Mijn vraag is nu: kan je gewoon onvoorbereid Thailand binnen gaan en daar ter plaatste een monnik ofzo aanspreken om je te laten huwen?
Zoja, op welke plaats doe je dat het beste?
Wij doen de “traditionele” driehoek van thailand. Bankgkok, Chiang Mai & het zuiden (ben er nog niet uit welk eiland maar Koh Tao of koi samui dragen onze voorkeur weg.)
het zou schitterend zijn moest je daar “gewoon” kon trouwen in alle rust.
Want tekens als ik zoek op het internet stuit je op ofwel organisaties die het regelen voor jou ofwel mensen die het 100% officieël willen laten maken.
Wat met een boedistisch huwelijk bedoelt wordt is een ceremonie waarbij 's morgens vroeg eerst de monniken de zegen uitspreken over de voorgenomen verbintenis en een gezamenlijk gebed wordt gedaan door 9 monniken. Dit gebeurt meestal in het huis van de ouders van de vrouw.
De monniken zal je dus van te voren moeten bestellen, ze kunnen het eventueel in een resort of tempel doen.
Het huwelijk zelf volgt later die dag en is een ceremonie waarbij de ouders een belangrijke rol spelen en daarmee hun instemming laten blijken. De verbintenis wordt vervolgens gezegend door alle aanwezigen door water over de handen van het huwelijkspaar te gieten.
Zelf een monnik aanschieten is dus niet haalbaar, je hebt echt iemand nodig die wat voor je organiseert. Zeker in Chiangmai moet dat mogelijk zijn.
Officieel trouwen is in Thailand overigens geen enkel probleem als buitenlander, ook niet als beide van niet Thaise afkomst zijn. Mits je de juiste paieren voor jullie beiden meebrengt kun je het in 2 dagen regelen en voor de wet getrouwd zijn, volledig erkent door ook de Nederlandse overheid. Het is echter puur een registratie van het huwelijk, zonder enige plechtigheid of wat dan ook.
Als je in Thailand wilt trouwen dan heb je documenten nodig om in Nederland aan te tonen dat je in Thailand ook voor de wet getrouwd bent.
Onderstaande heb je nodig om met een Thaise onderdaan te trouwen.
** Benodigde documentatie van de Nederlands onderdaan voor de aanvraag **
** Certificate of Capacity to Contract Marriage in Thailand tbv een huwelijk met een Thaise partner: **
(aanvraag bij Nederlandse Ambassade te Bangkok)
NL1) Een uittreksel uit het geboorteregister, verstrekt door de gemeente van uw geboorteplaats; NL2) Een uittreksel uit het bevolkings- of persoonsregister, met vermelding van uw burgerlijke staat, verstrekt door de gemeente van uw woonplaats (eventueel een verklaring van huwelijksbevoegdheid in geval 2 mensen met de Nederlandse Nationaliteit willen trouwen in Thailand); NL3) Een uittreksel uit het huwelijksregister, indien een eerder huwelijk door echtscheiding of overlijden is ontbonden; NL4) Een werkgeversverklaring met vermelding van uw beroep en jaarinkomen, dan wel een bewijs dat u een pensioen of uitkering geniet;
NL5) Een geldig Nederlands paspoort ** Benodigde documentatie van een Thais onderdaan:
** TH1) Een geldig Thais paspoort of een vertaalde, gewaarmerkte en gelegaliseerde identiteitskaart.
Ik heb sinds vorige zomer een Thaise vriendin ontmoet.
Begin januari heeft ze samen met mij een visum kort verblijf aangevraagd voor Nederland.
Nu heeft ze goedkeuring gekregen om Nederland te bezoeken.
Ze komt in april aan op Schiphol voor een hereniging met mij.
Als je in Thailand trouwt wordt dat door de Nederlandse overheid erkent. Wil je het huwelijk in Nederland laten registreren, wat niet verplicht is, dan heb je inderdaad ook enkele andere papieren nodig. De website van de ambassade vermeld welke papieren je daarvoor nodig hebt.
Als je alle papieren bij elkaar hebt van de gemeente, werkgeversverklaring, etc. moet je die nog bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag laten legaliseren, Ambassade in Bangkok doet dat niet.
Bedankt voor een reactie.