Tips&weetjes: Sinsot

Wat is Sinsot ? Sinsot is de Thaise huwelijk traditie van de man het geven van geld en goud aan de familie van zijn nieuwe vrouw. Ze zetten de betaling te zien op de huwelijksceremonie . Het is een manier voor de man om te laten zien heeft hij de financiële middelen om zorg te dragen voor zijn nieuwe vrouw en voor de vrouw het gezin tot aangezicht te krijgen. Het laat zien hoe zeer de man zijn nieuwe vrouw waarden , zodat het meer geld en goud kunnen ze op , hoe meer het gezicht van de familie te krijgen. De betrokken partijen houden de onderhandelingen vóór het huwelijk in te stemmen hoeveel de man moet betalen. Meestal de vrouw het gezin zal een opening verzoek en de man zal tegenbod , enz. Ze doen niet alleen onderhandelen over hoeveel geld en goud dat hij zal geven, maar ook wat er zal gebeuren met de betaling na de huwelijksceremonie . Er zijn geen duidelijke regels op dit punt. Soms wordt het hele bedrag zal gaan naar de familie van de vrouw. Echter vaak ze zullen instemmen met sommige of alle van de betaling terug te keren na de ceremonie . Soms zullen ze instemmen met sommige of alle van het geld te geven aan de vrouw om haar te helpen opzetten van haar nieuwe huis. Dus het bedrag dat is te zien zetten op de huwelijksceremonie is niet altijd het bedrag dat de man daadwerkelijk zal betalen. Hoewel soms de vrouw de familie wil gewoon om te onderhandelen over zo veel geld als ze kunnen krijgen , zijn er vele andere nuances aan deze onderhandelingen. dat een deel van de betaling zal worden teruggegeven , dan is de man toont vertrouwen in de familie van zijn vrouw dat zij de overeenkomst na te komen . Zij op hun beurt kunnen aantonen dat zij betrouwbaar zijn door de terugbetaling van de overeengekomen bedrag.Een succesvolle sinsot raamovereenkomst en transactie toont de man waarden zijn nieuwe vrouw en de families kunnen samenwerken. Het is een goede start om trouwde het paar het leven en voor de relatie tussen beide families. Een mislukte sinsot transactie kan leiden tot bitterheid en gevolgen hebben voor de komende jaren .Thaise mannen echt Sinsot betalen? Sommige westerse mannen geloven dat sinsot is een traditie uitgevonden puur voor Thaise families om geld squeeze out van hun farang -zoon -in-law . Ze geloven niet dat de Thaise mannen echt om deze betalingen te doen . Nou sinsot is een traditie die langzaam vervagen in Thailand. Er zijn veel Thaise huwelijken waar geen sinsot betaling wordt gegeven. Echter, de sinsot traditie is reëel en vele Thaise mannen moeten dan nog om deze betaling aan de vrouw krijgen die ze willen maken. De betrokken bedragen kunnen zeer hoog zijn en vaak de Thaise man zal moeten sparen voor jaar of het geld om de betaling te doen lenen. Zoals met zoveel dingen in Thailand , het antwoord is niet eenduidig . Thaise mannen moeten sinsot betalen en sommige niet.Hoeveel moet mannen betalen ? Er zijn geen duidelijke regels over hoeveel sinsot te betalen. Het is aan de onderhandelingen . Het maakt afhankelijk een groot deel van de omstandigheden van de vrouw. Voor een goed opgeleide jonge vrouw uit een high-class familie die is mooi en heeft een goede carrière , kan haar familie vragen om een hoge sinsot . Ik heb gehoord van de Thaise mannen betalen van twee miljoen baht voor deze vrouwen.Vrouwen van lagere klasse achtergronden kunnen nog steeds de moeite waard zijn hoge bedragen als ze zijn mooi en vooral als ze nog steeds maagd . De Thai gebruiken het woord ‘vers’ zulke vrouwen beschrijven en er is nog een slepende traditie dat sommige vrouwen zelf sparen voor hun huwelijkspartner . Zulke vrouwen kunnen commando sinsot betalingen tot 500.000 baht . echter zulke hoge betalingen zijn zeker niet de norm. Ik zou zeggen een typisch Thaise sinsot zou onder 100.000 baht worden en waarschijnlijk met de helft van de betaling terug naar de man na de ceremonie . Er zijn factoren die een vrouw de waarde te verminderen. Als een vrouw is gescheiden of kinderen heeft dan haar waarde is sterk verminderd. Mijn vrouw is eerder gescheiden en heb ik zeker niet overwegen om een sinsot betaling en het onderwerp was nooit opgevoed door haar familie. Als een vrouw heeft gewerkt in de seksindustrie dan is ze bezoedeld goederen en Thaise mannen zou niet bereid zijn om een grote sinsot betalen. nog steeds Ik weet een Thaise man die zijn vrouw gevonden in een girly bar en betaalde 200.000 baht sinsot naar haar familie , niemand terug .Moeten westerse mannen betalen Sinsot ? De omstreden bit - moet westerse mannen geven sinsot als ze een Thaise vrouw te trouwen ? Veel mannen zullen erop wijzen dat sinsot is niet een westerse traditie dus waarom zouden ze het moeten volgen. In feite is de westerse traditie is bijna het tegenovergestelde waar de vrouw het gezin moet betalen voor de huwelijksceremonie. Net als in Thailand , is die traditie uitgegroeid tot een beetje verouderd en vele huwelijksceremonies niet volgen. Er is geen eenvoudig antwoord . Het is aan de man en zijn verloofde tot een compromis-oplossing die werkt voor beide partijen te vinden. Het lijkt dat veel westerse mannen zijn veel meer bereid om te buigen naar Thai tradities dan de andere manier rond . Daarom is het gebruikelijk dat westerse mannen akkoord gaat met een soort van sinsot betaling. Dat betekent niet dat ze moeten betalen over de kansen alleen maar omdat ze zijn westers. Als de westerse mens is bereid om sinsot te geven dan moet hij onderhandelen over een bedrag waarmee hij is comfortabel. Vergeet niet dat een akkoord om een sinsot betaling die laat je het gevoel bittere zal niet zorgen voor een goede start van het huwelijk. Bedenk ook , durf ik het zeggen , dat als je gevonden je verloofde werken in de seksindustrie , echt ze is niet de moeite waard een hoge sinsot betaling. Wat ik wil zeggen is dat de sinsot onderhandelingen kan u vertellen veel over de familie van uw verloofde . Als ze bereid zijn te dat sinsot accepteren is niet uw traditie of ze willen geen sinsot , dan is dit een zeer positief teken. Het blijkt dat ze kunnen worden verlicht met het accepteren van andermans waarden en ze zijn meer geïnteresseerd in het geluk van hun dochter dan geld verdienen . Zelfs als haar familie zijn de traditionele en je wilt een sinsot onderhandelen, dit is niet altijd een slecht ding . Het is hoe ze het uitvoeren van de onderhandelingen en hoeveel geld ze vragen voor die je moet beoordelen. Als ze vragen om een eerlijk bedrag of als ze bereid zijn om iets terug of het geld te geven aan je vrouw , dan zijn ze waarschijnlijk een goede familie . Het is als ze beginnen te vragen voor de onredelijke bedragen en zal niet onderhandelen over dat ik zou huiverig geworden . Als ze beginnen met onderhandelingen over tactieken , zoals 'take it or leave it 'of te suggereren dat andere mannen zijn bereid om dit bedrag te betalen, dan kunt u te maken met een familie die gaan om een probleem te zijn. Dit kan hard klinken, maar maakt niet uit hoe mooi je Thaise vrouw kunnen worden , als je trouwen in een slechte familie dan ga je problemen hebben. Zij zal altijd een slechte invloed op het huwelijk en Thaise familiebanden zijn zo sterk dat het lastig zal zijn voor je vrouw naar de andere kant met je mee. Een slechte familie is de ondergang van vele gemengde huwelijken in Thailand. Als je het gevoel dat je verloofde de familie alleen geïnteresseerd zijn in je geld, dan soms is het het beste om weg te lopen van de hele zaak en opnieuw starten. Bron : KnowPhuket Theo

