Trein en bus in Zuid-Korea

Goedenavond.

In juni ga ik samen met mijn vriendin en tweejarig zoontje naar Zuid-Korea.
Wij zullen drie dagen gebruik van maken van het openbaar vervoer:

  • Van Seoul naar Suncheon, per trein
  • Van Suncheon naar Gyeongju, waarschijnlijk per trein en bus
  • Van Gyeongju naar Busan, waarschijnlijk per bus

Nu hoop ik dat er mensen op dit forum actief zijn die ervaring hebben met het reizen tussen deze plaatsen.

Ten eerste de treinreis van Seoul naar Suncheon:
Mijn eerste vraag is of het mogelijk is om op het station in Seoul (station Yongsan, vanaf hier kun je rechtstreeks naar Suncheon heb ik gezien op internet) een enkele reis te kopen naar Suncheon. Of is het als toerist echt noodzakelijk om van tevoren te reserveren in de vorm van een KR Pass?

Van Suncheon naar Busan:
Zijn er hier mensen met ervaring op dit traject? Ik heb gezien dat er bussen rijden van Suncheon naar Gyeongju, met een overstap in Busan, via www.kobus.co.kr . Moet deze bus ook gereserveerd worden of kan ook dit ter plekke worden geregeld?

Tot slot van Gyeongju naar Busan:
Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde voor hierboven. En wat is de makkelijkste/snelste manier: per bus of per trein?

Ik hoop dat iemand deze (of enkele) vragen kan beantwoorden. Op www.letskorail.com en op de site van KoBus kan ik nergens contactgegevens vinden waar ik naartoe kan mailen met deze vragen.

Alvast bedankt.

In 2007 heb ik het land doorgereisd, dat betrof echter een groepsreis, deels met eigen bus maar voor een deel ook met de trein (Boseong - Busan, Gyeongyu - Andong, Andong - Seoul). Ik heb me toen uiteraard niet druk hoeven maken over kaartjes en heb dus ook geen ervaring met die jouw routes, maar die treinen zaten toen bepaald niet vol, integendeel zelfs. En ook een bezoek aan Seoul Station en Yongsan Station tijdens een latere reis leverde geen enorme mensenmassa’s op. Ik verwacht op grond daarvan dan eigenlijk ook niet dat het een probleem zal zijn ter plekke kaartjes te kopen.

Maar wellicht dat iemand anders recentere of beter aansluitende ervaring heeft.

Ik heb in 2009 door zuid Korea gereist met het openbaar vervoer. Geen enkele rit heb ik van te voren gereserveerd. Meestal was de bus toch wat sneller dan de trein, dus eigenlijk alles bereist met de bus.

1 like

Hoi Nathalie,

Bedankt voor je antwoord.

Heb je ook één van de trajecten afgelegd die wij ook gaan bereizen?
Heb je wat betreft de bus gebruik gemaakt van KoBus?

Ko bus zegt me niet zoveel. De nationale bus op het busstation genomen. Ging heel erg makkelijk. In ieder geval ook gyeongju naar busan gereisd. En ik dacht in 2009, maar was 2012.

1 like

Hoe lang deed die bus van Gyeongju naar Busan er over? En heb je nog enig idee wat die busreizen hebben gekost?
En zijn die bussen echt zo comfortabel als ik overal lees op internet?

Wij reden in 2013 met een busje en gids van Busan naar Gyeongju. Snelweg en niet druk. Ongeveer 2 uur rijden.

Ik heb geen idee wat de bus gekost heeft. In ieder geval goedkoper dan de trein. De bussen waren comfortabel net zoals de touringcar in Nederland. En het zal inderdaad iets van 2 uur zijn geweest. De afstanden zijn niet groot in zuid Korea.

Afgelopen zomer door Zuid-Korea gereisd met zowel trein als bus. Beiden zijn heel erg goed te doen. Voor Gyeongju-Busan zou ik de trein aanraden. De hogesnelheidstrein brengt je binnen een uur in Busan. Echter moet je wel een stuk buiten de stad op de trein stappen, maar er rijden genoeg bussen naar het station.