Toscane - Roadtrip van 5 dagen - Where to go and what to see?

Begin september van dit jaar bezoek ik voor de eerste keer Toscane, misschien ook een gedeelte Umbrië.
Eerst vliegen op Pisa en vanaf het vliegveld auto-huur voor de duur van 5 dagen: maandag tot zaterdag.
Ik weet het, het is wat kort. Het doel is Toscane verkennen per auto en als het qua tijd kan, een stukje Umbrië erbij. Het accent ligt wat mij betreft op de roadtrip, bij voorkeur de druk bezochte toeristenplekken vermijdend.
Graag verneem ik jullie suggesties betreffende mooie autoroutes en de dorpjes en stadjes die daarbij ècht het bezoeken, en een overnachting waard zijn.

Lees je o.a. eens in via de hieronder vermelde Topics ivm Toscane en Umbrië vermits dergelijke vragen bij herhaling worden gesteld. Neem er een landkaart bij en markeer in fluo op kaart wat je écht niet wil missen, noteer de nuttige dingen. Distilleer er een deelcircuit uit.
Bij de aangehaalde plaatsen worden meestal geen details vermeld: die kan je googlen wat die plaats speciaal of uniek maakt.

Toscane :
vb. Pisa : toren, baptisterium, kathedraal…maar aan de stad zelf zou ik verder geen tijd besteden.
Wat is uw persoonlijke voorkeur vanaf Pisa ? gewone wegen - deels snelweg ?
richting : Cinque Terre = natuur, panorama, wandelen, kleine dorpjes) : m.i. dan blijft er van 5dgn niet erg veel meer over.
richting : Pisa - Lucca - Volterra - San Gimignano - Siena - de wijnroute van Greve-in-Chianti tot Radda-in-Chianti ?
Siena - Arezzo - Pienza - Montepulciano - Cortona (panoramisch zicht) - route Crete Senesi - Val d’Orcia …
Firenze : zou ik bij een 5 dagen trip niet aandoen. Kan je nog altijd als citytrip.

Umbrie :
Gubbio - Perugia, oude Etruskische stad, Lago Trasimeno - Spoleto - Todi - Terni - Monte Sibilini - Assisi - het wijngebied regio Bavegna

Met http://nl.viamichelin.be/ bereken je afstanden, kostprijs: brandstof/tolgeld, non-stop rijtijd van A naar B en je kan tussenstops inlassen.

Hotels van * tot ***** http://www.booking.com/
Groepswebsites voor het zoeken van B&B’s of Agriturismo’s : links staan vermeld in één vd aangehaalde Topics.

Ontdek en gebruik op het Forum de “zoekfunctie” rechts op de bovenbalk: “Toscane”, “Umbrië”, …
Nog een specifieke vraag stel ze op forum.

Hopelijk heb je nu info om er 5 prachtige Bella Italia-dagen van te maken !

Met slechts vijf dagen is het wellicht beter om je gewoon op één regio te concentreren. Verder is het advies hierboven ruim voldoende.

Bedankt voor jullie reakties. Met deze tips gaat het vast wel lukken om een mooie route uit te stippelen.

Het aangepaste plan is nu om vanuit Pisa ongeveer de richting San Gimignano, Siena aan te houden en dan het zuid-oostelijke deel van Toscane te gaan verkennen in 5 dagen tijd. De route door Le Crete Senesi (weg 438) lijkt me erg indrukwekkend en zuidelijker o.a. de stadjes Montalcino, Pienza, Montepulciano. Het gebied Val d’Orcia kan misschien ook ingepast worden.
Verdere tips zijn welkom (wat is absoluut een bezoekje waard ?), zo ook aanbevolen overnachtingsmogelijkheden b&b / hotel / mid-range).

Heel mooi daar:

Kamer/apartementje huren of tentje opzetten bij:
http://www.podereilcasale.it/farm

Mocht het een dagje koud of regenachtig zijn in september…:
In de tuin van onderstaande hotel, in Bagno Vignoni, kun je zwemmen in warm vulkaan-water. Je hoeft geen kamer te boeken, je kunt ook alleen een toegangskaartje voor het zwembad (en douches etc.) kopen. Vanuit dat zwembad schitterend panorama over Val D’Orcia…

