Uitgaand ticket Sri Lanka

Hi!

In maart reis ik naar Sri Lanka, voor tussen de twee en drie maanden. Ik heb een enkeltje geboekt. Nu wordt er echter van mij verwacht dat ik een ticket uit Sri Lanka heb welke ik moet laten zien tijdens het inchecken van mijn heenvlucht, en wellicht ook voor het aanvragen van mijn visum? Aangezien ik nog niet weet wat mijn volgende bestemming wordt en wanneer ik wil gaan vliegen, was ik benieuwd naar de opties om hiermee om te gaan. Ik lees verhalen over het ‘faken’ van een ticket tot een ticket boeken welke geannuleerd kan worden. Echter ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele aanvullingen op hoe hiermee om kan worden gegaan. Bijvoorbeeld, ik vlieg van Schiphol naar Londen naar Colombo. Moet ik het uitgaande ticket dan op Schiphol of Londen kunnen tonen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hoi hoi,

Bij het inchecken (niet het boarden) voor de vlucht naar Colombo, dus de airport waar je bagage ingecheckt wordt waarna je hem niet meer ziet tot aan Colombo. Welke dat bij jou is hangt van het ticket af.
Nee bij ETA visum aanvraag wordt hier niet op gecheckt maar puur bij het inchecken, net zoals een airline die iemand naar Nederland incheckt met SL nationaliteit moet checken of die persoon een Schengenvisum heeft. De checkin staf tikt je uitgaande vluchtnummer en datum in hun systemen in, dus ja in principe is faken mogelijk. Een annuleerbare boeking is echter wel zo netjes :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Heel duidelijk, bedankt!

Ze tikken dus alleen het vluchtnummer + datum in, en checken niet of je daadwerkelijk ‘ingeschreven’ staat op die vlucht? Enig idee of ze wel de mogelijkheid hebben om mijn persoonsgegevens te checken bij de desbetreffende vlucht? (al is het naar Sri Lanka naar Indonesië/India/etc.)

Ik heb vroeger bij de KLM gewerkt als grondstewardess en moest dit weldegelijk checken, maar dat was nog in de tijd van de papieren tickets. In het ticketmapje zag je dan ook al snel dat er maar 1 velletje in zat, dat is nu met de etickets natuurlijk anders. We moesten dan in de TIM of via de computer checken wat de visum regels waren.
Er zijn natuurlijk ook niet voor niets bepaalde regels opgesteld om ze vervolgens niet te checken… En de aanvoerende airline (dus waarmee de passagier het land binnenkomt) is verantwoordelijk als je geweigerd wordt en moet op hun kosten je weer terug vervoeren naar land van origine.
Waarschijnlijk loopt het niet zo’n vaart en, zoals gezegd, dit was nog voor de etickets (2002). Ik weet niet hoe e.e.a. nu gecheckt wordt.

Klopt.

Nog met iets meer detail onze ervaringen.Pre-eticketperiode: bij check in in Sydney, voor terugvlucht van retour Colombo-Sydney, hadden we er echt niet aan gedacht ons papieren ticket Colombo-Nederland mee te nemen. Sterker nog, dat lag bij de reisagent in Colombo vanwege het ‘goede oude’ tijdverdrijf van reconfirmation. :knuffel:

Na veel vijven en zessen, de shift manager werd er zelfs bijgeroepen, was het voldoende om de boekingsbevestiging te tonen. Vlucht- en ticketnummer tikten ze van daaruit in, ik verwacht niet dat ze echt nog gingen controleren of het echt of fake was.

Eticketperiode: vergelijkbare situatie in Saigon. Tja, ik kon moeilijk het eticket Colombo-Nederland showen want etickets ‘bestaan’ nu eenmaal niet echt op papier. Ik had gelukkig wel een boekingsbevestiging daarvan bij me, en die nummers typten ze dan weer in het systeem.:hippie:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor de aanvullende info beiden! Kans is dus groot dat het alleen om een notering van vluchtnummer/datum e.d. gaat, oftewel een optie tot een goede ‘vervalsing’ van een ticket.

Zodra ik er niet of wel doorheen ben zal ik mijn ervaringen delen, wellicht interessant voor anderen met een soortgelijke situatie.

Nu heb ik nog een vraag, ik wilde zojuist mijn ETA aanvragen voor Sri Lanka, maar er wordt gevraagd om een verblijfadres in Sri Lanka. Ik begreep dat het adres van je eerste nacht volstaat (hostel/hotel/guesthouse). Deze wil ik graag pas later, of zelfs op de eerste dag in Sri Lanka zelf pas boeken. Volstaat het om het adres van een mogelijk eerste verblijfplaats in te vullen, of moet deze plek echt al geboekt zijn en wordt dit gecheckt? Zo ja, dan zit er niks anders op dan alvast het eerste verblijf in Colombo te boeken. Ben benieuwd!

Dat is geen probleem, kies maar een naam van een toeristenhotel in Negombo. Ik heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat ze dit verifieerden.

Duidelijk, thanks!