Beste mensen,
Na wat jaren van wat zwakkere tyfonen is het dit jaar weer echt raak.
Een echt grote was in 2009 en deze heeft toen echt grote schade aangebracht.
Ook in 2007 werd Viet Nam getroffen door een nog grotere dan die in 2010.
In beide periodes was ik Viet na; in 2007 1 dag na de storm en in 2009, 1 maand na de storm.
In 2007 zag ik voor het eerst wat zo’n tyfoon kan aanrichten, was toen in Hoi An, en voelde me een ramptourist, maar kwam zo uit met het schema. Ik durfde niet bijna geen foto’s te maken en te filmen, maar je moet je indenken dat de oude stad van Hoi An blank stond.
In 2009 had ik Hoi An in de planning staan en het was tot het einde onzeker of ik mijn geboekte kamer in het hotel kon krijgen omdat deze 1 maand gesloten was om de schade te verhelpen.
Wat ik met het bovenstaande wil zeggen is.
Heb je iets geboekt in de regio waar de tyfoon van komend weekend ( 8,9,10 november 2013 ) gaat toeslaan , ga even na of je daar nog terecht kunt; dus wanneer je kort na deze storm arriveert.
Wil je reizen via dit gebied kort na de storm, laat je informeren over de verbindingen ( bus en trein ) en reistijden; je zou een vlucht kunnen missen bijv.
Omdat je je in Viet Nam niet kan verzekeren tegen al deze kosten om je bedrijfje te herstellen, is misschien een extra fooitje voor deze mensen altijd welkom :-).
Zij moeten namelijk geld lenen van de bank om alles te herstellen en alle beetjes helpen.
Ik heb een kaarsje opgestoken en hoop dat de schade en eventuele slachtoffers meevallen.
gr.
Ton.