trektocht pisa - volterra

Hoi,

Ik zou dit jaar een trektoch willen doen van pisa naar volterra. Nu, 't is mijn eerste keer dat ik zoiets zal (proberen te) ondernemen.
Maar ik zit met enkele vragen. Ik heb eens de route opgezocht via google-maps en dan merk ik dat ik SS-wegen moet nemen. Ik ben al in Italië geweest en dit zijn toch de grotere wegen meen ik? (of waren de grote wegen S-wegen). Zijn deze wegen over het algemeen veilige wegen om te wandelen? Ook rekening houdend met de italiaanse rijstijl? :smiley:
Verder zit er ook een stukje bergen bij. Kan je hier altijd veilig over straat wandelen? Wat met bochten waar auto’s je niet kunnen zien? Hoe pak je zoiets best aan? Andere kant van de weg gaan wandelen dan?
Als iemand eens wilt zien dit zou de link moeten zijn Google Maps

Groetjes.

Dat zal een aardige wandeling worden. SS-wegen zijn de iets grotere wegen. Weg is goed te bewandelen, maar er zijn veel bochten, en er zijn geen voetgangerspaden, dus de weg bewandelen is redelijk gevaarlijk. Italianen zijn overigens wel veel rustiger geworden met rijden. Weg naar Volterra zelf zal een aardige klim worden, Volterra ligt boven op een berg. De weg is verder heuvelachtig, maar op een groot aantal plaatsen heel goed van verre te overzien. In het weekend is deze weg veel drukker als door de week. In het hoogseizoen rijden hier ook veel toeristen.

Jan Konings

Hey Koningsjpc,

Dank je voor je reactie. Het is alleszinds de bedoeling deze toch niet in het hoogseizoen te ondernemen. Van de route door de bergen richting volterra ben ik nog niet zeker of ik de voorgestelde route zal nemen. Waarschijnlijk zijn er nog kleinere wegen (als ik beetje goed inzoom op googlemaps). Maar dit moet ik eerst eens opzoeken.

de weg bewandelen is redelijk gevaarlijk

Euhm… redelijk gevaarlijk? Hoeveel kans is er dat ik iets aan de hand krijg :-)? Heb je eigenlijk zelf ervaring met wandeltochten? Weet je welke wegen ik beter kan nemen eventueel?

Nog een klein vraagje, het was ook de bedoeling een beetje van Toscanië te zien. De mooie landschappen. Is deze wandelroute hiervoor geschikt. Of moet je voor de mooie landschappen nog meer naar het zuiden. En op welk tijdstip van het jaar zijn ze het mooist?

Ik heb zelf geen ervaring met wandeltochten in dit gebied, heb het wel vaak met de auto gereden. Als je niet in het hoogseizoen gaat en eventueel niet op zondag, is er niets aan de hand. Dan zijn het heel rustige wegen. Uiteraard wel aan de goede kant van de weg lopen.
Toscane is het mooist in het voor- en najaar. Het gebied rond Greve in Chianti is zeer mooi, veel heuvels, veel bossen, heel leuke kleine plaatsjes, Greve, Castelina, Gaoile, Radda etc.
Dus het stuk (als je vanaf het noorden komt) tussen Firenze en Siena, afslag Poggibonsi, richting bovengenoemde plaatsjes. Daar kun je wandelen en kom je op 10 km misschien 1 of 2 auto’s tegen, terwijl het een enorm mooi natuurgebied is.
Zal morgen nog eens kijken in mijn stukken, of ik nog iets moois kan vinden.
M.vr.gr.
Jan Konings
Overigens, je hebt wel een heel leuke nickname.