Turkije van west naar oost (on a budget)

Sorry dat je hebt laten wachten maar ik ben gewoon een beetje druk. Stoer plan en ik hoop dat ik kan bijdragen aan je reis o.a door Turkije.
Ik pretendeer niet dat ik DE Turkije expert ben maar weet er wel wat van.

Allereerst de routes, Turkije is een land in oorlog en je moet de zuid,oost kant echt vermijden. Steden als Diyabakir, Silopi, de Syrische grens vallen dagelijks doden. “Van”, “Van meer” en de Ararat is op zich nog rustig maar ligt wat mij betreft te dicht bij het oorlogsgebied. De Nemrut dagi en het park daar in de buurt moet je het lokale nieuws volgen voor je daar naar afreist.

Als ik ervan uit ga dat je via Bulgarije of Griekenland aan de west kant Turkije in komt, zou ik tijd voor Istanbul nemen. Volgens mij één van de steden in Europa met de grootse tegenstellingen. Van modern uitgaan tot zeer traditioneel islam. Misschien dat Sidili je daar wat over kan vertellen,zij woont er al een paar jaar.
Globaal zou ik langs de lycische kust (zuid dus) reizen, maar enigszins om de toeristische plekken heen. Je moet maar googlen om de hoogtepunten te vinden en niet te vergeten de lonely planet er op naslaan. Je kunt de zuidkust T/M Cilicische kust tot ongeveer Mersin / Adana rustig be-reizen en je vind er veel moois. Ergens moet je richting noord maar zoals gezegd niet te oostelijk. Ik zou zeker Cappadocië (Ürgüp, Göreme) aandoen. Dan wat noord, oost en de zwarte zee kust oppakken. Ook daar is meer dan voldoende interessants te ontdekken. Op deze manier heb je heel veel Turkije gezien en dan blijkt dat typisch Turkije er gewoon niet is. Door de diversiteit aan culturen die vaak weer zijn ontstaan door klimaat verschil. Denk b.v aan producten die verbouwd kunnen worden en huisvesting die verschilt per temperatuur / regen gebied enz.

Reizen op de duim is veilig en mogelijk maar ook hier, waar het geld (toeristen) is, is het het niet makkelijk. Daar waar de welvaart nog is achtergebleven delen de Turken wat ze bezitten en word je gegarandeerd meegenomen. Taal is dan wel een probleem tenzij je een paar woorden Turks spreekt. Misschien handig om wat dingen op te schrijven als je b.v een overnachting zoekt.
Openbaar vervoer is hier de bus. Grotere afstanden in luxe bussen die van en naar busstations rijden die bij elke grotere stad te vinden zijn. Daarvandaan worden dan de “kleinere” reisdoelen aangereden met kleine bussen. Als je eenmaal Istanbul verlaten hebt is de ervaring dat als je met een rugzak loopt op die grote busstation je regelmatig benaderd wordt of je wilt overnachten. Ik vind de bus prijzen billik en regelmatig zijn de bussen op de grotere afstanden echt lux b.v wifi aan board :-).
Om je weg hier in te vinden googlen op “otobus turkiye” en je vind meer dan je lief is.
Als je geen Turks leest, met Chrome surfen dan word ook de mogelijk geboden om zoon site te vertalen met Translate van google.

Als je echt grote afstanden wilt overbruggen blijkt binnenlandvliegen hier prima te doen en bovendien betaalbaar (vind ik) googlen “uçak biletler” je komt tot de ontdekking dat je b.v Antalya naar Ankara afhankelijk van tijd en datum vliegt van af TL 70,-- (ongeveer gedeeld door 3 in Euro’s)
Overnachten en eten, wederom, vermijd de toeristen gebieden. Het prijsverschil is enorm! Ik kan b.v redelijk lux slapen in mei voor TL 28,-- in Kas (is toeristen gebied). Maar ook voor meer dan 200 TL,-- en in de grote steden en zakelijk vind je prijzen alla Okura hotel in Amsterdam.
Je kunt een durum eten met een ayran in een Turkse eet gelegenheid voor ongeveer 4 TL, Maar in Alanya langs de boulevard ben je al snel 40 TL voor een toeristen hap zonder drinken kwijt. Alcohol is in verhouding er duur. Een biertje kost minimaal 9 TL en wijntje 14 TL en al heel snel meer.

Ik ben hier op WW ook columnist en als je wat wilt lezen er staan ook wat reis verhaaltjes tussen.

Hier mijn privé site waar alle wereldwijzer columns bij elkaar staan. Een beetje zoeken dan vind je daar ook nog wat fotoalbums.
http://schooot.nl/bloginleiding.htm
Laat maar weten als je gerichte vragen hebt!

1 like