ik heb een vraag over het aanvragen van een twv (ter werk stellings vergunning) hier in Nederland.
Heeft iemand hier ervaring mee en of dit gelukt is?
Ik zal het verhaal voorleggen, wij hebben al ruim 5 jaar een neef in huis wonen, hij komt uit Turkijke, hij is de zoon van een broer van mijn man. Mijn man komt ook uit Turkije en ik ben Nederlandse. Onze neef heeft hier de studie Leraar Engels gevolgd en is hier in augustus j.l voor afgestudeerd. Hij solliciteerd zich een slag in de ronte, de scholen waar hij komt zijn erg enthousiast maar de meeste haken toch af omdat ze een twv vergunning aan moeten vragen. Een school was bereid om dit wel te doen, de hele procedure is toen door lopen, en het CWI heeft de aanvraag afgewezen, de school heeft hier een bezwaar tegen aangetekent, maar de aanvraag is wederom afgewezen, gewoon op het feit dat er in noord brabant, hier staat de school, 22 mensen rond lopen die meer recht hebben op deze functie als leraar engels, deze mensen hebben dus nooit gesolliciteerd bij deze school!!
Voor alle duidelijkheid, Turkije is een niet EU land, dus alle mensen uit een EU land hebben voorrang op een baan, voor de mensen uit een niet EU land. Dus zie er maar eens tussen te komen. Wat zo frusterend is, is dat onze neef zo graag zijn vak hier in Nederland wil uit oefenen, hij spreekt vloeiend Nederlands. Zelfs bij burgerzaken hier in de gemeente waar we wonen zijn ze zich voor hem aan het inzetten, maar ook hun kunnen hier niet door heen breken. Wie kan ons helpen??? Onze neef mag nog tot eind februari 2006 in Nederland blijven en dan moet hij terug naar Turkije.
Alle tips zijn welkom!!
Ik heb helaas geen tip voor jullie.
Ik kan me alleen maar vreselijk kwaad maken over het feit hoe sommige mensen hier in Nederland behandeld worden.
Ik snap helemaal niets van de Nederlandse wetgeving.
Ik hoop dat er een oplossing komt voor jullie, want het zou toch te gek zijn voor woorden , als je neef nu terug moet.
ook ik heb hier geen verstand van. maar sluit me wat de wetgeving betreft volledig bij fransijn aan!
het is toch te gek voor woorden dat iemand die wil werken niet aan werk komt, en dat alleen omdat hij niet uit een eu land komt!!
ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden voor dit probleem, succes ermee
De nederlandse wet is hier kort over: je moet een aanwinst zijn voor het land,je moet werk verrichten die de inwoners van het land niet kunnen uitoefenen,of waar ze tekort schieten.
Als hij terug moet dan misschien een schrale troost;mensen zoals hij hebben een goede toekomstperspectief in Turkije.
Bedankt allemaal voor jullie reactie, ik reageer nu pas omdat ik de beslissing afgewacht heb van het IND, deze is nu binnen. Onze neef moet volgende maand het land verlaten, helaas en inderdaad heeft hij daar ook wel een goede toekomst, maar ja hij heeft inmiddels hier 5 maanden verkering, ook met een turks meisje, dus wel jammer zo.
Wat ontzettend jammer voor je neef dat het niet is gelukt. Nu moet hij z’n meisje ook nog hier achterlaten.
Ik hoop dat ze tot een goede oplossing komen en elkaar af en toe kunnen opzoeken.
De tijd zal hen dan leren hoe ze verder zullen moeten.
Daar zitten veel mensen van dit forum ook mee.