Treinreis ontduiken

Beste mede thailand liefhebbers,

In april ga ik weer naar dat mooie land.
Ik vlieg met KLM vanaf schiphol.
Nu heb ik via een belgisch reisbureau een ontzettend scherp geprijst ticket bemachtigd(489E retour)
Daar staat tegenover dat ik mijn reis moet beginnen in antwerpen en vandaaruit met de thalys naar schiphol.
Nu ik een hollander ben en op 30 minuten van schiphol woon lijkt me dat dus een beetje overdreven.
het reisbureau zegt dus dat het verplicht is om in antwerpen te starten…het liefst ga ik natuurlijk rechtstreeks van huis uit naar schiphol.

Mijn vraag dus: heeft iemand hier ervaring mee?
kan ik het erop wagen om die thalys te negeren en gewoon op eigen vervoer naar schiphol te gaan?
Ik heb gewoon een E-ticket.

Jeroen

Hallo,

Wat ik zou doen is contact opnemen met KlM die kunnen je daar vast verder in adviseren.

gr van Moira

Geen ervaring mee, maar al vaak genoeg gelezen (o.a. in de Consumentengids) dat je dat absoluut niet moet doen. Die treinreis is namelijk onderdeel van je vliegreis, in feite check je dus al in op het station. Doe je dat niet dan ben je een no-show en vervalt het gehele ticket.

Dit zijn van die vage trucs waarmee ticketprijzen kunstmatig hoog gehouden worden, zonder die treinreis heb je een directe vlucht waarvoor je een stuk meer zou moeten betalen. Raar maar waar.

Op de terugreis kan je in dit geval de trein uiteraard wel laten voor wat ie is, aangezien je toch zelf de bagage zal moeten meenemen in de trein. In het geval je een aansluitende vlucht zou hebben gehad ben je afhankelijk van de medewerking van het personeel, of ze al dan niet je bagage tot slechts Schiphol zouden willen labelen. Maar dat is nu dus geen enkel probleem.

Vanmorgen al een berichtje getypt, maar dat is niet doorgekomen…

Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Wizard: NIET DOEN. Wanneer je geen gebruik maakt van de treinreis en niet incheckt in Antwerpen, zul je van de passagierslijst verdwijnen en niet mee mogen.

Bedankt voor de reacties.
Ik ga het er dan ook maar niet op wagen…
dan maar via antwerpen…
al met al scheelt het me toch een kleine 400 euro…

jeroen

ik zou ook maar gewoon naar antwerpen gaan anders mag je niet mee met het vliegtuig . je kunt al voor 19 euro naar antwerpen dus dat valt erg mee.
zie ns hispeed

het mag inderdaad niet van KLM, als schrijft de wet anders voor, marja…dat is nog niet opgelost!

Op werk krijg ik deze vraag regelmatig van klanten. Ze hebben een ticket met KLM gezien naar Bangkok (of andere intercontinentale bestemming) met vertrek vanaf Brussel of Dusseldorf. Deze tickets zijn vaak honderden euro’s goedkoper dan een ticket voor dezelfde intercontinentale vluchten met KLM, maar dan met vertrek vanaf Amsterdam.

Indien je een ticket koopt met vertrek vanaf Brussel, Antwerpen en/of Dusseldorf, dan dien je ook echt in Brussel, Antwerpen of Dusseldorf op te stappen (vind ik persoonlijk ook vrij logisch). Als je geen gebruik maakt van de eerste coupon op het ticket, in jouw geval dus de Thalys van Antwerpen naar Amsterdam en je gaat direct naar Schiphol, dan ben je no-show geweest voor het eerste traject van Antwerpen naar Amsterdam en dan zal je op Schiphol zien dat al je vluchten geannuleerd zijn. De KLM zal niks voor je willen doen en zal zeggen dat je maar in Antwerpen op had moeten stappen, aangezien je ticket daar ook begon.

Dus Jeroen, om het verhaal kort te maken: gewoon in Antwerpen op de Thalys stappen anders heb je straks op Schiphol een groot probleem !

Groeten,

Dave

Bedankt voor de uitleg dave.
Voor mij geen enkel probleem om in antwerpen te beginnen hoor.
zo heb uiteraard mijn reis gekocht.
was alleen benieuwd of iemand hier ervaring mee had…
en niet dat als ik via een omweg naar schiphol ben gegaan,de mensen daar zeggen dat het niet had gehoeven…haha
nog 8 weken en dan de pret weer beginnen.

bedankt voor alle reacties…!

Jeroen

Goed vooruitzicht Jeroen ! Voor je het weet is het zover !
Wij landen vandaag over 13 weekjes alweer op Suvarnabhumi…schiet dus ook al op…kan niet wachten…

Hi Jeroen,

ik wist dat je met die vraag zou komen - toch ben ik benieuwd naar de afloop. Kan je ons op de hoogte houden?
Je spreekt namenlijk over een e-ticket, die hoogstwaarschijnlijk al in Antwerpen gebruikt moet worden om naar schiphol te kunnen reizen. Laat ons ook even weten hoe de bagage wordt afgehandeld. Zelf meenemen of dat het in de bagage-wagon wordt geplaatst en tegelijk wordt doorgelabeld naar Thailand (zou het mooiste zijn, want dan hoef je daar op schiphol ook niet meer mee te sjouwen).

Voor mij begint de pret (pas) over 13 weken.

Groet,
Joe

hey joe,

uiteraard wil ik jullie op de hoogte houden.
Ik ga gewoon eerst naar antwerpen…voor de zekerheid.
volgens het reisbureau en KLM moet ik in antwerpen beginnen.
Op schiphol moet ik nl een gecontroleerd treinticket kunnen overhandigen om te kunnen inchecken.
dus…helaas…maar ja…klein omweggetje voor toch een mooie prijs(500e retour ams-bkk)
heb ik er graag voor over.
Voor de terugreis verwacht ik geen problemen.
Dus vanaf AMS direct door naar huis.

Nog 7 weken…
voor het eerst songkran!!

groeten jeroen

dit verhaal is onlangs bij kassa (van de vara) op tv geweest, inclusief een europarlementarier. Klm flikt dit ook bij duitsers, t is gewoon crimineel zolang de europese commissie daar geen boete voor oplegt. <