Uitgewerkte reis Noord-Oost & Zuid-Oost Brazilië, vervoer en tijdsbestek adviezen

Na enkele topics aangemaakt te hebben, vragen te hebben gesteld, heel veel onderzoek, wikken en wegen heb ik nu eindelijk mijn reis door Noord-Oost & Zuid-Oost Brazilië volledig uitgestippeld!
( Mijn excuses voor 't opnieuw aanmaken van een topic maar helaas zijn voorgaande berichten niet te verwijderen of aan te passen. )

De 3e week van November vertrek ik voor 2 maanden naar Brazilië, ik heb het volgende reis schema gemaakt. Geografisch lijkt het wat hectisch maar dit lijkt mij de beste manier aangezien het van belang is om in Rio te eindigen:

AANKOMST: Campo Grande / tijdsbestek 2 dagen om bij te komen van de reis

Campo Grande < > Pantanal / per bus - 355 km

Pantanal / tijdsbestek, 3 á 4 dagen?

Pantanal < > Campo Grande / per bus - 355 km

Campo Grande < > Las Cataratas del Iguazú / per bus - 725 km

Las Cataratas del Iguazú / tijdsbestek, ? dagen

Las Cataratas del Iguazú < > Curitiba / per bus - 650 km

Curitiba < > Paranaguá < > Morretes ( treinreis door 't Atalantic Forrest ) / per trein - 110 km

Morretes < > Paranaguá < > Curitiba ( treinreis door 't Atalantic Forrest ) / per trein - 110 km

Curitiba < > Salvador / per vliegtuig - 2265 km

Salvador / tijdsbestek, 1 week?

Salvador < > Arembepe / per bus - 45 km

Arembepe / tijdsbestek, ? dagen

Arembepe < > Salvador / per bus - 45 km

Salvador < > Chapada Diamantha / per bus - 500 km

Chapada Diamantha / tijdsbestek, ? dagen

Chapada Diamantha < > Salvador / per bus - 500 km

Salvador < > Maragogi / per bus - 705 km

Maragogi / tijdsbestek, ? dagen

Maragogi < > Olinda / per bus - 140 km

Olinda / tijdsbestek, ? dagen

Olinda < > Natal / per bus - 280 km

Natal / tijdsbestek, ? dagen

Natal < > Rio de Janeiro / per vliegtuig - 2580 km

Rond midden December verwacht ik in Rio de Janeiro aan te komen.
Hier verblijf ik een hele maand bij een vriendin die in Rio woont en gaan we samen met Rio als uitvalsbasis:

Rio de Janeiro < > Ibitipoca / per bus - 265 km

Ibitipoca / tijdsbestek, hier kerst vieren

*Ibitipoca < > Rio de Janeiro * / per bus - 265 km

Rio de Janeiro < > Ilha Grande / per bus - 125 km

Ilha Grande / tijdsbestek, hier oud & nieuw vieren

Ilha Grande < > Paraty / per bus - 120 km

Paraty / tijdsbestek, ? dagen

Paraty < > Rio de Janeiro / per bus - 245 km

VERTREK: Rio de Janeiro in de 3e week van Januari

Ik vroeg mij af of er mensen tips hebben voor welke vervoersmiddelen ik het beste kan gebruiken om tussen bepaalde plaatsen te reizen: bus of vliegtuig… En hoeveel tijd wijs is om in de plaatsen te verblijven!

Grappig dat je het zo uitgestippeld hebt, stel je er alvast op in dat het wat zal afwijken.

AANKOMST: **Campo Grande / tijdsbestek 2 dagen om bij te komen van de reis

*Campo Grande < > Pantanal / per bus - 355 km

**Pantanal / tijdsbestek, 3 á 4 dagen? 4

*Pantanal < > Campo Grande / per bus - 355 km

*Campo Grande < > Las Cataratas del Iguazú / per bus - 725 km

**Las Cataratas del Iguazú / tijdsbestek, 3 dagen

*Las Cataratas del Iguazú < > Curitiba / per bus - 650 km

**Curitiba < > Paranaguá < > Morretes ( treinreis door 't Atalantic Forrest ) / per trein - 110 km

*Morretes < > Paranaguá < > Curitiba ( treinreis door 't Atalantic Forrest ) / per trein - 110 km

