Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop maar dat ik alles goed doe :frown: , maar ik heb even een vraag en hoop dat iemand hier wat meer van weet of ervaring mee heeft…
Over anderhalf jaar gaan mijn partner en ik trouwen in Canada. Ik heb zelf korte tijd in Canada gewoond en kom sindsdien al tien jaar in Canada, maar met bruiloften daar heb ik echter nog niet veel ervaring. Mijn partner en ik zijn beiden Nederlands en wij willen graag in Canada trouwen omdat het land voor mij een tweede thuis is en een aantal van mijn familie er woont.
We weten al aardig wat over een buitenland huwelijk, maar er zijn toch wat zaken, waar ik geen antwoord op kan vinden.
Kan iemand mij vertellen:
Of je in Canada ook 2 getuigen per persoon mag hebben of maar 1? ( wij willen beiden graag twee getuigen,maar ik kan nergens vinden of er meer dan 1 mag zijn)
Ik weet dat de marriage license max. 3 maanden geldig is, maar is er ook een minimale tijd? Wij willen een week voor de trouwdag in Canada aankomen en het zou mooi zijn als ik dan nog de license kon halen. Maar mag dit een week voor tijd?
Ik hoop dat iemand antwoord weet op mijn vragen. Iedere andere info over als nederlander trouwen in Canada is ook welkom hoor! Alvast bedankt!
Ten eerste: regel- en wetgeving rondom trouwen is provinciaal geregeld, dus zorg dat al je informatie op BC is afgestemd.
Ik kan je mijn ervaringen (vorige maand getrouwd) vertellen, maar dat is enkel in Québec.
Op het formulier is maar ruimte voor 2 getuigen in totaal om te ondertekenen. 4 getuigen kun je wel benoemen, maar ze kunnen dus niet allemaal tekenen (dus 2 zijn niet ‘officieel’ getuigen).
Trouwen gebeurt in Québec doorgaans alleen in het Paleis van Justitie of je moet de griffier betalen om naar jullie locatie te komen (ze hebben een beperkt reisgebied). Trouwen in het stadhuis is niet altijd mogelijk, dat is een vrije keuze van het stadsbestuur om dit toe te laten of niet. Een laatste optie is om iemand te machtigen om jullie te trouwen (dit hebben wij gedaan). Dit kostte wel het nodige regelwerk en dat lukt niet in een week (twee of drie maanden mee bezig geweest). Het meeste regelwerk is dan voor degene die jullie zal trouwen, hij/zij moet flink wat formulieren invullen.
Een week van tevoren aankomen lijkt me sowieso erg kort, maar een voorbereiding tot in de puntjes uitgewerkt kan veel schelen.
Allereerst van harte met jullie huwelijk! En heel erg bedankt voor je reactie. Jammer dat er maar twee officiele getuigen mogen zijn, dit zal in BC wel niet veel anders zijn dan in Quebec, maar we hebben nog de tijd om wat onderzoek te doen, dus wie weet kan ik nog ergens een loophole vinden… En anders wordt het moeilijke keuzes maken…:frown:
Gelukkig hebben wij een goede weddingplanner die alles voor ons regelt voor we aankomen en we hoeven zelf alleen nog wat kleine zaken goed te keuren of te doen als we eenmaal aangekomen zijn. Volgend jaar gaan we natuurlijk om alle zaken zelf te bekijken etc. Zodoende zou het voor ons mogelijk zijn om heel erg kort van te voren onze licence te halen (als dat dan het enige zou zijn) maar dat valt dus nog even te bezien.
Het liefst zouden we natuurlijk constant op en neer vliegen om alles zelf na te vragen en uit te zoeken, maar dat is het nadeel van een bruiloft in het buitenland, het wordt dan een kostbaar plaatje al die tickets.
We gaan verder graven naar allerlei informatie. In ieder geval bedankt, ook voor de link en geniet nog van de witte broodsweken!
Ik ben zelf ook in Canada getrouwd met mijn Canadese vriend. Dat is ondertussen al zo een 5 jaar geleden en dat was in BC. Het hangt er een beetje vanaf wat voor een huwelijk je wil. Alles is eigenlijk mogelijk. Wij hadden een intiem huwelijk in openlucht bij een meer in de bergen dichtbij Revelstoke. De “wedding commissioner” (diegene die ons trouwde) kwam van Revelstoke en die moesten we wel betalen voor het aantal km, maar dat is niet veel.
Wat betreft de getuige hadden wij elk maar 1 getuige en weet niet of je meer getuigen mag hebben. En je license kan je een week van te voren halen, dat is meestal bij een verzekeringsmaatschappij. Om alles te weten te komen over het trouwen in BC, wat je ervoor moet doen en om een wedding commissioner te vinden (als je die wil gebruiken) kan je op de officiele website kijken van Vital Statistics BC en dat is de volgende: http://www.vs.gov.bc.ca/marriage/howto.html
Veel succes met het vinden van de rest van de info!
Groetjes uit Vancouver,
Ann
Bedankt voor je reactie Ann! Wat leuk dat jullie in Revelstoke zijn getrouwd. Wij zitten tussen Fernie en Cranbrook in, dus een eindje verder, maar Revelstoke is niet helemaal onbekend voor ons. Wij zijn ook van plan om in de buitenlucht aan een meer te trouwen (nu maar hopen dat het weer dan meewerkt :storm:) Volgende week heeft onze weddingplanner (mijn tante die in BC woont), een afspraak met een marriage commissioner voor een andere bruiloft en zij zou nog wat dingen voorleggen aan de commissioner, dus ik hoop dat dan wat meer duidelijk wordt over de regels rondom getuigen etc. Volgend jaar zomer gaan we natuurlijk zelf om van alles uit te zoeken, maar je wordt zo ongeduldig soms… :redface:
In ieder geval bedankt voor de hulp en de sites… Mocht je nog meer tips hebben, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
mijn vriendin en ik (beide NL) willen in de zomer van 2013 trouwen op Vancouver Island. Zouden wij met jullie in contact kunnen komen mbt het uitwisselen van info.
