Kleding laten maken in Hoi An

Volgende maand ga ik voor het eerst naar Vietnam. Ik blijf een aantal dagen in HoiAn en denk er serieus over om dan een pak te laten maken, een paar jasjes en wat overhemden. Ervaringen met (goede) kleermakers heb ik al gelezen (o.a. op Tripadvisor) alleen vraag ik me af hoe het zit met afdingen. Wie heeft hier ervaring mee? Kun je/moet je bij de betere kleermakers afdingen of zijn het min of meer vaste prijzen krijg je gewoon wat korting als je meer koopt? Graag advies.

Zeker afdingen! Dat is er de gewoonte. Gebruik desnoods de ‘weglooptruc’. Wij hebben zo echt veel van de prijs afgekregen.

Ik voelde me wel wat schuldig, omdat ze wel keihard werken daar, maar ze vroegen in eerste instantie ook wel erg veel geld. Het is echt gebruikelijk om hier, net als in de rest van Vietnam, te gaan afdingen.

Heel veel succes en ik hoop dat je met wat mooie kleren thuis zult komen. Deze kun je ook trouwens laten opsturen, zodat je er niet mee hoeft te slepen.

Groetjes, Anne

Wij hebben ook kleding laten maken in Vietnam en zijn er heel tevreden van. Als je wegloopt en ze komen je niet achterna dan heb je wel een te lage prijs in gedachten.

Wat wij wel hebben gemerkt ivm de schoenen:
wij hebben sportschoenen en laarzen op 2 verschillende plaatsen laten maken. De schoenmaker die toch bijna de helft goedkoper was, daarvan is er 1 paar schoenen van de 4 waarvan na enkele keren dragen de lijm is gelost. We voelen wel een duidelijk verschil met de schoenen die ons iets meer hebben gekost.

Als je wil, dan kan ik wel even nakijken of ik nog iets terug vind van adres of referentie.

1 like

beste Kennel,
Bedankt voor je info. Ik realiseer me dat je aandacht moet hebben voor de prijs/kwaliteitsverhouding. Kwaliteit van stoffen kan ik wel beoordelen door ze te zien/aanraken, maar daarmee weet je nog niet of de maakwijze goed is. Daarvoor zijn aanbevelingen van anderen waardevol. Mocht je een goed adres in HoiAn weten, dan hoor ik het graag.

voor 100 Dollar heb je een goed 2-delig pak, kan ook nog ietsje goedkoper, maar waar hebben we het dan over.

Ja, gaaf hè? Alleen stokt m’n adem een beetje als ik erbij stilsta hoe hun arbeidsomstandigheden zijn. Maar ik ben ook niet precies op de hoogte. Wie weet ooit een projectje voor me in de toekomst :wink:

Groetjes, Anne