*Curitiba < > Salvador / per vliegtuig - 2265 km

**Salvador / tijdsbestek, 1 week

*Salvador < > Arembepe / per bus - 45 km

**Arembepe / tijdsbestek, ? dagen

*Arembepe < > Salvador / per bus - 45 km

*Salvador < > Chapada Diamantha / per bus - 500 km

**Chapada Diamantha / tijdsbestek, ? dagen

*Chapada Diamantha < > Salvador / per bus - 500 km

*Salvador < > Maragogi / per bus - 705 km

**Maragogi / tijdsbestek, ? dagen

*Maragogi < > Olinda / per bus - 140 km

**Olinda / tijdsbestek, ? dagen

*Olinda < > Natal / per bus - 280 km

**Natal / tijdsbestek, ? dagen

*Natal < > Rio de Janeiro / per vliegtuig - 2580 km

Rond midden December verwacht ik in **Rio de Janeiro aan te komen.
Hier verblijf ik een hele maand bij een vriendin die in Rio woont en gaan we samen met Rio als uitvalsbasis:

*Rio de Janeiro < > Ibitipoca / per bus - 265 km

**Ibitipoca / tijdsbestek, hier kerst vieren

*Ibitipoca < > Rio de Janeiro / per bus - 265 km

*Rio de Janeiro < > Ilha Grande / per bus - 125 km

**Ilha Grande / tijdsbestek, hier oud & nieuw vieren

*Ilha Grande < > Paraty / per bus - 120 km

**Paraty / tijdsbestek, 2 dagen

*Paraty < > Rio de Janeiro / per bus - 245 km

VERTREK: Rio de Janeiro in de 3e week van Januari***********************************************

• Updated - - -

Hier zeggen mensen dat ze over een uur naar het strand gaan, om vervolgens 3 uur later naar een restaurant te rijden. Plannen veranderen continu.

Haha nou dat klinkt niet heel erg positief.

Haha, het is maar hoe je het bekijkt… De Brazilianen vinden het niet positief dat wij zo van de afspraken en het plannen zijn. Ik vind het iig knap als je reis straks precies gaat zoals hierboven beschreven. Ik heb er soms wat dagen achter gezet, alleen waar ik er ook ben geweest.

Probeer zo veel mogelijk te vliegen, kijk regelmatig voor tickets en als deze goedkoper of gelijk aan een buskaartje zijn…gelijk boeken. De meeste aanbiedingen zijn in het weekend.

Wij hadden alles toen ook redelijk vastgelegd en ter plekke nog lopen omboeken omdat we langer wilden blijven etc. Geniet gewoon van de vakantie. Mocht je een dag eerder wegwillen uit Rio, dan pak je toch een dag eerder de bus naar ilha grande.

Ik zag dat je een vraagteken had staan bij Iguazu. Daar heb je 1 dag voor Argentijnse kant nodig en een halve voor Braziliaanse. Evt kun je nog uitstapje maken naar ik geloof een van de langste stuwdammen oid? Of naar Paraguay, of vogelpark.

Via Wereldwijzer app

De trein van Curitiba naar Paranaguá gaat meestal alleen tot Moretes op doordeweekse dagen. Een alternatief is de treinreis naar Moretes te nemen en daar de bus terug via de Estrada Graciosa naar Curitiba. Zoek wel een zonnige dag uit, want anders zie je alleen maar nevel onderweg.

Vince,

Ik reageer enkel op de zaken uit onze streek, en waar ik gewend ben te reizen

Salvador / tijdsbestek, 1 week - ja is meer dan voldoende, hangt af van je interesses

Salvador < > Arembepe / per bus - 45 km

Arembepe / tijdsbestek, ? dagen - 1 dag, is leuk vissersdorpje, doe ik meestal op een dik uur, verder goed om relaxen, zonder meer

Arembepe < > Salvador / per bus - 45 km

Salvador < > Chapada Diamantha / per bus - 500 km

Chapada Diamantha / tijdsbestek, ? dagen volgens mij is 5 dagen een minimum, als je ook wil trekken neem dan 8 dagen

Chapada Diamantha < > Salvador / per bus - 500 km

Succes met je reisplanning

Ivan

Ik snap dat de mentaliteit daar anders is, begrijp ook dat een reis niet 100% is vast te leggen. Ik gebruik dit als lijndraad en boek de binnenlandse vluchten. Alles wat daar tussen zit kan ik altijd nog ter plekke aanpassen…

Super bedankt voor de tips zover!

Tuurlijk moet je ook een reisplan hebben, om 2 redenen. Eerste omdat je dan een richtlijn hebt hoelang je overal kunt blijven, ten tweede omdat het een hoop voorpret geeft :wink:

Via Wereldwijzer app