Wij gaan in december 3 weken naar Indonesie! De laatste 2 weken staan Bali op het programma, maar de eerste week is nog de vraag…Sulawesi of Sumatra? Graag lees ik reacties van mensen die ervaring hebben op deze eilanden! Omdat we de laatste 2 weken ‘rustig aan willen doen’ vinden we het leuk om in de 1e week een jungle tocht te maken van 1 of 2 dagen, veel natuur & cultuur te zien!
Hou je er rekening mee dat je midden in het regenseizoen zit en dat sommige wegen minder begaanbaar zijn en trekkings heel nat en glibberig kunnen zijn?
Ik ben nog nooit op Sumatra geweest (misschien volgend jaar), maar wellicht heb je wat aan mijn verslag van Sulawesi: IkReis - Rondreis Sulawesi: een reis langs de hoogtepunten van het zuiden
Ja ik weet het ik baal er ook echt van maar we zitten aan deze periode vast ivm werk. Hopen dat de wegen toch een beetje te doen zijn, anders is zo’n jungle tocht misschien niet eens te doen? HOPEN op wat zon! Meer kan ik niet doen…
Ik ga vanavond even rustig je reisverslag lezen
er zal zeer zeker ook zon zijn, dat is iets waar je je geen zorgen om hoeft te maken! de temperaturen zijn ook gewoon tropisch warm, en alles is mooi groen.
nadeel met trekkingen is dat je soms in een tent slaapt, en dat je daar je natte spullen niet te drogen kan hangen. kies dus OF een meerdaagse trekking waarbij je een echt dak boven je hoofd hebt, OF kies voor meedere korte trekking. (of je moet ertegen kunnen om nat te worden en nat te blijven - ikzelf vind dat toch minder leuk… ;))
Hallo!
Ik heb beide eilanden bezocht en ik vond ze allebei prachtig, dus aan mij heb je niet zoveel, hahaha :slywink:.
Het is wel al een tijd terug, Sumatra 1993 de ge-eikte route van Medan naar Padang wat heel mooi en groen is, verschillende culturen (de verschillende batakstammen, minangkabau). Het enorme Tobameer dat ineens voor je ligt, echt schitterend.
Sulawesi was in 1997 en zijn we van Manado overland naar Makassar gereden, ook heel mooi vooral omdat het toen nog niet zo’n toeristische route was als Medan-Padang. We kwamen daar geen hele hordes andere toeristen in grote bussen tegen… Vooral het gebied rond het meer van Tentena vond ik schitterend, het was daar zo stil en indrukwekkend. 6 huisjes aan het meer en wij met zijn vieren en de gids en chauffeur waren de enigen. Het enige toeristische gebied was toen Toraja. Makassar vond ik daarentegen weer tegenvallen.
Nu ik het zo weer opschrijf en ik zou nu weer een van de eilanden gaan bezoeken, dan zou ik toch naar Sulawesi gaan.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, maar ik kan me voorstellen dat het je keuze niet makkelijker maakt! Succes!