Twijfels, Twijfels...!

Hoihoi allemaal!

Ik heb de kans om straks ongeveer 1,5 maand te kunnen backpacken. Toch heb ik nog wat twijfels, bijvoorbeeld over het alleen gaan. Aan de ene kant lijkt het me heerlijk om met niemand rekening te hoeven houden maar aan de andere kant ben ik toch wat bang om alleen te gaan; een soort angst dat je daar straks helemaal in je eentje je rot gaat zitten voelen.

Dit wordt mijn eerste backpackreis en het plan is om eind maart weg te gaan. Ik wil naar Zuid-Oost Azië en ik heb daar zo’n beetje alle routes wel bekeken, vond het erg lastig om een keus te gaan maken vooral door het gedoe in Bangkok, rekening houden met regenseizoenen etc.
Het idee is nu als volgt: vliegen naar Phuket (Thailand), daar in het zuiden een tijdje doorbrengen, naar Maleisië (KL) vliegen (vlucht leek me beter dan over land, gezien de onrust bij de grens), in Maleisië backpacken om uiteindelijk richting Singapore en daarna Indonesië te gaan. Backpacken op Jakarta, Bali en Lombok en dan weer richting Nederland. Eerst dacht ik vanaf Bali, maar vanaf Jakarta terugvliegen scheelt zo’n 100 euro.

Toch twijfel ik nog of best wat dingen… zoals is dit wel een goede route en haalbaar in ongeveer 1,5 maand? Is west-Maleisië leuk om te backpacken? (Ik las dat het een van de minder bezochten landen door backpackers is, ik ben een beetje bang dat ik daar echt helemaal eenzaam ben terwijl het me juist leuk lijkt onderweg mensen tegen te komen met wie je samen een stukje optrekt), kan je vanaf Singapore wel goed in Java komen? Kost het niet te veel tijd om vanaf Lombok weer terug naar Jakarta te moeten omdat daar de vlucht vertrekt?

Mochten jullie andere leuke ideeën voor mij hebben, dan hoor ik die natuurlijk graag!! Wat me fijn lijkt is te beginnen met mooie stranden en dit is ook iets wat ik tijdens m’n reis ook wel graag zie haha, in combinatie met mooie architectuur (tempels, beelden etc.), verder lijkt het me leuk een grote stad te bezoeken en iig iets van olifant/paardrijden.

Alvast super bedankt voor jullie hulp!!
Groetjes Karina

Phuket staat niet echt bekend als een backpackbestemming, maar je kan daarvandaan naar eilanden als Kho Phangan, Koh Lipe en Kho Toa. Ik kan je geen tips geven welke het leukste is, want ik ben zelf nooit in het zuiden van Thailand geweest.

Er zijn heel veel backpackers die de grens tussen Thailand en Maleisie oversteken, en wellicht kun je ook een boot naar Langkawi nemen.

Er zijn absoluut mensen in Maleisie die backpacken, onder meer bij de Perhentians, Penang en Kuala Lumpur (China Town). Niet iedereen doet de zelfde route, maar ook gesprekken en ontmoetingen voor een dag kunnen erg leuk zijn. Voor het Maleise schiereiland zou ik 2-3 weken uittrekken.

Vanuit Singapore kun je makkelijk vliegen naar Java. Voor een bezoek aan Java-Bali-Lombok zou ik zeker 4 weken uittrekken. Vanuit Lombok gaan dagelijks meerdere vluchten naar Jakarta.

In Thailand zijn met name in het noorden plekken waar je op een olifant kan reizen, al was er een paar jaar ook een toertje langs tempels in Ayuthaya. Op Bali is ook een olifantenpark waar je kan rijden. Vergeet echter niet dat het rijden op olifanten niet altijd even plezierig is voor het dier en dat niet alle olifanten even goed behandeld worden. Op Bali leven geen olifanten, die zijn er gebracht voor toeristen. Niet mijn ding. Op Bali schijn je wel mooi paard te kunnen rijden bij Yeh Gangga. Je komt dan in een klein vissersdorp, en rijdt over het strand.

