treinreis Gemas naar Kota Bharu

Wij zijn voornemens om de trein te pakken van Gemas naar Kota Bharu. Heeft iemand ervaring met deze reis, en wil dat met mij delen.
Met vriendelijke groet,
Jan

1.er is geen stesyun in/genaamd KB-dat heet Pasir Mas (-=beste afstappunt, want bus direkt ernaast) of 1 stop verder (kleine halte), dan bus of (share)teski.
2,er rijden nog maar 2 treinen-nachts vanaf SIn/JB en vanaf KUL. Opstappen in Gemas-je weet vermoedelijk dat dorpje niet eens te vinden. Dus stap beter op een trein in een toegankelijker plek.
Als je nog zelf kan denken: snachts is het dus donker. In Malay doen ze dawn/dusk rond 7.00/19.00.
De DAGtrein is ingeperkt tot Jerantut (meen ik)-en dan kom je te laat aan om KB nog te bereiken per bus (teksi kan uiteraard-dat kost dan meer als je tiket kereta). Info: KTMB.co.my=de Malay N/MB/S. In JAN 2010 zijn alle jadal waktu=timetables herzien, dus je reisgids is niet meer uptodate.
3.hoewel ik weet dat deze rit nogal zwaar als ‘‘jungle trein’’ op de markt wordt gepropageerd-tja, het is maar net wat je gewend bent of waar je content mee gaat wezen. Als dit je aller1e keer tropies is-dan wrs. wel, maar ik ben na 20 jr wat verwend geraakt, denk ik.
De treinen zelf zijn prima, met seats of bedjes en met AC, clean en goed verzorgd. Geen angsten nodig voor wat dan ook. Tiket sale easy en snel op elke statie-en zelfs online kan (cred cd nodig)-maar zorregies over full etc totaal onnodig-tenzij je net de begindag van de malay holidays onwetend had uitverkozen.
NB-het kan zijn dat er nog steeds een soort local all-stops erg slowe daytrain rijdt-die is dus wel vies, half kapot, en stukken goedkoper. Info daarover is niet te vinden-enkel dan door op de stesyun zelf precies na te vragen. Het leven in de trein is dan nog vermoedleijk interessanter als de sights=bomen en kokospalmen.