Het blijft voor Farang toch iets aparts. Voor je gevoel moet je echt je vrouw ‘‘kopen’’. En in een zekere zin is dat ook zo.Maar toch zie je ook wel een verandering komen hoor niet iedereen houd hier zich nog aan. Wij doen het bv ook maar van het geld dat ik ‘‘betaal’’ betalen we ook weer de bruiloft van. Maar voor de buitenwereld en de rest van de familie voldoen we zo wel aan de traditie. En dat is nog steeds wel een zeer belangrijk punt voor de meeste families en zeker in Isaan.

Ja lands eer lands wijs,zo is het voor Thai moeilijk te begrijpen dat ouders in Europa naar een bejaardenhuis gaan ipv door de kinderen verzorgt te worden.

Theo

Ja dat weet ik hoor. Ik heb het geprobeerd uit te leggen maar na drie keer ben ik gestopt. Ze snapte wel dat ze apart gingen wonen maar dat ruim 80% zijn of haar ouders daar bijna niet komt opzoeken in het tehuis dat ging er echt niet in (en terecht). Wat dat betreft kunnen wij in het westen nog een hoop leren van de Thai (en de rest van Azië) Het draait hier voornamelijk om hele andere dingen als familie en dat vind ik persoonlijk heel jammer.

Ik ken diverse uitersten als het om sinsod gaat. De ene gaat om een sinsod van zo’n slordige THB 2 miljoen: land, huis, auto, kubota en het nodige goud voor de familie.
En de andere…helemaal geen sinsod: “Mijn vader en moeder hebben land, een huis en een auto…ze kunnen in hun onderhoud voorzien en hebben niks meer nodig! Daar heb ik hard voor gewerkt!”

Het is een ‘traditie’ die veel kan kosten als je niet wakker genoeg bent.

Zo is het in mijn geval ook ze hebben een huis,land etc maar voor de familie en vrienden hebben we er toch voor gekozen om het traditioneel te doen. Maar zoals ik al aan gaf het is meer voor het gezicht.

Maar zoals je terecht aangeeft het kan je soms heel veel kosten en weinig opleveren…