Tips voor geplande road trip gevraagd

Dit voorjaar willen wij een road trip gaan maken naar en door Zuid-Spanje. Wij hebben ruim drie weken de tijd en hadden de volgende route in gedachte:

Vertrek:
Frankrijk (1 nacht)
Madrid (2 nachten)
Toledo
Cordoba (2 nachten)
Sevilla (2 nachten)
Cadiz (2 nachten)
Acros de la Fronterra
Grazalema
Ronda
Marbella (2 nachten)
Gibraltar
Malaga (2 nachten)
Nerja
Alhama de Granada
Granada (2 nachten)
Valencia (2 nachten)
Girona
Cadaqués
Frankrijk (2 nachten)

We hebben dan nog een paar nachten speling om langer te blijven op plekken waar wij het heel mooi vinden. Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag! Slaan wij bepaalde pareltjes over of hebben wij juist plekken opgenomen in onze planning die minder de moeite waard zijn? Waar kun je leuk (= voor ons authentiek) overnachten of eten?

In principe is dit programma goed om een vluchtige indruk van Spanje te krijgen. Heel veel autorijden…Ik zou het persoonlijk iets rustiger aan doen: meer tijd nemen in bepaalde steden en een aantal dingen schrappen en voor het volgende jaar bewaren.
Marbella en Malaga beiden 2 nachten zou ik niet doen, Marbella 1 dag meer dan genoeg net als Malaga, Cordoba is ook in 1 dag te doen. Als je in Cadiz bent kun je vandaar uitstapjes maken naar Arcos en Gibraltar (dus dan Cadiz 3 nachten). In Ronda zou ik een nachtje blijven slapen. Granada ok, Sevilla 2 nachten is erg weinig.
Terug zou ik niet over Valencia gaan, als je na Cordoba naar Granada, Malaga en Cadiz via Ronda gaat en Sevilla als laatste aandoet dan kun je terug over de ruta de la plata: stoppen in Merida (1 nacht) en daar o.a. het romeinse theater bezoeken, (Caceres is ook de moeite maar zal te veel worden) dan bijv. via Avila (even de ommuurde stad bezoeken ) en Segovia 1 a 2 nachten (viaduct en Alcazar, zeker doen) via Burgos en Bordeaux weer naar huis.

Enkele voor ons onvergetelijke witte dorpjes:
vanuit Malaga het binnenland in naar o.a.Mijas
vanuit Nerja naar Frigiliana
onvergetelijke natuur:
vanuit Granada de Sierra Nevada in
veel plezier!!

1 like

Hartelijk dank voor jouw feedback. Ik was al een beetje bang voor het geplande reistempo. Misschien is het ook niet zo’n goed idee om alles in 1 keer te willen zien. Ik zal jouw suggesties zeker bekijken, want er staat een aantal steden/dorpjes die ik nog niet ken.

Hallo,
Ik denk inderdaad dat het te veel is om in één maal te doen!
Je moet ook bewust zijn van het feit dat bvb 2O km tussen die dorpjes niet rijdt zoals een autostrade;wij hebben ons daar ook in vergist!
Vergeet ook niet te genieten van al dat moois: terraske doen,wandeling,
in de sneeuw spelen in de Sierra nevada…
Wij hebben reeds 2x Malaga als uitvalbasis genomen en om de 2 dagen een serieuze uitstap gedaan.

Ik heb 2 weken rondgereden alleen in Andalusië (na eerst een volle week Spaanse privéles in Sevilla). Ik ben geweest in Cádiz, Jerez de la Frontera, Arcos de la Frontera, Grazalema (en wat andere kleine dorpjes onderweg), Zahara, Ronda, Granada, een boerderij in de Sierra Nevada; Guadix (noord van de Sierra Nevada, slapen in een grotwoning); en uiteindelijk weer via Arcos in Sevilla beland (ik was in Arcos een dure oplaadstekker vergeten en die heerlijke cortijo was geen straf om nogmaals te bezoeken). Helaas is Córdoba niet gelukt.

Ik denk dat het op zich wel te doen is, maar je moet dan het autorijden zelf ook leuk vinden (ik vind dat wel). Het gebied daar tussen Sevilla, Arcos, Grazalema, is wel allemaal slingerweggetjes waar je hooguit 80-90 kunt rijden. Heel erg mooi. Maar houd er wel rekening mee dat je er dus wat langer over doet. En besef ook dat er opeens een steenbok voor je auto kan staan! Dus maximum snelheid is ook niet altijd veilig.

Ga je helemaal uit NL rijden? Waarom niet gewoon vliegen en een auto huren? Is spotgoedkoop. Al voor ongeveer een tientje per dag kun je een auto huren via www.123carrent.com. Vliegtickets kosten ook geen drol. Zorg wel dat je airco hebt.

Ronda moet je echt niet overslaan inderdaad. Die kloof is echt spectaculair. In de late middag is het licht daar fantastisch. En ik denk vlak na zonsopgang ook wel, maar dat is denk ik wat lastiger timen.

Hou rekening met de siësta! Alle winkels zijn dicht ongeveer tussen 14 en 17 uur. Het kan dan ook bloedheet zijn (al weet ik niet wat jullie met ‘voorjaar’ bedoelen en hoe heet het dan al is). De middag kan dus juist een goede tijd zijn om te rijden, mét airco. Of om lekker ergens te lunchen (rond 13-15 uur).
Denk er ook om dat veel restaurants in de avond pas om 20 of 21 uur weer open gaan! Veel mensen gaan pas dineren na 22 uur, en om middernacht zit het bomvol bij alle restaurants. Dus als jouw Hollandse maag stipt om 18u begint te knorren, zorg dan dat je altijd wat snacks bij je hebt.

