To rupee or not to rupee...

that’s the question :wink:

Maar voor wie het niet in de kranten gevolgd had:
[ul]
[li]Voor wie de komende maand nog naar India gaat is het ff goed uitkijken of je door een wisselaar niet de ongeldige oude rupee biljetten in de mik geschoven krijgt. En sowieso schipperen met flappentappen enzo.[/li][li]Voor wie nog van een vorige vakantie de Rs 500 of Rs 1000 biljetten heeft liggen: ‘veel geluk ermee’ (om in te lijsten of andere niet oorspronkelijk zo bedoelde gebruiksvormen) :biggrin: Het rare is dat het sinds een aantal jaren weliswaar legaal is om ze te bezitten buiten India (tot Rs 25,000 is invoerbaar/uitvoerbaar) maar dat vanwege allerlei andere beperkingen er nooit een goede markt kon ontstaan bij buitenlandse instanties zoals GWK in Nederland.[/li][li]En omdat die instanties ook geen mogelijkheid hebben zelf deze biljetten in India om te wisselen in nieuwe, zullen ze écht niet ze nu nog gaan accepteren.[/li][li]Dus wie ze heeft: organiseer als het voor jou belangrijk is ‘poolen’ met toeristen die de komende maand nog gaan. Met enige moeite, en onder de oorspronkelijke waarde, zullen ze de ongeldige biljetten voor 30 december aan locals kunnen verkopen want die kunnen ze voor de oorspronkelijke waarde dan alsnog op hun bankrekening storten en later nieuwe biljetten voor krijgen…[/li][/ul]

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

En uit de flappentap komen wel voldoende en goede rupies?Of liever bij aankomst officieel wisselen?Wat te doen?Ik vertrek donderdag.

Nee dat zijn ook rijen van 3-4 uur soms. Helaas, kan het niet mooier maken. Probeer zoveel mogelijk met creditcard te betalen en neem heel wat briefjes van 5 euro mee voor kleinere betalingen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Die euro’s worden geaccepteerd als betaalmiddel? Tegen een redelijke koers?

In winkels en cafés is betaling met creditcard veelal mogelijk?

Hoi maar weer,

Normaliter niet maar ook voor hen is het nood breekt wet. Zij kunnen ze zelf gewoon bij de bankkantoren wisselen tegen rupees zodra (ja zodra…) die kantoren zelf weer voldoende rupees hebben. En in de tussentijd zelf voorraad aanhouden. Ze zijn al lang blij dat toeristen niet massaal hun reis afbreken/omboeken (er is erg veel uitstroom naar o.a. Thailand en Sri Lanka door deze chaos) en zullen niet zo moeilijk doen; wél knokken dat ze een redelijke prijs geven.

Grotere winkels accepteren cc ja, cafes niet dus dat wordt weer die 5 euro biljetten en duimen dat ze dan genoeg wisselgeld hebben.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi,

Wij gaan in januari naar India, weet iemand hoe de situatie nu is of zou die in januari wel weer ‘goed’ zijn. Een optie om met dollars te betalen of nemen ze dat niet aan?

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app

Hoi Femke,

Het wordt h-e-e-e-e-l langzaam iets normaler. Kortere rijen voor de flappentappen, soms officieele regels waardoor toeristen mogen voordringen in de rij, en een officieele regel (die natuurlijk niet afgedwongen wordt :slight_smile: dat banken voor geldopnames van buitenlanders tijdelijk geen kosten mogen rekenen. Want door die limiet van 2000 rupee ofzo per keer moest je als buitenlander 3-4 x achter elkaar pinnen om je gewenste bedrag te krijgen en dat was/is dus 3-4 x de fee betalen aan je eigen bank.
Maar ik zou zeker iets van 100-200 euro of dollar in kleine coupures bij me hebben voor sommige betalingen; ze accepteren ze al is het soms geen al te beste koers.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank voor de update. Ik vlieg samen met een vriend over 1.5 week naar Delhi. In eerste instantie dacht ik aan pinnen op Delhi airport - maar zo gemakkelijk gaat dat dus niet.

