Toch te weinig regen

Ernstige droogte in Hoorn Afrika

In het oosten van Afrika worden ruim tien miljoen mensen getroffen door de aanhoudende droogte. Volgens de VN heeft de Hoorn van Afrika te maken met de grootste periode van droogte in zestig jaar. Het getroffen gebied beslaat delen van Ethiopië, Djibouti, Kenia, Somalië en Uganda.

Op sommige plaatsen is daar sprake van acute hongersnood, zegt de VN. De droogte is ontstaan door een gebrek aan neerslag in de afgelopen twee jaar. De VN ziet daar voorlopig geen verandering in komen.

In Somalië heeft de honger, in combinatie met het aanhoudende geweld in het land, geleid tot een grote vluchtelingenstroom. Alleen al de afgelopen twee weken zijn naar schatting 20.000 Somaliërs gevlucht naar kampen in het noordoosten van Kenia. Onder de vluchtelingen zijn veel kinderen.

Voedselcrisis
Door de droogte is een voedselcrisis ontstaan. De prijzen rijzen de pan uit. In delen van Kenia zijn de graanprijzen 80 procent hoger dan gemiddeld. In Ethiopië zijn de prijzen met 41 procent gestegen. Daardoor neemt de ondervoeding en de honger toe, stelt de VN.

De volkerenorganisatie heeft donorlanden gevraagd meer geld te storten, maar het loopt nog niet storm. “Als we de problemen niet snel oplossen, kan het veel erger worden”, aldus de VN

.

1 like

Ja dat klopt helemaal!

Je ziet alle akkers verdrogen, het gebied waar ik ben geweest en weer naar toe ga, daar leven ze van de landbouw. Maar als er geen regen valt hebben de mensen geen oogst, bonen en mais hebben veel water nodig. Geen oogst betekend GEEN inkomsten om eten te kopen of kinderen naar school te laten gaan.
Hier in Nederland kunnen de mensen zich het niet voorstellen, ze hebben hier ook wel geklaagd over dat het een paar maanden heel droog is geweest maar ZIJ hebben wel nog ergens een paar euro om eten te kopen.

Ik vind het soms moeilijk om weer terug te zijn in Nederland, we leven hier toch meer in een weggooi maatschappij.
Ik hoor veel mensen zeggen, ja als ik mijn tandenpoets dan laat ik gewoon de kraan lopen, niet te geloven dat ze er niet bij nadenken, in Afrika zouden de mensen dat water wel graag willen opvangen om te gebruiken.

Water komt uit Kenia niet zomaar uit een waterleiding, het komt uit de bergen of de grond, maar zo lang er geen regen valt zal daar ook niet veel uitkomen.

Water is echt niet vanzelfsprekend, zelfs niet in een land als Nederland, wat bekend staat als Waterland.

Goed om dit nog eens te benadrukken! Heel waar wat je zegt.

ik heb zelfs een ‘‘vriendin’’ die niet meer komt omdat ik heb gezegd dat ik het BELACHELIJK vindt dat ze elke week 14 flessen water gaat halen in de drankencentrale, met de auto, om te koken !!! Ze vond mijn reactie idioot. ZE wil ook niet mee naar Afrika, dan zou ze misschien ‘‘genezen’’

het komt bij ons niet vaak in het nieuws
maar het is al een tijd gaande
de vluchtelingen kampen in kenia ,
vlakbij de grens met somalie zitten overvol
het is een grote ramp
en nu dreigt er ook een mais tekort
de droogte is de hoofdoorzaak,
maar volgens mij is er ook een nasleep van
het geweld inbegin 2008 toen zijn er vele voorraad schuren verbrand,
en vele huizen van kleine boeren ,waarin ook
de zaden voor verschillende gewassen opgeslagen lagen
het duurt vaak jaren om die achterstand weer in te lopen

ver weg van van de touristen gebieden
en ook vele kenianen weten het niet
maar nabij de grens met somalie
is een drama aanstaande
waar internationaal weinig aandacht voor is

Het komt ook steeds dichterbij, het is daar wel heel erg in het noorden, maar het zakt langzaam naar beneden af. Waar ik ben geweest en weer naar toe ga, dat is in central kenia, vlakbij de stad Meru. Daar is ook bijna geen water meer te vinden, alles droogt op. Geen water is geen oogst, geen oogst, is geen inkomsten, je wilt dan even niet weten wat daarna komt…
Het ziet er ook niet goed uit, voorlopig geen regen.
Hier spoelen we ongeveer weg en daar niets, noppes, nada.

Ik hoop dat de mensen die naar Kenia gaan daar wel bij stil staan! Verder raad ik het iedereen aan om Kenia te bezoeken, het is echt een fantastisch land met erg lieve mensen, die ondanks de problemen altijd hartelijk en gastvrij blijven.

bijna iedere dag staat er nu wel iets in de krant,
over de droogte ramp in somalie
vooral in de"kwaliteitskranten"

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2804222/2011/07/14/Hongersnood-waarom-kwam-de-hulp-aan-Afrika-niet-eerder-op-gang.dhtml

ja waarom?

dat is altijd de vraag achteraf !

