Uganda 2 / nieuwe poging

(origineel bericht op be-more.nl)

uganda 2 / nieuwe poging

Hallo iedereen ,
Hier een update vol nieuws en weetjes betreffende onze reis naar en vrijwilligerswerk in
Uganda. We krijgen vaak dezelfde vragen als we vertellen over ons plan. Zoals “Wat gaan
jullie daar zoal doen een volle maand lang?” of “Hoeveel kost dat eigenlijk?”. Met deze
update wil ik die vragen proberen te beantwoorden.
<strong>Wie is Be More?</strong>
Be More uit Nederland is de organisatie die ons uitstuurt naar Uganda. Zij zijn de drijvende
motor en steunen reeds bestaande projecten in Afrika door er Belgische en Nederlandse
vrijwilligers naar toe te sturen. Zij zorgen voor de logistieke ondersteuning en bereiden de
vrijwilligers voor op de lokale gebruiken, de te vervullen formulieren, etc… Be More bestaat
een 5-tal jaar en steunt projecten in zowel Oost-, Midden- en Zuid Afrika. Intussen is nog
maar net een Belgische afdeling opgestart, gezien de alsmaar groter wordende Belgische
belangstelling voor de organisatie. Vooral de kleinschaligheid en betaalbaarheid van hun
diensten lijkt enorm veel Belgen aan te trekken.
<strong>Wat is Lwengo?</strong>
We gaan werken in het project Lwengo, een groot ruraal gebied met diverse dorpjes en
gemeenschappen, dichtbij het stadje Masaka, dat op zijn beurt een dagreis ver ligt van de
hoofdstad Kampala. Lwengo ligt ongeveer op de evenaar in het mid-oosten van Afrika.
<strong>Wat gaan jullie daar doen?</strong>
We (een groepje van 6 vrijwilligers) gaan de “locals” helpen met heel wat dingen: het bouwen
van huizen of zeg maar ‘hutjes’, waterputten en energie-efficiente kookfornuizen. We gaan
huisbezoeken doen om probleemtoestanden in kaart te brengen, we geven les in de lokale
school, er is een boekenclub voor vrouwen om Engels bij te leren, we voeren allerhande
klusjes uit, … te veel om op te noemen eigenlijk.
De focus ligt vooral op het opkrikken van de eigenwaarde van de lokale bevolking …en last
but not least… ook wij gaan iets leren van hen: Be More vertelde ons op de voorbereidingsdag
in Nijmegen dat geduld uitoefenen, wachten, trager leven zeker een niet te onderschatten
kunde is daar. Iets waar ik persoonlijk zeer geïnteresseerd in ben om in de leer te gaan :slight_smile:
<strong>Waarom deze weblog?</strong>
Be More voorziet elke vrijwilliger die zij uitstuurt van een persoonlijke weblog (of in ‘t
kort: “blog”) en vraagt om die regelmatig van updates te voorzien voor, tijdens en na het
vrijwilligerswerk. Zo kunnen familie en vrienden thuis de avonturen meevolgen, en zo een
idee krijgen van wat er daar zoal leeft bij de bevolking. En wellicht zit er wel iemand tussen
die zich op deze wijze ook aangesproken voelt om hetzelfde te ondernemen (zoals bij mij het
geval was).
<strong>Hoeveel kost het?</strong>
De reis dienen we volledig zelf te bekostigen: vliegticket, het verblijf ter plaatse, alle
inentingen, verzekeringen, reisjes tijdens het weekend, etc… Het kost ongeveer een
gemiddelde vakantie van 4 weken (we schatten tussen de 1600 en 2000 euro) maar natuurlijk
zonder de Westerse luxe maar wel met een onvergetelijke vriendschap en contact met de
locals.
<strong>Kan ik iets doen om te helpen vanuit België?</strong>
Er wordt ons gevraagd vanuit Be More om fondsen te verzamelen. Dat is niet om onze eigen
kosten te betalen, maar om de bevolking daar ter plaatse een extra financiële duw in de rug te
geven. Samen met Marlies (ervaringsdeskundige van verleden jaar) zouden we ook deze keer
kiezen voor verkoop van cupcakes. Zij is nog volop bezig met het organiseren van bakteams,
de sponsoring van de ingrediënten en het aanmaken van de website hiervoor. Die komt
eerstdaags online & van zodra online mag je hier zeker een update verwachten.
Het ingezamelde geld wordt via een 50/40/10 regeling behandeld. 50% mag/kan (hoeft niet)
door ons daar ter plaatse besteed worden aan een mini-projectje die we zelf mogen bepalen
maar die ten goede komt aan het project, 40% wordt op een lange termijn rekening geplaatst
van het project, en 10% gaat naar Be More om hun fondsenwerving te bekostigen.
Ondertussen krijgen we waarschijnlijk ook geldelijke steun uit eigen gemeente, provincie en
van andere organisaties, alles is nog in aanvraag maar ik schrijf hier zeker nog een update
over als dat 100% in orde is. Kan interessant zijn voor de volgende Belgische vrijwilligers.
Voila, ik hoop met deze uitleg toch een klein beetje duiding gegeven te hebben van wat de
bedoeling van deze trip is en de meest gesteld vragen beantwoord te hebben.
Nog één iets, tijdens de weekends hebben we ‘vrijaf’ en kunnen we het land verkennen. We
hebben al wat plannen hieromtrent, maar die houd ik voor een volgende update.
PS: Voor de Belgische vrijwilligers die nu al meer willen weten: komende zaterdag 1 oktober
is er een info-dag in het ViaVia Reiscafé in Antwerpen waar mijn dochter Marlies haar
ervaringen van vorig jaar zal toelichten. Je kunt er ook spreken met mensen van Be More en
andere vrijwilligers. Iedereen die twijfelt: doen zou ik zeggen!
Beste groetjes en tot zeer binnenkort
Jos

(origineel bericht op be-more.nl)