Wij gaan twee/drie maanden rondtrekken door Vietnam, Laos, Cambodja, (deel) Thailand en eventueel Maleisië. Omdat geruchten de ronde doen dat kledij ter plekke aankopen vaak veel goedkoper is, vroeg mij af of het ook mogelijk is in Vietnam trekkingkledij (Softshell, regenjas, dag-rugzak, …) aan te kopen van een degelijke kwaliteit aan een lage prijs.
Is het mogelijk trekkingkledij ter plaatse te kopen en is de kwaliteit hiervan vrij degelijk?
Dat is mogelijk (al weet ik dat niet helemaal zeker i.v.m. het kopen van een softshell). De prijs zal zeer laag zijn, maar vaak gaat het dan ook om namaakproducten. Ik heb een dag-rugzak van ‘The North Face’ gekocht in Vietnam (voor erg weinig geld) en die doet het nog steeds. Het ligt er denk ik ook aan hoe intensief je de spullen wilt gaan gebruiken na je reis.
Ik weet niet waar je de producten van de ‘echte’ merken kunt verkrijgen in Vietnam, maar misschien heeft iemand anders op het forum een idee?
Ik was net aan het bedenken hoe ik e.a. zou formuleren toen Anne-Jitske reageerde.
Valt eigenlijk niet veel aan toe te voegen.
In Viet Nam heb wel een verschil in nep en nep, en vertaald zich ook in de prijs.
Daar zou ik wel even op letten en daar je aankoop vanaf laten hangen.
Om de echte te kopen kan ik je alleen maar voor Saigon helpen.
Dan moet je zijn in distict 1, in Dong Koistreet en omgeving.
Je kan zo aan de winkels zien wat ze verkopen ( namaak of echt ).
In Dong Koi street zelf zie je diverse echte winkels.
Ook bij de diverse warenhuizen
Dus bijv. niet het warenhuis die loopt van Dong Koi naar Nguyen Hue street ( bij terras Angelina; is wel een aanrader met perfect wifi) , daar is alles nep en duurder dan Ben Thanh.
Maar wel het warenhuis op de hoek Le Loi en Nguyen Hue street; tegenover Rex hotel.
Ook het centrum achter Continental hotel verkoopt de echte spullen.
Klinkt misschien heel moeilijk met de vietnamese straatnamen, maar als je in de buurt bent snap je het meteen. Alles is gelegen vlakbij “Opera house”.
Voor de prijs voor de echte kleding moet je denken aan de prijs in euro’s daar dollarprijzen + 25%…
Dus bijv. een jas van 100 euro hier, kost daar dan 100 dollar = 70 euro + 17.5 ( = 25 % )= 87.5 euro .
( dit met een koers van 1.42 ).
Deze berekening komt aardig overeen met de werkelijkheid, alle het verschil is dus afhankelijk van de koers.
Hoe lager de euro t.o.v. de dollar hoe kleiner het verschil.
Wij zijn in de trotterwijk in Saigon lang op zoek geweest naar een goedkoop gore-tex jasje. De prijzen lagen rond de €30. Ik heb zelf 2 echte gore-tex jasjes die in nederland meer dan €200 kosten. Ik kan je verzekeren dat je niet kan zien dat het namaak is. Maar hebben toch niks gekocht omdat we niet het risico wilden lopen. Niet voor die €30 maar meer omdat gore-tex prima werkt en nep waarschijnlijk een gewoon regenjasje is dat niet ademt.
Als je een fleece of rugzak koopt kun je prima zaken doen.
Mijn vrouw is gek op merkspullen, maar ze koopt alleen als er aanbiedingen zijn hier in Nederland.
We zijn een paar keer in die echte merkkleidingzaken in Saigon geweest, de prijzen zijn daar bijna net zo duur als hier in Nederland. Zelfs, sommige nog duurder zei ze. Sindien gaan we niet meer in die winkels.
Zoals Ton zei, je hebt verschillende kwaliteit in nepspullen. Maar wij letten ook niet meer op merk, sterker nog, je krijgt er problemen mee bij de Ned. douane als je boven een bepaalde waarde zit. Ik geloof 400 a 500 euro of zo.
dus let er wel op.
We letten op de kwaliteit en betalen ernaar. Alleen je krijgt niet alleen de kleiding thuis, maar ook een elektrische lading mee. Je merkt dat pas als je in Nederland in het donker de kleiding uittrekt. Man, het lijkt wel een lichtshow.