Je wilt dus mijns inziens te veel in 1,5 maand :slight_smile:

Hoi Jenny,

Super bedankt voor je reactie! Het helpt altijd als er anderen met je meedenken.
Wat ik van plan ben is inderdaad te veel voor 1,5 maand, soms moet je daar even op gewezen worden voordat je het je echt wil realiseren haha!
Toch wil ik wat ik van plan was erg graag doen, dusss…ik ga langer! Eerst leek het niet te kunnen, maar nu is er toch de mogelijkheid gekomen.

Het plan is nu:
Begin april vliegen naar Zuid-Thailand, daar ongeveer 2,5 week
Naar Maleisie, ik denk dat ik inderdaad met de boot ga maar ik ga nog even goed research doen over wat het beste is, 3,5 week op het schiereiland rondtrekken
Naar Singapore, zal hier niet lang zijn, denk een paar dagen
Naar Jakarta met het vliegtuig, Java-Bali-Lombok voor ongeveer 4 weken
Terug vliegen vanaf Lombok naar Jakarta
Van Jakarta weer naar NL !

Dus in totaal zo’n 10 weken. Dit lijkt me beter haalbaar.

Ook bedankt voor de informatie over de olifanten op Bali, ik ben daar ook niet echt fan van. Het paardrijden klinkt wel erg leuk!

Nou ik heb nog genoeg dingen om uit te zoeken, iig erg bedankt voor het weg nemen van wat twijfels!

Groetjes

Ik zou overwegen van Singapore naar Lombok te vliegen (bv met silkair), dat scheelt een vlucht. Vanuit Lombok/Mataram kan je per bus/trein/boot naar Jakarta reizen.

10 weken klinkt veeeel beter voor wat jij allemaal wil zien! En als je toch langer kunt, altijd doen toch?

En over het alleen reizen… sowieso doen! Op de plekken waar jij heengaat (Thailand, Bali) zul je hordes andere solo reizigers tegenkomen en zul je misschien zelfs wel een keer blij zijn als je eindelijk weer even alleen bent! :wink: Maarja, ik ben een groot voorstander van alleen reizen, en ik denk ook dat het goed is voor heel veel mensen (misschien niet voor iedereen, maar wel voor de meeste).
En mocht je bang zijn om geen anderen te ontmoeten: zoek een beetje gezellige hostels op! Dat scheelt de helft. :wink:

Precies, gewoon doen.
Je krijgt van alleen reizen geen spijt…

Super bedankt nog voor jullie lieve reacties!

Onder tussen is er aardig wat veranderd, maar het reisplan is zeker nog aanwezig!
Morgenochtend ga ik mijn vlucht boeken en dat is aardig eng!!

11 juni vertrek ik naar Jakarta op 16 juli vlieg ik van hier weer naar Amsterdam. Ik ga Java, Bali en eventueel Lombok / de Gili eilanden verkennen. Vanaf mijn eindpunt wil ik een binnenlandse vlucht naar Jakarta nemen en van daar dus weer naar huis vliegen. Hebben jullie ervaring met binnenlandse vluchten in Indonesië? Welke vliegtuigmaatschappij bijvoorbeeld een aanrader is of welke je juist moet mijden? En ik vraag me af hoe ik dit moet regelen: in het land zelf pas of is het slim om deze vlucht thuis al vast te leggen?

Liefs Karina

Normaal is het geen enkel probleem om een vlucht in Indonesië pas 1-2 dagen voor vertrek te boeken, of desnoods pas de dag zelf.

Nu heb je er echter voor gekozen om de aanloop naar het hoogseizoen mee te pakken, en daarnaast eindigt je reis midden in de ramadan. Hoewel Idul Fitri pas op 28 juli is, kan het zijn dat het ook half 16 al drukker begint te worden in de vliegtuigen naar Jakarta. Ik zou daarom mijn ticket zeker een week voor vertrek boeken.

Als je je ticket naar Indonesië nog niet geboekt heb, kun je misschien ook kijken voor een open-jaw ticket met aankomst in Jakarta en vertrek vanuit Bali.