Ik heb 2 weken rondgereden alleen in Andalusië (na eerst een volle week Spaanse privéles in Sevilla). Ik ben geweest in Cádiz, Jerez de la Frontera, Arcos de la Frontera, Grazalema (en wat andere kleine dorpjes onderweg), Zahara, Ronda, Granada, een boerderij in de Sierra Nevada; Guadix (noord van de Sierra Nevada, slapen in een grotwoning); en uiteindelijk weer via Arcos in Sevilla beland (ik was in Arcos een dure oplaadstekker vergeten en die heerlijke cortijo was geen straf om nogmaals te bezoeken). Helaas is Córdoba niet gelukt.
Ik denk dat het op zich wel te doen is, maar je moet dan het autorijden zelf ook leuk vinden (ik vind dat wel). Het gebied daar tussen Sevilla, Arcos, Grazalema, is wel allemaal slingerweggetjes waar je hooguit 80-90 kunt rijden. Heel erg mooi. Maar houd er wel rekening mee dat je er dus wat langer over doet. En besef ook dat er opeens een steenbok voor je auto kan staan! Dus maximum snelheid is ook niet altijd veilig.
Ga je helemaal uit NL rijden? Waarom niet gewoon vliegen en een auto huren? Is spotgoedkoop. Al voor ongeveer een tientje per dag kun je een auto huren via www.123carrent.com. Vliegtickets kosten ook geen drol. Zorg wel dat je airco hebt.
Ronda moet je echt niet overslaan inderdaad. Die kloof is echt spectaculair. In de late middag is het licht daar fantastisch. En ik denk vlak na zonsopgang ook wel, maar dat is denk ik wat lastiger timen.
Hou rekening met de siësta! Alle winkels zijn dicht ongeveer tussen 14 en 17 uur. Het kan dan ook bloedheet zijn (al weet ik niet wat jullie met ‘voorjaar’ bedoelen en hoe heet het dan al is). De middag kan dus juist een goede tijd zijn om te rijden, mét airco. Of om lekker ergens te lunchen (rond 13-15 uur).
Denk er ook om dat veel restaurants in de avond pas om 20 of 21 uur weer open gaan! Veel mensen gaan pas dineren na 22 uur, en om middernacht zit het bomvol bij alle restaurants. Dus als jouw Hollandse maag stipt om 18u begint te knorren, zorg dan dat je altijd wat snacks bij je hebt.
Voor accommodatie gebruikte ik Booking.com, en zorgde ik dat ik altijd een hotelletje met gratis wifi had, zodat ik daar ook weer het volgende hotel kon uitzoeken (had laptop bij me).
Ik kan www.cortijobarranco.com van harte aanbevelen (vlakbij Arcos; lees wel goed de instructies voor de routebeschrijving, liefst even uitprinten), een mooie oude boerderij die omgevormd is tot hotel, met mooie patio, zwembadje, wifi, en superaardige mensen.
Cortijo Barranco bij Arcos
(50-60 euro voor een kamer)
In Cadiz vond ik vooral het kleine strandje met het fortje heel leuk. Playa de la Caleta. Je kunt ook de pier op lopen, en langs die pier waren ook sommige mensen naar beneden geklommen om daar te zwemmen.
Playa de la Caleta, Cádiz
In Sevilla is die hele omgeving rondom Alameda del Hercules superleuk, tjokvol tapasrestaurantjes, bars en discotheken. Je kunt makkelijk een fiets huren en daarmee de stad verkennen. Bv. het Parque de Maria Luisa is ook prachtig.
Als je in Granada het Alhambra gaat bezoeken, kun je in Sevilla het Alcazar wel overslaan. Voor het Alhambra kun je van tevoren tickets reserveren via internet, dat voorkomt lang in de rij staan, en dan te horen krijgen dat je alleen tickets kunt kopen voor uren later of de volgende dag. (Ze werken met time-slots voor het Generalife).
Ik vond het Alhambra toch wel indrukwekkend al stootte dat toeristische me eerst wel af. Maar als stad vond ik Sevilla veel leuker dan Granada. Wel krijg je in Granada meer gratis tapas bij je drankje. In Sevilla soms maar een heel klein dingetje, of niks (of je moet ervoor betalen… maar dat kost ook weinig, als je de tentjes uitkiest waar vooral Spanjaarden zitten).
Het Alcazar in Jerez de la Frontera vond ik dan weer wel afwijkend en leuk (echt anders dan het Alhambra in Granada), en Jerez is ook een leuk stadje. Ook leuk voor als je maar een paar uurtjes de tijd hebt.
Grazalema is klein en kun je best als tussenstop doen voor een lunch ofzo (prima restaurantje aan de oostkant), maar dan heb je het ook wel gezien. Je zou eventueel diezelfde nog even een rondje langs Zahara kunnen maken. Vooral het uitzicht daarop vanuit de weg uit het noorden is net een sprookje. Het dorp zelf is eigenlijk niet heel anders dan die andere witte dorpen, dus kun je eventueel overslaan.
Hier zie je mijn foto’s.
¡Suerte!