Tips voor Zuid-Amerika in juli/augustus voor 4 weken??

Hallo allemaal,

Deze zomer willen mijn vriendinnen en ik naar Zuid-Amerika. We zijn erg verwend en zijn al in Afrika, Azie en Centraal Amerika geweest, vandaar dat we dit jaar graag naar zuid-Amerika gaan. Omdat we juffen zijn zitten we vast aan de zomervakantie. Maar ja, dan is het in Zuid-Amerika natuurlijk een stuk minder mooi weer. Vandaar dat we dit jaar nogal wat discussies hebben waar we nou naartoe moeten gaan.
Vorig jaar hebben we in te korte tijd eigenlijk te veel moeten reizen. Daar willen we dit jaar wel een beetje rekening mee houden. En vorig jaar hebben we vrijwel niet aan het strand kunnen liggen, wat ook wel erg jammer is als je de rest van het jaar in Nederland soms maar weinig zon ziet.
Eigenlijk trekt Peru en Bolivia ons wel, maar dan hebben we dus en geen strand en toch nog best veel reizen, omdat daar zoveel is wat je toch graag wilt zien.
Bij deze dus de vraag of iemand goede tips voor ons heeft waar we dit jaar naartoe kunnen gaan?! Hopelijk hebben jullie mooie reiservaringen!!!
Heel hartelijk bedankt alvast!!!

Groetjes Shanti

Als ik de woorden ‘strand’, ‘zuid-amerika’ en ‘juli’ combineer kom ik automatisch uit op Brazilië. Even opzoeken zegt mij dat Rio in onze zomer ongeveer 25°C warm is en stranden hebben ze daar zeker. Noord-Chili heeft ook een lange kustlijn, maar daar is’t wel een beetje frisser (uitstapjes naar Bolivia zij daar wel makkelijk). In Colombia is’t volgens mij ook goed warm tijdens onze zomermaanden.
Eigenlijk kan je al even goed gewoon een pijltje naar een landkaart gooien en elke mogelijke uitkomst daarvan zal wel een goeie zijn, zolang uw pijltje niet in Patagonië terechtkomt.

Juli en augustus zijn prima maanden om naar Peru/Bolivia te gaan. Het is daar dan het droge seizoen, met veel zon, en supermooie vergezichten in de Andes. Het is dan ook toeristisch hoogseizoen (wat je natuurlijk ook als nadeel kunt zien). De nachten zijn in de bergen wel fris, maar overdag is het door het zonnetje doorgaans aangenaam. Ook om de (Amazone) jungle te bezoeken is het de beste tijd.

Langs de kust van Peru (en ook Chili) is het die tijd bewolkt en fris. Maar iets verder landinwaarts (de woestijn in) schijnt de zon altijd en is het ook warmer. Alleen van december t/m maart (in de regentijd) is aan de kust juist zonnig en warm. Maar goed, Peru is sowieso niet echt een strandbestemming. Er zijn ten oosten van de Andes wel tropische plaatsen waar je lekker kunt relaxen en het ‘zomergevoel’ hebt.

Als je niet heel veel reiskilometers wilt maken, kun je uiteraard je reisroute korter houden, hoewel de wegen en het busvervoer langs de ‘toeristische routes’ kwalitatief prima zijn. Een rondje zuid Peru is prima te doen in 4 weken, eventueel in combinatie met een stukje Bolivia. Je zou ook nog aan Ecuador kunnen denken, daar zijn de afstanden wat korter en er is evengoed veel variatie aan landschappen. 4 weken Brazilië zou ik die tijd niet aanraden, tenminste, niet het zuiden. Het noorden van Brazilië ken ik niet, maar is sowieso jaarrond warm, mét mooie stranden. Argentinië en Chili raad ik ook af. Colombia is ook nog een optie, hoewel wel duurder dan Ecuador/Peru/Bolivia.

Ik ben het helemaal eens met SanderMooij.

Ben zelf net terug uit Colombia en dat is inderdaad flink duurder dan Peru en Bolivia. De stranden in Brazilië zijn beter dan die in Colombia. En ik weet niet hoe het weer in Colombia is in juli (het klimaat verschilt enorm per gebied.)

Brazilië is wel ook redelijk duur. Maar het noordoosten is superleuk en mooi (vooral de national parks vind ik geweldig, met tafelbergen, grotten, watervallen, gekleurde stroompjes, vreemde rotsen etc.) en heeft enorm veel goede stranden.

Peru en een stukje Bolivia moet kunnen in 4 weken maar dan moet je wel scherpe keuzes maken. Ik raad meestal ongeveer deze route aan (zelf nabootsen in meer tijd): http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes
maar dan heb je dus eigenlijk meer dan 4 weken nodig (want met zelfstandig reizen meer tijd nodig om de dingen nog ter plaatse te regelen).
Wel heeft deze route fantastische highlights in zich, op een logistiek handige manier.

‘Geen strand’ kun je misschien compenseren door veel hot springs op te zoeken in koude landen. Lekker badderen in hete baden buiten.

Succes met kiezen.

Hai Shanti,

Brazilië is een leuke keuze.
Een bruisend land vol mogelijkheden ivm cultuur en natuur om te ontdekken.
Qua klimaat valt het noordoosten best mee, ook hier in de “winter” (jullie zomer) dus. We hebben gemiddelde temperaturen aan de kust tussen min 22 (’ nachts) en max 28°C langs de kust dus je kan altijd een aangename duik nemen in de zee. En ja hoor, in deze periode hebben we af en toe ook wel eens een tropische regenbui maar daar is niks alarmerends aan.

Hierbij heeft Cecilia het oa. over de deelstaat Bahia en het Nationaal Park Chapada Diamantina (een must !)

Stuur ons gerust een berichtje als jullie meer informatie wensen over Bahia.
Of bezoek eens onze site.
Wij wonen hier al jaren en kennen de streek als onze broekzak.

Tropische groeten uit Salvador da Bahia

Ivan