Komende zomer ben ik, samen met mijn vriendin, 14 dagen in Thailand (ik weet het: niet lang genoeg) en ik wil graag wat tips van jullie ervaren thailand/azië-gangers. In totaal zijn we 5 weken in Azië. 3 weken in Vietnam om daar met een auto doorheen te cruisen, deze reis is al helemaal gepland, en dan dus nog 2 extra weken in Thailand. Hiervoor hebben we nog niks gepland.
Nu mijn vraag aan jullie, wat zijn nou de dingen die ik echt;
gezien moet hebben
gedaan moet hebben
meegemaakt moet hebben
geproefd moet hebben
etc. etc.
Echt alle tips zijn welkom gezien we ons nog nergens op hebben ingesteld, het kan nog alle kanten op.
Ohja, misschien goed om te weten. 4 augustus begint de reis in Bangkok en 17 augustus eindigt de reis ook weer in Bangkok
In Thailand kun je zoveel kanten op, en twee weken is veel te kort.
Maar goed , wij zullen het wel weer voor je oplossen :vak02:
Daarvoor hebben we info nodig: Waar houden jullie van…
Natuur, oude tempels, rivieren, uitgaan, stranden, eilanden, ziplinen, erop uit met een gehuurde brommer, berglandschappen, bergvolken,
Bridge over the River Kwai, jungle avontuur, en vooral: Toeristisch of niet.
Voor leuke winkeltjes en restaurantjes moet je vooral in de toeristische gebieden zijn.
Zoek je dat niet en wil je juist contact met de locals hebben, dan kies je voor de niet-toeristische gebieden.
Natuurlijk is het ook mogelijk om dat een beetje te mixen, maar dat willen we juist weten !
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal even wat meer info proberen te geven; we houden allebei erg van natuur en bijzondere culturen, en houden ervan om echt dingen te doen als we op reis zijn. Gezien de 3 weken Vietnam die voorafgaan aan Thailand hopen we in Thailand een beetje een goede mix te kunnen vinden tussen cultureel doen en lekker te relaxen.
We willen de échte toeristische trekpleisters zoveel mogelijk vermijden, maar zijn heel benieuwd naar de oude tempels, mooie landschappen, verschillende culturen en leuke eilandjes (maar dus niet van die drukbezochte party-eilanden).
Ik geloof inderdaad dat Thailand veel meer te bieden heeft dan je in twee weken kunt zien en we vinden het niet erg om na de twee weken nog niet alles gezien te hebben.
Nogmaals bedankt voor je reactie en misschien kan je hier wat meer mee?
Ik heb toevallig deze week een blog online geplaatst voor twee weken Thailand. Twee weken is ietwat aan de korte kant, maar het is zeker mogelijk om wat van Thailand te zien. Ik heb 3 routes omschreven en gezien je wensen denk ik dat je het beste kan gaan voor een combinatie russen route 1 en 2: Bangkok > Ayutthaya > Bangkok > Koh Samui > Koh Tao. Je begint en eindigt dan sowieso in Bangkok, maar gezien je uit Vietnam komt en de reis dus niet zo lang is zou ik deze stad gelijk overslaan (persoonlijke mening natuurlijk), wat je een dag extra ergens anders oplevert.
Het is niet een hele logische route omdat je vanaf Ayutthaya dan weer terug moet richting Bangkok voor een binnenlandse vlucht naar Koh Samui, maar het kan wel (zelf ook gedaan). Koh Samui is wat toeristisch, maar het eiland is groot, dus genoeg leuke plekjes en zeker niet perse een party eiland. Van Koh Samui pak je de boot richting het duik- en snorkelparadijs Koh Tao. Je komt dan wel langs Koh Phagnan, maar die sla je als party eiland dan over.
Ieder gemakkelijk te bereiken eiland in Thailand is drukbezocht. Er zijn moeilijker bereikbare eilanden die rustiger of rustig zijn.
Moeilijk bereikbaar betekent dat je OF een binnenlandse vlucht en 4-8 uur reistijd kwijt bent, OF twee dagen reist om het te bereiken.
Komt bij dat het moessontijd is, dus kan het zijn dat boten niet of onregelmatig varen.
Mijn advies: Uit je hoofd zetten, of alsnog kiezen voor een toeristisch eiland.
Komen we op niet-toeristische plaatsen: Tempels en culturen.
Phetburi- een niet toeristische plaats met tempels in verschillende stijlen uit vele eeuwen, paleizen op de heuvel, en twee mysterieuze grottempels
binnen 4 km rondom het stadje.
Phetburi bereik je met de trein vanuit Bangkok, 3 a 4 uurtjes.
Kanchanaburi is bekend om de Bridge over de Kwai. Echter , in het achterland liggen wat Nationale Parken, je kunt bijv. slapen in Sai Yok
National Park op een raft in de Kwai. Je boekt het bij een van de vele reisagenten in de hoofdstraat.
In K’buri wonen vrij veel Birmezen, in Sangkhlaburi wonen er nog veel meer, een uurtje of vijf rijden met de minibus vanuit K’buri.
In Sangkhlaburi kun je Birmees eten , en er is een Mon -dorp over de houten brug. Het meer is schitterend.
Ik at een Birmese bonensalade in de Burmese Inn, het bevatte bonen, kikkererwten, witte kool, veel knoflook, pinda 's , twee pepertjes
en gefermenteerde (verrotte) theeblaadjes. Klinkt afschuwelijk , maar wat was het lekker !
Hoi,
Dank jullie wel voor de reacties, zijn erg waardevol. Hier kunnen we echt wat mee. Hans, welke makkelijk te bereiken toeristische eilanden zijn het bezoeken waard? Moeten inderdaad goed er over nadenken aangezien we maar twee weken hebben en ons geen lange reistijden kunnen permitteren.
Aangezien ik je budget niet weet, ligt Ko Chang het meest voor de hand. Dat is een uur of zes reizen met de minibus vanuit Bangkok.
Ko Chang bereik je via een ferry, die in de prijs verwerkt zit als je met de minibus komt. Je moet de naam van een hotel of guesthouse paraat hebben,
dan word je daar afgezet. Ko Chang is toeristisch, maar niet OVER-toeristisch zoals bijv. Phuket.
Het enige echt toeristische strand is White Sands Beach. Ter plekke kun je nog kijken of de andere eilanden bereikbaar zijn ( met goed weer is dat zo)
maar let erop dat de boten bij slecht weer niet varen, en dan zit je… De ferry van en naar Ko Chang vaart altijd.
Anders is bijv. Ko Lanta een optie, maar dat zou dan via een binnenlandse vlucht ( heen en terug) moeten.
Ik ben dol op Ko Chang, maar zou dat niet gokken in het regenseizoen. Ik vind het zelf ook altijd erg leuk om vanaf Nakhon Si Thammarat langzaam langs de kust terug naar Bangkok te reizen. Op deze route kom ik altijd weinig toeristen tegen.
Sorrie Hans, daar had ik overheen gelezen…:-). Ik vond Ko Si Chang persoonlijk ook heel leuk. Totaal niet idyllisch, maar wel authentiek en bijna uitsluitend Thaise toeristen. Goed bereikbaar vanuit Bangkoj. Dat is wel weer een hele tijd geleden.