Mijn vrouw wil dit jaar absoluut op reis naar Toscane of Umbrië omdat ze ‘hoorde zeggen dat het daar fantastisch is’.
Mijn voorkeur gaat, als fervent fietser, uit naar de Dolomieten. Ik was er vorig jaar enkele dagen op fietsvakantie en beleefde er een uitzonderlijk fijne tijd.
Wie kan mijn vrouwtje helpen om mij te overtuigen toch naar Toscane of Umbrië te trekken ? Welke argumenten kunnen voldoende doorwegen om een verblijf in de Dolomieten op te offeren ?
Wij gaan al 10 jaar naar Toscane en ik moet zeggen dat het me heel goed bevallen heeft. De gezellige sfeer van de boulevards en stranden zijn helemaal geweldig. In Toscane gingen zijn altijd naar Vada een heel klein dorpje vlak bij het strand. Lucca en Firenze zijn prachtig. Het weer is ook altijd warm. Maar het maakt het aangenaam door het zeebriesje
Afgelopen jaar zijn we naar Ubrië geweest naar het plaatsje Tuoro Sul Trasimeno. Het was daar ook zo mooi. Prachtige natuur en leuke pittoreske plaatsjes. Op de camping kwamen veel fiets reisgenootschappen. Ik weet niet precies hoe je dat noemt, maar in Umbrië is het dus wel mooi om te fietsen. Als je op camping gaat let dan wel op dat je muggen kan tegenkomen. Afgelopen jaar was er een plaag op de camping. Gelukkig staken de muggen niet anders waren we gevlucht. Het kan ook zijn als je aan een meer op vakantie gaat. Hou er dan rekening mee dat het soms goed kan waaien met onweer en regen. Je herkent deze buien aan de stevige wind.
Dit jaar gaan we helemaal aan de andere kant van Toscane namelijk naar de Adriatische Riviera.
Ben je al vaker in italie op vakantie geweest?
ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt groetjes Nicolle
wij bezochten dit jaar het mooie Val d’Orcia ten Zuid-Oosten van Toscane . Het is één van de beste vakanties geworden sinds jaren omdat het op alle vlakken varierend was , ook voor de kinderen . De natuur is met zijn heuvelachtig landschap en vele kleuren fotogeniek ( we trokken 800 foto’s op 18 dagen ! ) , de wijn opperbest ( Montepulciano ) en de middeleeuwse stadjes vol leven en karakter ( Pienza ) . We verbleven in terra di nano bij een wijn boerderij prima gelegen nabij Montechiello . Niet goedkoop maar perfekte accomodatie met twee zwembaden en ruime appartementen . Umbrie is een uurtje rijden en bied wederom een ander aanblik . We zagen ook vaandelwerpen , steekspelen , theater en riddergevechten in de stadjes .
En aan goed eten geen gebrek ; twee kilo bijgekomen ondanks de KM wandeltochten ! Ik raad je deze streek ten zeerste aan voor te gaan fietsen . Ivan
Drie jaar geleden heb ik een reis gemaakt naar het mooie Toscane, waar je niet uitgekeken blijft en ik zeker nog een keertje terug ga! Drie weken is echt veel te kort om dit mooie gebied van Italie te bekijken. Je kunt hier zeker heel goed fietsen en aangezien je de dolomieten gewend bent, denk ik dat de heuvels in Toscane zeer goed te doen zijn.
Indien je het echt Toscane van dichtbij wil meekrijgen, verblijf dan in een Agroturismo. De onze lag in Mercatale val di Pesa, zo’n half uur rijden onder Florence en het was een deels oude wijnboerderij. Het was een klein paradijs en zeer goed betaalbaar. We zaten middenin tussen de wijnranken en keken uit over de valei buiten het dorp. Daarnaast is deze locatie vlakbij het wonderschone Chiantigebied, dus mocht je nog van een wijntje houden, dan is daar alles te kust en te keur. Tevens zijn de grote bezienswaardige steden zoals Florence, Siena en en dergelijke op zeer goede afstand gelegen.
Ik zou zeggen, overtuig iedereen en ga naar Toscane