Ik heb een vraag over de Transmongolië Express, wil graag volgend jaar deze treinreis maken. We willen sowieso stops maken in Irkoetsk en Ulaan Bator. Echter is de eerste leg naar Irkoetsk ruim 4 dagen, en dat vind ik een beetje lang. Ik heb dus de behoefte om voor Irkoetsk nog 1 of 2 extra stops te maken.
Dus mijn vraag is:
Wat zijn de meest interessante stops onderweg tot Irkoetsk?
Ik heb de TME de andere kant op gedaan, van oost naar west. Na Irkutsk/het Baikal meer heb ik een stop gemaakt in Krasnoyarsk voor het Stolby NP. Mooi stukje Siberie!
Novosibirsk zelf is niet zo heel interessant. Het is een echt ‘russische’ stad zonder veel toeristen, daarom vind ik dat zelf altijd heel leuk.
Altai is een enorm oud gebergte. Hele mooie omgeving.
New Siberia=Novosib is een doodsaaie grote stad-het grootste problem is dat er geen goedope HTLs zijn die kapitalistiki willen nemen-vanwgee de registratie. De Altai-daarvoor heb je (als ik me goed herinner-dit is uit 2e hand) aparte permits voor nodig en het ligt nog behoorlijk ver vanaf die spoorlijn-dus je bent zo 1 week kwijt voor heen+daar+terug. is op eigen hout vrijwel niet te doen.
Baikal-gewoon ff die kaart-ligt tussen Irkutsk en Ulan Ude.
Ik raad je aan naar een engels fourm te gaan van de LP-gidsen: www.lonelyplanet.com/thorntree. dan East -Europe-dan Russia. Mw. Everbrite doet daar alle Russky vragen en heeft al die dingen in sticky lists gezet. Ik heb haar ooit ontmoet hier in BKK. Ze tipt vooral KAZAN-in Tartaren rep. En raadt zowel Yekaterinenburg als Novosib erg af.
NOOT; je HOEFT niet precies de route van de TransSIb/Mongol te volgen. Je KAN die trein nl. niet benutten voor enkel binnenlandse ritten-dus er zijn andere treinen zat bij de vleet. Op sites als seat61.com vindt je meer info+links als die Russky poiezd je nog niks zeggen. Al die treinen zijn allemaal hetzlefde.
Wat jij niet leuk vindt kan een ander wel leuk vinden. Maar goed, aangezien ik familie in Novosibirsk heb wonen, ben ik natuurlijk gekleurd want ik zag wel de leuke plekjes.
Verder heb je voor de Altai helemaal geen speciale permits nodig.
In Kazan ben ik nog nooit geweest, maar lijkt me ook erg mooi. Verder staat er in Chita een oud Boerjatisch klooster, ook erg interessant.
Je kunt ook naar Krasnojarsk-26 gaan, een vroegere verboden stad waar je tegenwoordig rondleidingen kunt krijgen. Ook erg leuk vond ik.