Volgend jaar januari/februari wil ik voor 2 a 2.5 mnd richting Australië. Nu wil ik graag een Lonely Planet kopen. Het probleem is echter dat de laatste uitgaven van 2007 is en de nieuwste pas in november 2009 uitkomt. Graag wil ik volgend jaar met de nieuwste op reis maar ik wil me natuurlijk ook voor kunnen bereiden. Ik heb heel internet (markplaats etc) al afgezocht naar een tweedehandse Planet van 2007 maar niet gevonden. Is er hier iemand die weet waar ik moet zoeken of die er zelf een heeft liggen en 'm kwijt wil (tegen betaling uiteraard!)??
Ikzelf koop mijn tweedehands boeken vaak bij Amazon.co.uk. Dus niet de Amerikaanse site, maar de Engelse omdat de verzendkosten uit Engeland lager zijn. Ik zie al een Lonely Planet Australia (2007) te koop voor £ 7,40. Misschien kun je net zo goed een nieuwe kopen, want die is afgeprijsd en kost nu £ 8,85. Ongeveer € 10 dus, exclusief verzendkosten!
Het is natuurlijk leuk om met de allernieuwste gids rond te reizen, maar voor Australië niet strikt noodzakelijk. Ik gebruikte hem vooral om mijn reis voor te bereiden en wat algemene verhaaltjes over de bestemmingen te lezen toen ik in Australië was. Maar daarnaast was het vooral een loodzwaar ding in mijn rugtas. In Australië vind je in ieder hostel en op ieder busstation gratis magazines voor backpackers (bijvoorbeeld TNT Magazine) met hosteladressen en werktips, waar je een behoorlijk eind mee komt. Ook erg handig om vliegen mee weg te wuiven.
:idea: En trouwens: een dormitory mate laat jou vast wel een keer door zijn of haar 2009-uitgave bladeren.
Ik bestel ook zeer regelmatig bij Amazon maar de tweedehands uitgaven komen niet zo vaak door (blijven wel in backorder) dus gewoon een nieuwe kopen. De voorpret met zo’n gids is natuurlijk geweldig. De echte details, vooral op het gebied van accomodatie vind je niet in LP. En wat de dikte van die gidsen betreft, sommige worden dikker en sommige dunner en beperkter zoals bv LP voor SW USA. Wij gebruiken trouwens nooit de dikke gids voor Australia maar altijd de deelgidsen, WA, Tasmania, Sydney en NSW, NT en Central Australia, Adelaide en SA, QLD and Great Barrier Reef en Victoria, maar als je veel staten gaat bezoeken is de dikke gids wellicht handiger. Het maakt echt niet veel uit of de gids van 2007 (of eerder) of van 2009 is.
Yeehaw