Trincomalee

Hoi allemaal, allereerst bedankt voor alle mooie verhalen en tips hier op het Sri Lanka forum! Vooral het visum gedeelte vond ik erg nuttig.
Dankzij dit forum gaan we naar de oostkust van Sri Lanka, Trincomalee. Het was niet makkelijk om een reis te vinden daarheen maar via een Duitse website is het toch gelukt.
Omdat ik heel graag een relaxvakantie wilde met de kinderen gaan we naar een all-in hotel, Trinco Blu By Cinnamon.
Het ziet er allemaal fantastisch uit en we zullen veel gaan relaxen maar we willen ook niks missen, vandaar dat ik mij toch heb aangemeld hier en de vraag wil stellen:

Wat mogen wij echt niet missen?

Natuurlijk staat er al een tripje op de planning naar Pigeonisland en naar het dorp zelf. Maar heeft er iemand nog meer mooie tips die we echt niet moeten missen? Wij zijn dol op de natuur en de kinderen willen graag heel bijzondere dingen en dieren zien.

Alvast bedankt,
liefs Iris

Hoi Iris,

Wanneer ga je? Dat is namelijk wel belangrijk om te weten. Bijvoorbeeld om te weten of je inderdaad kan snorkelen bij Pigeon Island en of in de juiste periode zit om een walvissafari kan doen.

Voor de rest in Trinco:
Hindhoe tempel/Lovers leap/Fort Frederick
Vismarkt (liefst vroeg) en groente/fruitmarkt (vlak bij elkaar)
Leuke foto’s maken van de spotted deers (herten) die gewoon door Trinco lopen

Vlak bij Trinco:
Hot Springs
Girihandu Seya (oudste stupa van Sri Lanka en echte aanrader)
Seruwila Mangala Raja Maha Vihara (Boeddhistische tempel)

Behoorlijk wat verder weg:
Kaudulla National park
Miniriya National park
Polonnaruwa (oude koningsstad)
Sigiriya (De Leeuwenrots)
Deze kan je beter combineren als dagtrip (of beter als tweedaagse trip, kan je ook wellicht Dambulla en Ritigalla erbij doen).

1 like

Ik wil aan het einde van m’n drie weken een paar dagen in Trinco door brengen. Ik zit daar eind juni dan ongeveer, hoe Is het dan bij Pigeon Island?

Hoi Wizzler,

Het duikseizoen loopt van mei tot oktober. Eind juni zit je zowat midden in het seizoen, het zicht zal zeker redelijk tot heel goed moeten zijn. Dit is ook het goede seizoen om walvissen te zien bij Trinco.

Ah top, dankje!

Nog wat meer info. Ga niet in de weekenden, tenzij je houdt van Aziatische (Chinese) mensen in belachelijke zwemvesten en bijbehorend gedrag. Nahja, het is überhaupt te druk dan :slight_smile: De Noordkant is voor de kleinere (maar wel veel en heel kleurige) visjes. Als je echt kan snorkelen (geen geintje) kan je voorbij de grote rotsen en zie je grotere vissen, maar de stroming is meestal erg sterk. Aan de Zuidkant kan je (voorzichtig met het lage koraal) rifhaaien en zeeschildpadden zien. Zie ook onze Facebooksite. Echt gaaf!

1 like

Thanks voor de info wederom! Waar vind ik die fb pagina?

Het Wereldwijzerforum is zeer strikt (en terecht) in advertenties of commerciële uitingen, dus soms moet je zelf wat moeite doen :wink: het maakt ook niet uit, het forum geeft ook meer dan genoeg informatie.

Hoi Marjolein, bedankt voor je antwoord.
We gaan eind April begin Mei.
Is er ergens een mogelijkheid om Olifanten te zien?
Ik had eerder ergens gelezen dat de walvistochten het beste bij een lokale visser gereld kan worden?
Is er een mogelijkheid om te pinnen in Trinco?

We hadden het filmpje gezien van 3op reis met Tim, die ging ook naar Trinco, zie er superleuk uit en daar zagen we inderdaad ook de herten lopen:cheer2:

Hoi Iris,

Eind april, begin mei zit je aan het begin van het seizoen. Het is afhankelijk van het weer of er dan veel zand in het water zit, maar waarschijnlijk valt het wel mee. De tocht naar Pigeon Island en een walvissafari kan je via het hotel/guesthouse regelen. Die kennen altijd wel iemand :vissen:

Ja, je kan pinnen in Trinco (eigenlijk in elke redelijke plaats), maar er zijn wat issues met buitenlandse kaarten. Misschien zijn die dan al opgelost, maar dat kan ik niet garanderen. Met een VISA kaart heb je de meeste kans dat het lukt, onze ING standaard pas werd maar 1X geaccepteerd in drie weken. Normaal konden wij overal pinnen met de standaard bankpas

De olifanten kan je vinden in Kaudulla National park en/of Miniriya National park, maar dat is dus echt wel een dagexcursie vanaf Trinco.

1 like

Ojee dat is een mooi probleem Marjolein, fijn al die tips! Dan kunnen we ons beter voorbereiden. Is het mogelijk om met een creditcard te betalen of te pinnen in Sri Lanka? En is het in heel Sri Lanka een pin probleem? Of ligt dat aan de bank waar je pint?

Weet jij ook hoe lang het rijden is vanaf het vliegveld naar Trinco? Ik begreep dat het nu beter te doen is door de nieuwe weg die is aangelegd.

Ook heb ik al verschillende berichten gelezen over de walvissen en ze spreken elkaar best tegen, is er een mogelijkheid om ze te zien in april/mei?

Hoi Iris,

Mei t/m oktober is het seizoen om walvissen te zien. Dan heb je de meeste kans. Dus je zit aan het begin van het seizoen voor de walvissen. Het ligt dan echt aan hoeveel geluk je hebt. Maar goed, er zitten ook dolfijnen en dat is ook leuk om te zien. Daarnaast is het ook heel mooi om onder Lovers Leap door te varen.

Met betrekking tot de betaalpassen, dit heeft te maken met een grote fraude met buitenlandse betaalpassen. Dat is ook wel logisch, want in Azië kan je alleen in Sri Lanka zo belachelijk veel geld opnemen (soms meer dan € 1.200,-- per transactie). Dus dat is snel incasseren voor criminelen. I.p.v. het opnamelimiet naar bijvoorbeeld € 250,-- te brengen, blokkeren de meeste banken nu buitenlandse passen. Dit gaat met name om Cirrus en Maestro (en dat is wat Nederlandse banken gebruiken). De Visa creditkaart wordt wel meer geaccepteerd (Peoples Bank o.a.). Maar goed, misschien is dit probleem over een maand wel opgelost. Het pinnen met Visa lukte trouwens wel bij alle grotere winkels.

Denk er wel aan dat je Pigeon Island en de Nationale Parken niet in het weekend of op een feestdag doet. Dan is het vaak heel druk.

De route neemt wel wat tijd in beslag. Reken op 6 uur (bijna 300 kilometer), afhankelijk van het verkeer. Al wordt de route na Negombo wel snel rustiger. Hierbij ga ik uit dat je een privéchauffeur hebt.