Tips voor onze reis Kaapstad -> Johannusburg

23 juli vertrekken wij voor 25 dagen naar Zuid-Afrika. Na maanden van voorbereiden en plannen hebben we eind December onze hele reis geboekt bij OAD reizen.

We hebben gekozen om de hotels uit de A la carte lijst te kiezen zodat we een georganiseerde reis kregen maar alleen op plekken waar wij heen willen.

We hebben al een redelijke indeling bedacht met dingen die we kunnen doen en bekijken onderweg.

We zijn benieuwd wat jullie er van vinden en of je eventueel nog leuke tips hebt voor dingen die we ergens kunnen doen.

23 juli - Amsterdam -> Kaapstad (fountains hotel)
24 juli - Kaapstad (Fountains hotel - kaapse schiereiland incl. boulder beach)
25 juli - Kaapstad (Fountains hotel - bij mooi weer tafelberg wandeling)
26 juli - Kaapstad -> stellenbosch (Oak village - Robben eiland 's ochtens en dan via Blouberg strand de wijnlanden in rijden)
27 juli - Stellenbosch -> Hermanus (Windsor hotel - Door de wijnlanden langs Simon’s town en dan Walvissen kijken)
28 juli - Hermanus -> Oudtshoorn (Thorntree country house - Langs cape agulhaz, bij genoeg tijd een struisvogel farm)
29 juli - Oudtshoorn (Thorntree country house - Cango caves & swartberg pass)
30 juli - Oudtshoorn -> Storms river (Storms river guest lodge - Langs wildernes n.p. en Knysna elephant park)
31 juli - Storms river (Storms river guest lodge - Tsisikamma N.p. Paul sauer bridge, bungee jump brug)
01 Aug - Storms River -> Addo (Stellenhof country house - Bezoek aan Addo N.p.)
02 Aug - Addo -> Stutterheim (The manderson - 's ochtens Addo n.p. Rest geen plannen)
03 aug - Stutterheim -> underberg (Drakensberg gardens hotel - Rustig aan rijden en genieten van de drakensbergen)
04 Aug - Underberg ( Drakensberg gardens hotel - 4 x 4 over Sani pass)
05 Aug - Underberg -> Hluhluwe (Sungulwane hills - Langs st. lucai wetlands park)
06 Aug - Hluhluwe ( Sungulwane hills - Bezoek aan Hluhluwe/Imfozi N.P.)
07 Aug - Hluhluwe -> Swasiland (mantenga lodge - 's ochtens hluhlwe? of gelijk naar swasiland nog geen echte idee hier)
08 Aug - Swasiland -> Skukuza restcamp (Skukuza restcamp - Vroeg vertrekken om de heeledag zelf door het Kruger park te rijden)
09 Aug - Skukuza -> Phalaborwa ( Sefapane lodge - De heele dag door het Kruger park rijden op zoek naar wilde dieren)
10 Aug - Phalaborwa (sefapane lodge wildlife pakket - Game drive in kruger doen)
11 Aug - Phalaborwa (Sefapane lodge - Boottocht op olifants river en een ochtens of avond safari)
12 aug - Phalaborwa -> Graskop (Graskop hotel - Panorama Route)
13 Aug - Graskop (graskop hotel - Watervallen route en pelgrims rest)
14 Aug - Graskop -> Johannusburg (Fly inn - Geen plannen onderweg)
15 Aug - Johannusburg - Amsterdam (overdag misschien nog naar Soweto of appartheid museum)

Wat vinden jullie ervan? Do’s en Don’ts zijn natuurlijk altijd welkom. We hebben ook een site gemaakt waar onze hele planning op staat voor deze vakantie. Ok staan hier reis verslagen van eerdere reizen op.

www.guidosuzanne.tk

Guido, dat wordt een fantastische reis. Wat een geweldige energie moeten jullie hebben met zo’n volgepakt programma…

Vergeet in Graskop niet om Harry’s pancakes te eten (maar dan wel bij de echte Harry’s). Als je aankomt in Kaapstad kun je misschien het beste (bijv. op de 24e) je trip naar Robben eiland alvast regelen (bij het V&A Waterfront). Dit om teleurstellingen op de dag zelf te voorkomen.

Het weer gaat waarschijnlijk gedurende je trip steeds beter worden. Jullie komen in de winter, dat betekent vaak nat en koud in de Kaap, maar droog in het noord-oosten (koude nachten, prachtige droge, warme, maar niet te hete dagen. Kruger op z’n mooist!! vind ik dan…).

Richard.

hoi Richard,

Bedankt voor je reactie! Ja het is inderdaad een vrij vol programma maar wat dat betreft zijn we wel wat gewent. Wil overigens niet zeggen dat we alles op het programma ook gaan doen. We hebben in elk geval wel gekozen om meerder keren 2 maal op één plek te overnachten aangezien het elke dag van hotel verhuizen ons vorig jaar niet super bevalle was.

We hebben inmiddels de kaarten voor robbeneiland al geregeld. Dit willen we op de 26ste 's ochtens doen. We hebben tickets voor de tour van 9.00 na de tour willen we dan via blauwberg strand naar de wijnlanden rijden.

Wat het weer betreft heb ik wel vertrouwen in onze vakantie. Ik heb eigenlijk het idee dat er geen ideale resi periode is aangezien het zomers regent in Kruger en in de winter regent in kaapstad. Wij hebben gekozen voor de mooiste tijd in de wild parken waarvoor je toch naar Zuid-Afrika komt.

Harry’s pancakes heb ik al meer van gelezen inderdaad. Denk dat we dat dan maar moeten gaan proberen!