http://www.hotelpostamarcucci.it/

De plekken die je aanhaalt zijn idd de highlights in dit deel van Toscane.
Een mogelijk schema over 5 dagen:
dag 1 : bezoek Pisa voormiddag , nog dezelfde dag verder rijden voor bezoek namiddag San Gimignano (Pisa-San Gimignano ongeveer 80km/rijtijd 01u30)
overnachting regio San Gimignano of reeds iets verder richting Siena (San Gimignano - Siena ongeveer 50 km/rijtijd 01u00)
dag 2 : bezoek Siena, als je er een lange dag van maakt kan Siena gerust op 1 dag
dag 3 : route Crete Senesi, zuidelijk van Siena, via Taverne d’Arbia en Asciano…richting Montepulciano en Pienza
dag 4 : Val d’Orcia. De vijf districten van de vallei zijn: San Quirico d’Orcia, Castiglion d’Orcia, Radicofani, Pienza en Montalcino.
dag 5 : van Montalcino naar Colle Val d’Elsa, Volterra, Pisa (ongeveer 160km/03u30, over een groot deel van de route mag je hooguit 50km/u)

dag 6 : een late terugvlucht ?
Vanuit Pisa nog een uitstap naar

  • het mooie Lucca ? (via A.11 ongeveer 30km/00u50, via SS12 en SS12R idem afstand/rijtijd volgens viamichelin.be)
  • of misschien : Carrara of Massa di Carrara (via A.11 rijtijd ongeveer 01u volgens viamichelin.be)
  • indien aankomst Pisa in de namiddag op dag 1: alleen Pisa bezoeken en op dag 2 doorrijden naar San Gimignano en een korter bezoek aan Siena.

Wat betreft “verdere tips” denk ik dat je die wel tegenkomt in de links vermeld in een hiervoor vermelde post evenals een uitgebreide mogelijkheid tot zoeken van B&B’s of B&B bij agriturismo’s en hotels via de aangereikte links ! Voor de één eenvoudig, voor een ander wat meer comfort of zelfs luxe, rustig gelegen en toch nabij een goede verkeersas voor de uitstappen, enz…
Keuzes verschillen nu éénmaal en hierdoor is het niet zo simpel om wat aan te raden.

Voor een roadtrip van 5 dagen heb je wel degelijk een interessante keuze gemaakt en is het schema meer dan druk genoeg. September het is al korter dag.
Succes !

Stanzy, ik denk dat ik dat reisschema van jou aan ga houden. Ziet er goed uit.
Zitten er trouwens veel bergwegen bij en zo ja, kun je iets zeggen over hoe hoog er dan geklommen moet worden ? Anders gesteld: zijn de door jou aangegeven routes goed te rijden door iemand die niet zo houdt van autorijden in hoger berggebied ? (ondergetekende dus). Dag 6 (zaterdag) bestaat helaas uit op tijd de huurauto inleveren en de terugvlucht die gepland staat voor 13.00 u. Is twee uur van te voren op het vliegveld van Pisa zijn voldoende voor incheck, etc. ? Misschien toch maar wat ruimer nemen i.v.m. retour brengen huurauto en afhandeling van huurcontract.

Toscane heeft een gevarieerd landschap : heuvels en bergachtig. De hoogste berg van Toscane is de Monte Amiata, een uitgedoofde vulkaan, 1790m H. en vb. richting naar de bergen rond Carrara dan ga je wel hoger.
Het rijden van/naar de hiervoor aangehaalde plaatsen geeft geen probleem, de wegen zijn goed en lopen door een heuvelachtig landschap. Logisch dus regelmatig stijgen of dalen maar stel je hier geen hooggebergte voor zoals in Zwitserland, Oostenrijk, Zuid-Tirol, … ! Veel van de aangehaalde stadjes liggen op een heuvel maar zijn zeker goed te doen. Dat is juist de charme, het unieke. Don’t worry !
Luchthaven Pisa : geen ervaring.

Stancy, zou je nog specifieker aan kunnen geven, wat dag 5 betreft, welke wegen aan te houden van Montalcino naar Colle Val d’Elsa ? Bedoel je dan weer richting Siena aanhouden of een route via binnenwegen ?

Montalcino richting Buonconvento … R2 …tot Siena …

Geef route in met http://nl.viamichelin.be/ met als
Start : Montalcino
Eindpunt : Pisa of luchthaven van Pisa
Geef tussenstops (étappes) aan : Colle di Val d’Elsa , Volterra
Een beetje inventief zijn en deels afwijken van een route kan toch best volgens jouw persoonlijke voorkeuren.
Goede reis !

Vijf dagen is inderdaad te kort om deze schitterede regio te verkennen, maar ik ben er zeker van dat je volgend jaar weer terug komt…Ik woon zelf al 36 jaar op het eiland Elba, het grootste eiland van de Toscaanse Archipel, ik heb er een artikel over geschreven op het blog van Saskia Balmaekers De leukste tips voor Elba | Ciao tutti, Ontdek Italië Een heleboel tips om deze eilanden groep te verkennen, misschien een goede tipo voor het volgende jaar??
Groeten en een fijn vakantie!!