De waarschuwing komt vooraf …
De feiten:

Er zijn al sinds 20 jaar vluchtelingenkampen met vluchtelingen uit Somalie.
Hun aantal is rond de 400.000.

Voornamelijk vrouwen en kinderen vluchten uit Somalie naar Kenia, velen sterven op hun tocht om de vluchtelingenkampen in Kenia te bereiken.

Door de droogte (momenteel voornamelijk in Somalie) komen daar geen enkele honderden vluchtelingen bij zoals normaal maar 1500 per dag.

De kindersterfte door ondervoeding is 4X hoger bij pas aangekomen vluchtelingen, waarbij niet wordt gemeld of dit Somalische, Keniaanse of sterftecijfers in de kampen betreffen.

De enorme vluchtelingenkampen, de instabiele situatie in Somalie waar geen humanitaire hulp mogelijk is, het woestijnlandsschap waar de vluchtelingenkampen in oost Kenia gevestigd zijn, is reden tot zorg voor de hulporganisaties.

Er is (nog) geen hongersnood, maar deze dreigt wel in een gebied in de hoorn van Afrika waar 12 mln mensen wonen.

Als er olie in Somalie te vinden was, dan had het agressieve westen al lang een einde gemaakt aan de instabiele situatie in Somalie …

De Keniaanse overheid voelt er niets voor om nog meer vluchtelingen op te vangen op eigen grondgebied … dit zal te maken hebben met de druk op de voedselproductie die de kampen in de regio veroorzaken.

kenya :ja dat klopt een ramp als deze is al veel langer gaande
en openbaart zich pas als het bijna te laat is
ik had hier al veel vaker over gelezen in kleine berichten
en was er al bang voor dat het zo zou gaan.

maar lokale of internationale overheden hebben hier geen beleid
op gevoerd,maar helaas zien we dat wel vaker.

(hoofdzakelijk op korte termijn aan je zelf denken) fout dus!!

b.v de problemen nu in griekenland lijken van de ene op de andere week
te zijn ontstaan ,maar is al begonnen voor de euro intrductie,
dus zo"n 10 jaar

De VN spreekt over de grootste humanitaire ramp ooit, terwijl er nog geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen …

Toch word er alleen gesproken over dreiging van hongersnood in de kampen, waar nu nog geen hongersnood heerst. Dreiging dat een dunbevolkt droog gebied niet genoeg voedsel zal kunnen produceren.

Honderdduizenden vluchtelingen uit Somalie vertrokken zijn omdat de situatie in de kampen beter is dan in eigen land, waar geen humanitaire hulp meer mogelijk is door de combinatie burgeroorlog en droogte.

De Keniaanse overheid wilde veel eerder al de grens al dicht gooien, omdat toen al bekend was dat dit dunbevolkte droge gebied niet zoveel vluchtelingen kan hebben.

Dat mocht niet van van de hulporganisaties, die ook in Kenia actief zijn, dus als overheid volg je dat advies op, nu al 20 jaar lang met een steeds grotere instroom en bedreiging van de voedselveiligheid voor de eigen bevolking.

Meer dan een 50 vierkante kilometer wil de Keniaanse overheid niet beschikbaar stellen voor een half miljoen vluchtelingen.
De toename van vluchtelingen is een reden tot zorgen.

Dat de situatie in de vluchtelingenkampen steeds slechter word is duidelijk, al jaren, met de komende droogte dreigt nog meer elende … maar uit dit geluidsfragment blijkt dat de situatie nog geen slachtoffers heeft gemaakt, behalve onder net aangekomen kinderen.

http://nos.nl/audio/256033-honderdduizenden-proberen-te-ontsnappen-aan-hongersnood-in-kenia.html

Waarom kijkt de VN na 20 jaar niet eens naar de oorzaak van het probleem???

er is al jaren een strijd in somalie en er komt maar geen eind aan
en nu ook nog de droogte
de grens in noord oost kenia is ook niet te bewaken in dit
uitgestrekte zeer dun bevolkte woestijn gebied

http://www.unicef.nl/media/621871/kht4zh.pdf

vandaag in de NRC

Kenia opend 2e kamp voor Somalische vluchtelingen en koopt voor 70 mln Euro aan voedselpakketten in voor de vluchtelingen.

Premier Raila Odinga verklaarde tijdens een bezoek aan het vluchtelingenkamp Dabaab dat de internationale gemeenshap altijd heel laat handelt.

vandaag valt er bij lake turkana
150 mm regen in een paar uurtjes

en er valt ineens te veel regen in noord oeganda
dat stroomt in sneltrein vaart naar noord kenia
en veroorzaakt meer schade dan goeds

http://www.nation.co.ke/News/Nine+killed+in+flash+floods+/-/1056/1219624/-/item/0/-/1073ko8/-/index.html

http://www.ted.com/talks/andrew_mwenda_takes_a_new_look_at_africa.html

:chin: