Vijf vulkanen ga ik niet beklimmen, maar ik wil er zeker eentje trotseren. Ik vraag me daarbij af welke het meeste voldoening geeft. Ik houd van een fysieke inspanning, maar nog meer van weidse indrukwekkende vergezichten. Kortom welke Nicaraguaanse vulkaan biedt het mooiste uitzicht op de top, denk je? Of heb je gewoon tips om andere redenen? Vuur maar af!
Hoi Joris,
Hier een aantal tips die ik je mee kan geven;
Je kunt bijvoorbeeld bij Granada de Mombacho vulkaan beklimmen. Je hebt hier een prachtig uitzicht (als het helder is) over de stad Granada, het meer, Lago de Nicaragua, en zijn vele eilandjes.
Je hebt ook de mogelijkheid om een wandeling te maken rond een begroeide krater. Je kunt kiezen tussen een wandeling van 3 kilometer en van 6 kilometer.
De wandeling van 3 kilometer is licht en je klimt ook niet echt, die van 6 kilometer is zwaarder en je hebt een gids nodig.
Een andere optie zijn de vulkanen Concepción en Maderas. Deze liggen op het eiland Ometepe.
Vanaf de top van vulkaan Concepción heb je een prachtig uitzicht over het meer en je kunt San Juan del Sur en de oceaan zien.
De klim is wel zwaar en je hebt een gids nodig, de klim duurt zo’n 10 uur.
Maderas is minder zwaar en de tocht naar de top en weer terug neemt ongeveer 8 uur in beslag. Ook hier heb je een gids nodig, er zijn toeristen verdwaald en zelfs omgekomen.
Het voordeel van de vulkanen Concepción en Maderas is dat je gelijk verblijft op het geweldige eiland Ometepe. En als je wilt kun je natuurlijk beide vulkanen beklimmen.
En Ometepe heeft nog veel andere bezienswaardigheden zoals een geweldige flora en fauna, de waterval van San Ramon, zwemen in de ‘Ojo de Agua’.
Je kunt er ook kajakken, mountainbiken en als je er van houdt paardrijden.
Groet,
Cella
Hola,
Nicaragua wordt niet voor niets land van meren en vulkanen genoemd. Er zijn dan ook meer vulkanen in Nicaragua, maar ik denk dat je de volgende 5 bedoeld: Mombacho (Granada), Vulkaan Masaya (Masaya), Concepción (Isla de Ometepe), Maderas (Isla de Ometepe) en de Cerro Negro (León).
Mombacho: Heeft verharde paden. Je kunt hem vanaf de voet tot de top beklimmen, maar ook met de taxi halverwege en dan de rest te voet. Ik heb hem zelf vanaf de voet beklommen, is te doen, maar ook best zwaar omdat hij vrij steil is. Eenmaal boven kun je nog een rondje doen om een krater en heb je prachtig uitzicht over Granada, Las Isletas, etc. Terug naar beneden kun je de canopy tour doen, is erg leuk
De route zelf van de voet naar de top is niet heel spectaculair qua natuur en dieren, maar de uitzichten en bovenop de vulkaan is alles erg mooi. Ook de canopy is just fun.
Vulkaan Masaya: Een asfaltweg loopt hiernaar toe. De route is niet de moeite waard om te lopen, dus neem lekker een taxi die je naar de krater rijdt. Bij de krater is een parkeerplaats en vandaar kun je nog wat stukjes lopen. Is een erg indrukwekkende vulkaan om te bezoeken: duidelijk zichtbare krater, sterke zwavellucht en de hete rook. Vanuit Granada is een bezoekje aan deze vulkaan goed te combineren met het stadje Masaya zelf.
La Concepción: heeft geen (verharde) paden en is een 10-12-urige hike. Je moet dus fysiek en mentaal goed voorbereid zijn. Een deel beklimmen is zeker de moeite waard: prachtige natuur, grote vlinders, vogels, etc. maar daarna kom je vaak in de wolken/mist terecht en kun je dus ook niet van het uitzicht genieten. Als je deze (deels) wilt beklimmen, is het echt noodzakelijk om een gids te huren.
Maderas: heeft geen (verharde) paden en is een 7-8-urige hike en is omgeven door cloud-forests. Op de top is een kratermeer. Verder heb ik er zelf geen ervaring mee.
Cerro Negro: Deze vulkaan is niet begroeid en is onder toeristen erg populair. Je kunt vrij gemakkelijk naar boven klimmen om daarna naar beneden te rennen of te sand-boarden. Echt een aanrader! Bovenop de vulkaan is ook nog een krater waar je heen kunt.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je hebt en wat je reisplannen zijn, maar ik zou Mombacho, vulkaan Masaya en de Cerro Negro zeker bezoeken.
Saludos,
Sole