Voor accommodatie gebruikte ik Booking.com, en zorgde ik dat ik altijd een hotelletje met gratis wifi had, zodat ik daar ook weer het volgende hotel kon uitzoeken (had laptop bij me).

Ik kan www.cortijobarranco.com van harte aanbevelen (vlakbij Arcos; lees wel goed de instructies voor de routebeschrijving, liefst even uitprinten), een mooie oude boerderij die omgevormd is tot hotel, met mooie patio, zwembadje, wifi, en superaardige mensen.

Cortijo Barranco bij Arcos
(50-60 euro voor een kamer)

In Cadiz vond ik vooral het kleine strandje met het fortje heel leuk. Playa de la Caleta. Je kunt ook de pier op lopen, en langs die pier waren ook sommige mensen naar beneden geklommen om daar te zwemmen.

Playa de la Caleta, Cádiz

In Sevilla is die hele omgeving rondom Alameda del Hercules superleuk, tjokvol tapasrestaurantjes, bars en discotheken. Je kunt makkelijk een fiets huren en daarmee de stad verkennen. Bv. het Parque de Maria Luisa is ook prachtig.

Als je in Granada het Alhambra gaat bezoeken, kun je in Sevilla het Alcazar wel overslaan. Voor het Alhambra kun je van tevoren tickets reserveren via internet, dat voorkomt lang in de rij staan, en dan te horen krijgen dat je alleen tickets kunt kopen voor uren later of de volgende dag. (Ze werken met time-slots voor het Generalife).
Ik vond het Alhambra toch wel indrukwekkend al stootte dat toeristische me eerst wel af. Maar als stad vond ik Sevilla veel leuker dan Granada. Wel krijg je in Granada meer gratis tapas bij je drankje. In Sevilla soms maar een heel klein dingetje, of niks (of je moet ervoor betalen… maar dat kost ook weinig, als je de tentjes uitkiest waar vooral Spanjaarden zitten).
Het Alcazar in Jerez de la Frontera vond ik dan weer wel afwijkend en leuk (echt anders dan het Alhambra in Granada), en Jerez is ook een leuk stadje. Ook leuk voor als je maar een paar uurtjes de tijd hebt.

Grazalema is klein en kun je best als tussenstop doen voor een lunch ofzo (prima restaurantje aan de oostkant), maar dan heb je het ook wel gezien. Je zou eventueel diezelfde nog even een rondje langs Zahara kunnen maken. Vooral het uitzicht daarop vanuit de weg uit het noorden is net een sprookje. Het dorp zelf is eigenlijk niet heel anders dan die andere witte dorpen, dus kun je eventueel overslaan.

Hier zie je mijn foto’s.

¡Suerte!

Hartelijk dank Cecilia en wat een ontzettend mooie foto’s. Het kijken naar jouw foto’s vergroot te voorpret enorm!

Wij zijn nog kritisch aan het kijken naar onze planning. Wij hebben afgesproken dat als wij niet gaan haasten en hebben nu een A-lijst (o.a Sevilla, Cordoba, witte dorpen, Cadiz willen wij zeker zien) en B-lijst (o.a. Malaga, Marbella kunnen deze reis overgeslagen worden als wij in tijdsnood komen) gemaakt.

Dank voor de tip over het vliegen (als je benzine, tol en afschrijving van de auto meerekent is dat waarschijnlijk zelfs goedkoper), maar wij vinden autorijden te leuk. Voor ons begint de vakantie op het moment dat wij in de auto stappen. De lange reis naar Spanje is voor ons dan ook helemaal geen straf. Zo is bijvoorbeeld nu het plan om rond 04.00 uur te vertrekken, te ontbijten onder de Eiffeltoren en daarna door te rijden naar La Rochelle (omdat daar zo’n geweldig restaurantje zit) voor een overnachting. Bij onze tweede overnachting zijn we al in Spanje.

Dank voor de tips over slaapplekken (het plekje in Acros vinden wij er heel leuk en rustig uitzien) en jouw tips over Sevilla.

Dank voor het compliment over de foto’s, en leuk om te horen dat dat jullie voorpret vergroot.
Ik hou ook erg van autorijden, dus dan snap ik wel waarom jullie dit kiezen. En La Rochelle is een hartstikke leuke tussenstop.

Let even op (voor als je nog iets wilt Googlen) dat het Arcos is en niet Acros. :slight_smile:

Over Málaga hoor ik verschillende meningen of het nou wel of niet leuk is. Ik ben er zelf niet geweest.

Nog een paar restauranttips voor Sevilla:

• Los Coloniales, tapas en gerechten, Plaza Cristo de Burgos, 19. Ik ben er alleen een paar keer voor lunch geweest dus weet niet hoe het 's avonds is. Superlekkere tapas en dat kun je ook zien aan hoe druk het is met Spanjaarden, zowel buiten op het terras als binnen. Vooral de ‘berenjenas con miel’ (aubergines met honing) vond ik niet te versmaden.
  • Voor als je toch al om 18u of 19u ontzettende trek hebt: tapasbar Las Columnas, Alameda de Hércules, 19. Is de hele middag gewoon open voor prima en goedkope tapas. Zelf aan het loketje bestellen.
  • Het vegetarische restaurant Al Aljibe, Alameda de Hércules, 76, ongeveer tegenover tapasbar Las Columnas. Pas na 21u open. Ik heb genoten van een grote maaltijdsalade.
  • Diverse tapasrestaurants aan Calle Relator, Calle Peris Mencheta, in dat gebiedje… afgaan op waar het druk is met Spanjaarden.

Veel plezier!