulciano kun je richting Lago Trasimeno en rijdt je onderdoor Umbrië in.
Groet, Profiler

Oh ja, nog vergeten te vermelden: zelf koop ik voor mijn reizen vaker de boekjes van “ANWB eXtra”, zijn ook voor Toscane en Umbrië verkrijgbaar.
Klein formaat, veel informatie en een handig kaartje erbij. Kosten 8,50 per stuk geloof ik.
In Umbrië zeker Perugia (met zijn bekende fontein in het stadscentrum) en Assisi bezoeken, krijg je geen spijt van.