Ik las ergens dat Trang An een waardig en minder commercieel alternatief is voor Tam Coc. Aan de informatie op internet te merken (vind er niet zoveel van terug), is het inderdaad minder toeristisch…
Ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen.
Ik heb pas met mensen gesproken die daar zijn geweest en zij vonden het geweldig! Verder zeiden inwoners van Ninh Binh zelf dat het ook heel mooi is en zeker een waardig alternatief. Zelf ben ik in Tam Coc geweest, en ik moet zeggen dat het net een attractie was uit de efteling, je stapt in een bootje en vaart door grotten heen met nog heel veel andere touristen. Wel mooi om te zien, maar niet het bijzonderste van Vietnam. Je moet ook tegen de verkoopstertricks kunnen. (Buy this drink for her (met her bedoelen ze de dame die roeit). Ook als je uitstapt worden ze boos als je de vrouw niet opnieuw betaald (gewoon weglopen werkte goed, maar het voelt niet heel fijn). Ik weet niet hoe dit in Trang Ang is, maar het is daar zeker weten mooi en een stuk rustiger.
Een tip verder is het doen van een dagtocht in Ninh Binh. De omgeving is namelijk echt prachtig.
Zelf hebben we in Ninh Binh een dagtour op de moto gedaan voor 12 dollar pp(geboekt bij Thanh Thuy’s Guest House & New Hotel; www.hotelthanhthuy.com, ding wel af want ze vragen eerst het drie dubbelen) waar we niet alleen Tam Coc zagen, maar ook Hoa Lu, ooit de hoofdstad van Vietnam geweest, de allergrootste pagoda van het land (Chua Bai Dinh) en Mua Cave, wat absoluut een topper is. De cave zelf is waardeloos, maar het uitzicht over Ninh Binh province is adembenemend als je de 450 treden omhoog gaat. De trap zelf is ook al een plaatje, echt Aziatisch waar je van kan dromen. Die dag was voor ons echt een topdag.
Ik ben ook nog niet in trang An geweest, maar heb naar informatie gevraagd in Viet Nam.
Trang An is nu enkele jaren voor touristen beschikbaar en is eigenlijk de overloop voor Tam Coc.
Het werd daar te druk. Diverse touroperators gaan nu ook naast Tam COc ook tran An opnemen in hun assortiment en dus gaat het daar naar verwachting wat drukker worden en neemt de drukte in Tam Coc af.
Hetzelfde gebeurt nu ook in de Mekong Delta; Cai Be werd te druk en nu worden er tours gepromoot voor Ben tre om de massa te verspreiden.
Het verschil is blijkbaar niet zo groot voor wat betreft de omgeving, alleen vaar je in Tam Coc de route heen en weer terug en in Trang An niet.
Ook vaar je in Trang An door meerdere grotten.
Ben blij te lezen dat Naomi de Ninh Binh provincie een aanrader vind en heb daarover dezelfde mening, zoals je op diverse plekken hebt kunnen lezen.
Kan echt concurreren met Halong Bay.
Buiten de door haar genoemde plekken kan je daar wat langer verblijven en een natuurpark bezoeken, zijn er voldoende, bijv Cuc Phuong.
Voor wat de opdringerigheid, die Naomi beschrijft is eigenlijk wel een beetje typerend voor het noorden.
Niet alle mensen reageren zo, maar je kan het wel treffen.
Houd wel even in je achterhoofd dat gehele dorpen rond Tam Coc geheel afhankelijk zijn van de opbrengst van de boottocht. De prijs van de boottocht, gekochte drankjes en andere souvenirs
wordt op 1 hoop gedaan en gedeeld door alle mensen van het dorp. De fooi mogen ze zelf houden.
Dan houden ze per jaar per huishouden ongeveer 1500 usd per jaar aan over, ongeacht het aantal kinderen.
Wanneer je dan touristen ziet die wat geld in de knip hebben, kan je wel eens wat opdringerig worden. Ik kan het wel begrijpen.
Ik weet zeker dat dit in binnen de kortste keren zo ook in Trang An gaat gebeuren, als het al niet gebeurd; wordt dezelfde methode toegepast.