Mochten jullie meer van onze komende reis of eerdere reizen (amerika, noorwegen) willen weten kijk dan op onze site voor reis verslagen en veel fotos :slight_smile:

www.guidosuzanne.tk

Twee persoonlijke tips:

Op jullie trip van Graskop naar Jo’burg mogen jullie zeker de Long Tom Pass niet missen (kleine omweg via Lydenburg) tenzij het heel erg mistig zou zijn, want dan zijn de spectaculaire landschappen toch niet te zien;

Een (begeleid!!!) bezoek aan Soweto is de moeite en wellicht voor jullie veel interessanter dan het apartheids-museum (men vergeet maar al te graag dat de BLANKEN van Zuid-Afrika, niettegenstaande de internationale boycot, een fantastisch land hebben gemaakt, waar alles perfect in orde was en overal voldoende stroom, drinkbaar water en perfecte wegen aanwezig waren). Jullie hebben dan toch ook al Robbeneiland bezocht.

Hoi,

Bedankt voor je reactie! We zitten er inderdaad aan te denken om naar Soweto te gaan. We moeten alleen ter plekke even kijken hoe we de excursie kunnen boeken. Het lijkt ons in elk geval erg indrukwekkend om echt in een township te lopen en al deze armoede te zien.

Verder heb ik even gezocht naar “Long tom pass” de foto’s zien er inderdaad prachtig uit alleen kan ik nergens precies zien waar deze pass nou eigenlijk loopt?

Misschien heb je een site met een kaartje erop? ben benieuwd!

Bedankt alvast groetjes Guido

Een redelijk duidelijk plannetje (ook alternatieve routes) vond ik op http://www.bohms.co.za/BohmsMap%20.pdf (Böhm’s Zeederberg Country House)

LongTomPass*** Description: ****From Sabie R 37 runs 53km/33mi west to Lydenburg, going over the LongTomPass (2,149m/7051ft) and following the old voortrekker route through the Drakensberg. The pass got its name during the Boer War, when the Boers defended the pass with long-barreled guns nicknamed Long Toms. From the pass road there are magnificent views of the surrounding country. *

Via Google vind je uiteraard eindeloos meer informatie.

Een toer door Soweto kan je misschien zelfs bij je hotel boeken, maar daar bestaan vast en zeker ook websites voor.

Een absolute MUST in Kaapstad is de Tafelberg: ga er onmiddellijk naartoe als er geen “tafelkleed” boven hangt, want de dag nadien is deze unieke kans misschien verkeken. Het Kaapse schiereiland kan je eender wanneer verkennen, maar de Tafelberg enkel als het weer gunstig is.

Het probleem van de tafelberg is dat de kabelbaan gesloten is voor onderhoud als wij hier zijn!

Van 20 juli tot 15 Augustus is de kabelbaan dus dicht helaas. Wij hebben dit opgelost door een begelijde wandeling te boeken. We hebben iemand gevonden die met ons naar de top wil lopen en terug. We worden opgehaald in het hotel en terug gebracht. Ook word er gezorgt voor eten en drinken onderweg.

Het enige nadeel is dus dat we niet snel omhoog kunnen als er geen wolken hangen. We hebben dus een datum gekozen 25 juli en vertrekken 's ochtens om 7.00 bij het hotel. We hebben met de guide afgesproken dat we kostenloos mogen anuleren als het weer slecht is en we dus waarschijnlijk niks kunnen zien op de top. Hopelijk hebben we geluk en kunnen we een fantastische wandeling gaan maken!

Ik heb ons hotel gemaild in johannusburg over Soweto en inderdaad kunnen zei voor ons de tour regelen!

Het is me nou duidelijk waar de long tom pass ligt. We waren eigenlijk sowiezo al van plan om hier te rijden op de dag dat we in graskop zijn maar dit kunnen we dan inderdaad beter op de weg naar johannusburg doen. Ik wist alleen niet dat deze pass een speciale naam had!

bedankt weer voor jullie tips :slight_smile: We zien er graag nog meer :zon02:

Hallo Guido en Suzanne,

Wat een geweldig plan, tips;

In Kaapstad Paragliding via www.parapax.com
Bel Steef je krijgt hem zelfs vliegend aan de lijn.
Een geweldige veilige manier om je als een vogelvrij te voelen.

Tsisikamma N.p. probeer thuis van internet het gebied enigszins te bestuderen.
Wij kwamen van Port Elisabeth, dan heb je eerst de mogelijkheid om de
routes te verkennen, slingerend aan een boom, en prachtige wandeltochten (Stormsrivier)
Dan kom je langs de big tree.

Na enkele kilometers kom je langs de afslag Tsitsikamma National Park
Een kustgebied om nooit te vergeten. (bekijk thuis wat je leuk lijkt,
er is zoveel te doen.

Verder onderweg kun je bungy jump(2 uur wachttijd)
Bij het plaatsje Stormsrivier (is niet veel te beleven, hier kun je veel activiteiten boeken, meeste moeten dagen ervoor geboekt worden!)

Wij hebben ook Nature’s Valley tour gereden (behalve de apen op de straat was er voor ons verder niets te ontdekken.

Verder is het een geweldig land, als jullie nog practische tips willen hebben
reageer even op mijn site.

http://droomreisnaarzuidafrica.punt.nl/

Hallo allemaal!

We zijn inmiddels 3 weken terug van onze 25 daagse Zuid-Afrika reis die echt geweldig was! Na 3 weken stoeien met de website heb ik zojuist het complete reis verlsag incl. route kaartjes, links en natuurlijk heel veel foto’s op de site geplaatst! Voor mensen die het leuk vinden zou ik zeggen neem een kijkje.

http://www.guidosuzanne.tk

Laat even je reactie achter altijd leuk! :wink:

Groetjes Guido