Voor de eerste keer met mijn eigen gezin een safari gedaan zonder zelf te rijden en plannen.
Gewoon voor de luxe en om het verschil toch eens te weten.
We wilden eerst de wildebeest migratie zien, maar pfff, das ver van Kilifi.
Dan besloten om alleen maar Tsavo East te doen.
3 dagen. Voi Safari Lodge.
De Voi Safari lodge ligt IN het park, dus je begint zonder nog ver rijden met de gamedrives.
Het volledige verslag met foto’s en prijzen vindt je… rara ? op mijn blog
Grappig! Ik heb de afgelopen 2 dagen juist voor t eerst een safari gedaan die we helemaal zelf georganiseerd hadden, maar wel met een gehuurde bus + driver (Thomas, aangeraden door Margriet van dit forum). We zijn zelf naar Voi toegekomen, omdat we daar in de buurt (Mwatate) een vriendinnetje van me wilden bezoeken. We sliepen de eerste nacht in Coast Safari Lodge, een guesthouse in Voi. Een single room kostte ons 700sh per kamer per nacht, een doubleroom zou 1500sh zijn (alleen logies). De bedden zijn vrij groot (soort twijfelaar), dus mijn vriendin en haar vriend namen ook lekker een singleroom, want om nou in 2 aparte grote bedden te gaan liggen…
Heerlijke warme douche, schoon, goede klamboes, en verder prima. Ook een grote parkeerplaats, dus we konden de auto waarmee we kwamen er prima parkeren.
We werden 's ochtends om 6.00uur door Thomas opgehaald, zodat we Tsavo East direct bij opening van de gate inkonden. Fantastisch veel dieren gezien in die eerste uurtjes: zo’n 4 leeuwen die een olifantenjong aan het oppeuzelen waren, omringd door tientallen hyena’s en een jakhals. Iets verderop een kudde buffels, weer ietsje verderop nijlpaarden in een poel, toen snel door naar een plek waar een roedel wilde honden gesignaleerd was (zeer zeldzaam om te zien! Mooie beesten!!!), daarna weer een groep leeuwen, waarvan er 1 echt aan de rand van de weg lag, olifanten, zebra’s, giraffes en ander wild, en als kers op de taart die ochtend nog 2 luipaarden!
Na een heerlijke lunch bij Ashnil Aruba Lodge (officieel 1500sh, maar afgedingd naar 1200sh pp), nog veel meer van alles gezien.
'S nachts gelogeerd in een lokaal guesthouse vlakbij Voi-gate: Gilead Guesthouse.
Allemaal net even wat minder dan Coast Safari Lodge, wat mankementjes zoals een gloeilamp die vervangen moest worden, douche die maar paar straaltjes water geeft en richting de muur gaat), maar wel lieve supergastvrije mensen die alles voor je doen en niets is een probleem. Ook plek om de auto te parkeren en even iets voor je opwarmen of afwassen (als je het eigenlijk zelf wilde doen), is geen probleem. Meer huiselijke sfeer (woonkamer met banken en tafels en televisie) dan Coast Safari Lodge, wat meer zakelijk overkwam. Singleroom 600sh, doubleroom 1200sh (logies). Ontbijt of andere maaltijden kunnen geregeld worden tegen een meerprijs. Wij hadden een grote thermos kan thee voor 210sh en een groot bord vol ananas en mango voor 120sh.
De volgende dag de hele dag naar Tsavo West geweest. Iets minder geluk, maar wel weer flink veel nieuwe dieren kunnen bijschrijven op ons lijstje. Thomas weet enorm veel van alle dieren, vogels, planten en geschiedenis van het park! Echt heerlijk om naar zijn verhalen te luisteren! Er was gewoon geen vraag die hij niet kon beantwoorden! En mn vriendin stelde er echt heel veel!.
Voor de safaribus (incl. Brandstof) betaalden we 12700sh per dag (van en naar Mombasa gereden dus voor 3 dagen betaald).
Thomas kostte ons 1500sh per dag, maar we hebben hem natuurlijk een flinke fooi gegeven, want hij was echt super!
Voor de parkfee betaalden we $75 pp, resident 1200sh en citizen 600sh.
Voor andere maaltijden hadden we zelf een doos met spullen mee (brood, beleg, fruit, drinken enz) en hebben we gebruik gemaakt van lokale restaurantjes. Dus dat kan je ook zo duur maken als dat je zelf wilt.
We hebben echt geweldige dagen gehad en gaan nu met onze eigen gehuurde wagen door naar Mariakani om de schoonfamilie te bezoeken!