Allereerst alvast gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk! Erg leuk dat jullie op Vancouver Island willen trouwen! Ik ga ervan uit dat jullie hier al vaker zijn geweest en wellicht daar ook iemand kennen, die jullie kan helpen met de voorbereidingen…
Ik zal in het kort even onze bruiloft vertellen; Mijn man en ik komen nu al 11 jaar (bijna) iedere zomer in Canada bij mijn familie die daar woont. Wij zijn afgelopen augustus getrouwd in BC. Dus qua provincie en regels zit je hetzelfde. Wij hebben bijna twee jaar voorbereidingen gehad, met behulp van een familielid, die weddingplanner is, ter plaatse. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zonder hulp uit Canada niet had kunnen redden. Er moet toch nog erg veel geregeld worden. Wij zijn een jaar van te voren (dus voor ons zomer 2011) weer op vakantie gegaan daar om alles te regelen en definitief vast te leggen. (locatie, ambtenaar, bakker, catering etc.) Het is belangrijk om eerst een marriage commissioner (ambtenaar) ter plaatse te regelen. Dit kan ook op afstand, per e-mail, maar dan heb je deze persoon nog nooit ontmoet en dat is misschien wel zo prettig. Als de marriage commissioner jullie bruiloft wil en kan doen, is de locatie natuurlijk van groot belang. Over het algemeen worden in Canada bruiloften ruim een jaar van te voren vastgelegd omdat alle gasten doorgaans van ver moeten komen en het dus vroeg inplannen. Ik weet niet of jullie er al uit zijn waar jullie willen trouwen en of dit hetzelfde is als de feestlocatie. Wij hadden een outdoor ceremony aan de rand van een canyon en voor het diner en het feest 's avonds een lodge afgehuurd. Mochten jullie ook een andere (verdere) locatie hebben voor de ceremony, dan moet je eerst vragen aan de marriage commissioner of hij/zij daar ook komt en wat de extra kosten zijn voor zijn/haar reistijd daarheen. Kosten vallen over het algemeen redelijk mee. Gemiddeld vraagt een commissioner $84 + $ 25 voor het huwelijk zelf en dan eventueel nog bijkomende kosten voor een verdere locatie. Als je de commissioner en een locatie geboekt hebt, staat jullie huwelijk zo goed als vast. Je moet vooraf je marriage licence halen bij het gemeentehuis van de plaats waar je trouwt. Dit hoef je niet beide te doen, een van beide mag de andere partner vertegenwoordigen als je maar een paspoort of geboorteakte van je partner meebrengt. Een marriage licence kost zo’n $ 100,- en kun je gemakkelijk een paar dagen voor het huwelijk halen.Hij is (even uit mijn hoofd) 3 maanden geldig. Vergeet niet en uittreksel van jullie geboorteregister mee te nemen. Het staat er niet officieel, maar bij ons werd er wel naar gevraagd door de government. Verder heb je eigenlijk niets aan papieren nodig. (bekijk ook eens de government pagina van BC over trouwen. Hier de link: http://www.vs.gov.bc.ca/marriage/howto.html Als je verder alles geregeld hebt en de trouwerij is dan eindelijk zover dan trouwt de ambtenaar jullie, je tekent en daarna wordt je marriage certificatie opgestuurd (vaak wel naar een adres in Canada) Om je huwelijk ook in Nederland te laten gelden, moet je je huwelijk laten legaliseren. Het makkelijkste is om dit een contactpersoon in Canada te laten doen, omdat dit allemaal per post gaat. Ik heb mijn broer lief aangekeken en hem alvast het geld voor de legal fees gegeven, zodat wij onze akte telkens weer kan versturen. Onze akte moest eerst naar de ambassade in Vancouver gestuurd worden, waar ze een stempel zetten, dan komt hij terug en moet hij weer naar binnenlandse zaken van Canada (ik dacht even snel in Toronto) gestuurd worden, daar zetten ze ook een stempel, dan komt hij nog een keer retour en kan hij als het goed naar jullie in Nederland gestuurd worden, waar je hem nog moet inschrijven in Nederland. Hier gaat wel een paar maanden overheen, dus je moet wel geduld hebben, maar dan heb je ok een echt Canadees huwelijk die geldig is in NL. Kosten voor het legaliseren vallen mee, ik dacht $ 30 of $40 per keer verzenden… Wij zijn hier op dit moment nog mee bezig, dus als je helemaal precies wilt weten hoe het gaat, moet je even wachten tot we de akte terug hebben. Maar het gaat redelijk vanzelf en de Canadezen zijn natuurlijk zo ontzettend vriendelijk dat ze overal wel bij helpen!
Een heel verhaal en dit is nog beknopt… Hopelijk kun je er wat mee en mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Geniet van de voorbereiding, het gaat sneller dan je denkt en het is zo ontzettend leuk!
Voor het legaliseren van een Canadees huwelijk in Nederland moet je inderdaad bij de Canadese Binnenlandse Zaken langs om het provinciale huwelijkscertificaat te laten erkennen (gratis). Vervolgens moet je langs een ambassade of consulaat om het te laten goedkeuren (volgens mij 40 of 50$, er wordt alleen contant geld geaccepteerd). En dan moet het hele verhaal naar je eigen gemeente worden meegenomen om te worden verwerkt (dacht ik).
Ik heb het nooit gedaan, maar heb het recentelijk gelezen toen ik mijn paspoort moest vernieuwen bij de ambassade in Ottawa.