Door een samenloop van omstandigheden (mijn thesisverdediging die een stuk later gepland staat dan ik had verwacht en eveneens tegen de verwachtingen in geen herexamens ) plots een zee van tijd vanaf 10 augustus. Nog mensen in dezelfde situatie die het zien zitten om te trekken door Europa?
Voorstellen:
- Vertrek naar Tirana, Albanië (last-minute), vlucht voor 130 euro op 12 augustus vanaf Zaventem via Jetairfly. Terugtrekken tot België in 10-14 dagen (op eigen tempo à la: is 't hier geestig, dan blijven we nog efkes, hebben we 't hier gezien, dan gaan we weer een stuk verder). Tent meenemen, maar bij voorkeur verblijf in hostels, of natuurlijk rekenen op de gastvrijheid van de lokale bevolking.
- Op dezelfde manier is ook Pristina, Kosovo, een optie. Zelfde principe, alleen wat minder ver (2 dagreizen minder). Prijs eveneens 130 euro. Vertrek op 14 augustus.
- Ook dichter van huis: Skopje, Macedonië, op di 11/08, 80 euro via Jetairfly.
Voor alle landen wordt een positief reisadvies gegeven door Buitenlandse Zaken en allen zijn bereikbaar met de gewone identiteitskaart, al is een internationaal reispaspoort wel meer aangeraden. Ondanks hun soms slechte naam is de criminaliteit er beperkt, behalve uiteraard de gewoonlijke pickpockets in toeristische gebieden. Wel wordt aangeraden om hoofdzakelijk overdag te reizen (wat natuurlijk de bedoeling is), aangezien de rijstijl van de bestuurders 's nachts nogal eens als eerder roekeloos kan worden beschouwd. De grensgebieden worden door hun voorgeschiedenis als minder ideaal beschouwd, maar een situatie op z’n Oekraïens zit er nu ook niet meteen aan te komen tongue-emoticon . Geldafhaling gebeurt er gemakkelijkst met een creditcard (heb ik mee). Best eens checken of je mutualiteit of DKV of dergelijke deze landen covert.
Zelf ben ik een 23-jarige student geneeskunde in Gent, afkomstig uit Ieper, met enige liftervaring. De Balkan is evenwel onbekend voor mij. Als reisgenoot is de enige vereiste zorgeloos op reis kunnen gaan.