Ik zal in ieder geval 200 dollar in kleine coupures (5$?) meenemen en mijn creditcard en pinpas bij me hebben.
Hopelijk komt dat dan goed.

Nog andere tips/updates wat handig om aan geld te komen op dit moment in Delhi?

Twee dagen geleden teruggekomen uit India.
Geld is problematisch. Pinnen is een keer per dag mogelijk: een biljet van 2000 rupee.
Wisselen is ook vaak niet mogelijk omdat men geen wisselgeld heeft.

We hebben zo veel als mogelijk betaald met onze creditcard en onze pinpas.
Bij aankomst op Delhi airport konden we 90 euro wisselen. Hiervoor kregen we 3 nieuwe biljetten van 2000 rupee.

Succes,
Nog vragen, stel ze gerust!

1 like

Wij zijn momenteel een jaar aan het reizen en vertrekken op 3 januari vanuit de Carribean naar India. Als ik dit zo lees lijkt het misschien verstandiger om direct een ticket naar de volgende bestemming te boeken…? Of zijn er inmiddels leefbare work arounds?

Het hangt van je uitgavenpatroon en verblijfplaats af. Als je grotere bedragen cash moet uitgeven bijv. omdat het platteland geen creditcard wil en je vrij duur uit bent, tja dan misschien liever uitstellen. Maar als het deels met creditcard enzo kan of het om kleinere bedragen gaat, genoeg truuks beschikbaar :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Treintickets die je in het station koopt kan je ook niet met Visa betalen zeker?

Wij zijn niet met de trein gereisd in India.

@Niels: wel dat is sowieso veelal zinloos omdat ze qua goede zit/slaapplaatsen zeker 20-30 dagen vantevoren volgeboekt zijn. M.u.v. Tatkal/tourist quota maar de kans op zo’n plek is ook heel klein.
Maar mocht je ter plekke voor verdere toekomst willen boeken: allergrootste stations zoals Mumbai CST hebben aparte toeristenbalie met waarschijnlijk wel credit card, de overige 99% der stations niet.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Iemand een recente update hoe het nu zit qua geld? Kan je al meer pinnen dan 2000R?

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app

Hoi Femke,

Ja de officieele flappentaplimiet is nu iets van 4500. Maar als de machine niet wordt bijgevuld, of wel maar dat de rij voor je neus hem dan leegslurpt voordat je aan de beurt bent, dan verliest zelfs de keizer zijn recht.
Op de andere forums blijkt een beeld dat erg per gebied en zelfs week wisselt - soms bijna normaal soms nog steeds hommeles. Dus advies is om op meerdere paarden te wedden: nog steeds stapeltje 5 euro-biljetten voor kleine betalingen als er echt geen rupees zijn, ook wat groter eurogeld voor als banken/changers wél wissel-rupees hebben maar lege flappentappen, en je pinpas voor als die tap wel werkt zonder al te lange rij…

Goede reis,

<Erik> & [Sandya]

Ik ben sinds gisteren terug uit India (reis van 2 weken). Het is me één keer gelukt om geld uit de ATM te halen in Bharatpur terwijl er maar 5 mensen voor mij stonden 's morgens heel vroeg. Als er geen lange rij mensen voor de ATM staat is hij leeg is de regel. :slight_smile: Je moet het geluk hebben toevallig aan een ATM te komen die net bijgevuld is anders heb je pech. Op de luchthaven kon ik max 4.000 roepies laten wisselen. Daarna een souveniertje van enkele euro’s betaald met 20 dollar met als wisselgeld roepies of virtuele juwelen kopen met Visa om roepies terug te krijgen zijn mogelijke dure alternatieven die ik nodig gehad heb. Op het einde van de reis zag ik wel terug meer lange rijen voor sommige ATM’s staan maar toen had ik genoeg cash op zak.

Nog een update???

Na een maand in India ga ik vandaag naar huis. Het probleem is zo goed als opgelost. Je kan bij de bank maximaal 4500R pinnen wat gelijk staat aan ongeveer 60 euro. Ik pinde met mijn Visa en mijn Nederlandse Rabobank pas. Per keer had ik dus 120 euro, wat veel is gezien de Indiase prijzen.

bedankt!