Dit jaar hebben we de vakantie opgedeeld in 1 week Toscane en een week ons geliefde Roma. In Toscane hebben we veel gereisd. Firenze, Siena, Lucca, San Gimmignano, Volterra. Op doorreis naar Roma hebben de Parco dei Mostri in Bomarzo nog even meegepikt en toen veel lopen in Roma. We zijn hartstikke verliefd op deze stad en gaan er dit jaar weer heen. Toscane moeten we nog eens terug en verder kijken dan alleen de highlights. Vooral met Firenze had ik veel moeite. Ik vond het een stugge stad. Heel druk verkeer, donker en voor mij ontoegankelijk. Er waren natuurlijk ook heel veel mooie zaken waar ik ook heel erg van heb genoten. Maar wil je Firenze waarderen dan moet je denk ik eerst deze stad ontdekken en bezichtigen voordat je Roma gaat bezichtigen. Lucca was heerlijk rustig, autovrij een verademing na Firenze. Siena was schitterend. Voor mij een van de hoogtepunten, vooral de Duomo, het was net een hemeltje met de mooie blauwe plafonds. San Gimmignano was geweldig, ook hier weer heerlijk autovrij en middeleeuws en Volterra is ook aanbevelenswaardig. In Pisa hebben we de Duomo, de begraafplaats en het Baptisterium bezocht en de toren vanaf een terrasje zitten ontleden.