Tips voor een leuke reis in Costa Rica

Beste reiziger,

Afgelopen juni ben ik 3 weken met mijn vriendin gaan backpacken in Costa Rica. Ik heb nog nooit eerder een land gezien dat zo groen en zo mooi is. Alles is jungle! Wij hadden van te voren niks geregeld en bijna alles met openbaar vervoer gedaan.

De mooiste momenten die wij hebben meegemaakt zijn:
Tortuguero - een prachtig mooi afgelegen dorpje (reaggea-achtig) wat alleen per boot te bereiken is en welke je met het openbaar vervoer vanuit San Jose prima in een dag kunt doen. Ik adviseer je wel om minimaal 2 nachten te blijven. Tip: Zorg dat je een gids hebt die met jou alleen met een kano de jungle door vaart. De nachttour op zoek naar schildpadden mag ook zeker niet ontbreken. Zo hebben wij een gigantische groene zeeschildpad gezien en een nestje leatherback schildpadden die uit hen eieren kwamen.

Arenal, Fortuna en Monteverde is compleet andere koek. Veel toeristischer en tegelijkertijd wel erg mooi. Hier worden je van allerlei ‘uitjes’ aangeboden. Wij hebben zelf de Chato vulkaan beklommen in het pakket de 2 volcano tour. Erg mooi en erg intensief. 2km steil omhoog klimmen, dwars door een mooie jungle op weg naar het kratermeer. Je komt onderweg de meest mooie, gekke planten en dieren tegen. PS de NIGHTTour in Monteverde moet je echt doen. In de nacht kent de jungle compleet andere dieren. Wij hebben hier o.a. een gordeldier, stekelvarken, buidelrat, tarantula, 2 vingerige luiaard en lichtgevend hout gezien.

Vervolgens zijn wij met he openbaar vervoer verder getrokken naar de plaats Puerto Viejo de Talamancan. En klein leuk Reaggea plaatje. Je kunt hier prima een paar dagen ‘chillen’. Wij zijn hier slechts 1 nacht geweest om door te reizen naar Bocas Del Toro.

Bocas Del Toro hebben wij 3 nachten gepakt en overnacht in Hotel Angela’s. Aan de rand van het dorp, uitstekende beveiliging, service, schone kamers, warme goede douche en dat voor een prijs die 2 a 3 keer zo laag zit als de meeste hotels. Dollar 35 per nacht. (echt een aanrader)
Star beach, Red frog beach en de dolfijnentour i.c.m. een kennismaking met het mangrovenwoud was hier echt fantastisch. Je kunt hier erg veel doen.

Vanaf Bocas del Toro zijn wij met een binnenlandse vlucht via San Jose naar Puerto Jiminez gevlogen om vanuit daar door te reizen naar Corcovado. Puerto Jiminez vinden wij persoonlijk een vreemd dorpje. Totaal anders als de rest van wat wij hebben gezien in Costa Rica. Vreemde mensen en een andere sfeer. Enfin… Wil je Corcovado bezoeken, dan ben je verplicht om van te voren te reserveren. Een gids is niet verplicht, maar wordt je wel aangeraden. Wij hebben door problemen met de bank in Puerto Jiminez (zorg voordat je hier komt, dat je genoeg geld op zak hebt) verplicht zonder gids moeten reizen. Uiteindelijk is dit de ervaring van ons leven geworden.

Je vertrekt erg vroeg in de ochtend en vergis je niet in de afstand van Carate naar La Sirena. Wij hebben nog een nacht doorgeracht in La Leona Tentcamp wat ik je echt kan aanraden. vanaf daar is het nog zo’n 16 km. Als we het hebben over 16 km, dan betekent dit met je zware rugzak. Wij hadden elk een rugzak van 18 kilo mee inclusief elk 3 liter water en voedsel voor 3 nachten. (gaspitje etc zelf meenemen als je zonder gids gaat)

16 tot 18,5 km over strand, door jungle, tegen bergen opklimmen, door rivieren heen tot aan je middel waar krokodillen en stierhaaien in (kunnen) zitten. Pas op bij de rivieren i.v.m. een sterke onderstroming. Houdt jezelf tegen met een dikke stok en houdt rekening met hoog en laag tij.
Heel mooi en tegelijkertijd heel gevaarlijk. Jaarlijks komen touristen om het leven in de regio! Zie ook de lonely planet voor informatie en het stuk van Tipi Jungla hier op wereldwijzer. Op basis van hen informatie hebben wij onze voorbereidingen gedaan.

In Corcovado hebben wij, zeg het er toch nog even bij :), zonder gids o.a. de volgende dieren gezien: Tapirs, miereneters, gigantische hagedissen, krokodillen, kaaimannen, rode ara’s en de wereld aan andere mooi gekleurde vogels, slagen (waaronder de fer de lance. Pas hier echt mee op. Is zeer dodelijk) schorpioenen, tarantula’s, wereld aan insecten, neusberen, verschillende apen etc. etc. Foto’s zal ik binnenkort plaatsen.

Vanuit Sirena Ranger Station hebben wij gekozen voor een vlucht met een een-propellor vliegtuigje naar Drake Bay. Tja… hier moet je geluk mee komen, want hij komt af en toe. Die woensdag dat wij vertrokken hadden we zeg maar een mazzeltje…

Vanuit Drake Bay zijn wij door gereisd naar Manon en Mario van Tipijungla.com omdat wij dankzij hen onze voorbereiding voor Corcovado zo goed konden doen. Zij kennen tevens goede gidsen in Corcovado Park. Als dank voor hen help hebben wij 2 nachten bij hen overnacht in tipi’s. Wederom een prachtige ervaring en ik vind het persoonlijk erg jammer dat wij hier slechts 2 nachten konden blijven gezien onze vlucht terug naar Nederland.

Rond deze prchtige tipi’s die midden in de jungle staan leven ook prachtige dieren, zo hebben wij daar ook nog luiaards, slangen en de uiterst zeldzame glaskikker gezien. Mario en Manon spreken beiden Nederlands en hebben een soort veranda/familiekamer waar op je vanuit hangmatten over de jungle naar de pacifische oceaan kunt kijken. Erg mooi hier en Mario en Manon zijn uiterst vriendelijke mensen. Mario is ooit zelf gids geweest in Corcovado en weet ontzettend veel van de Jungle. Ik ben blij bij hen te zijn geweest en hoop later met een eigen gezinnetje nog eens terug te keren naar hen.

Mocht je vragen hebben of hulp nodig hebben bij het organiseren van je reis. Dan kan je me altijd een berichtje sturen. Ik probeer dan zo snel mogelijk te regeren. Ik hoop dat jullie de reis net zo spectaculair zullen vinden, zoals wij dat vinden.

Groetjes
Jos en Andrea

Lijkt me een mooie reis die jullie hebben gemaakt.
Ik zou in plaats van de kano tocht in Tortuguero toch kiezen voor een boottocht met electrische motor. Dit heeft naast een aantal voordelen, dat het wat relaxter is en net zo stil is, het voordeel dat het flink kan regenen in de vroege morgen, en dat het niet handig is om je peddel en paraplu tegelijker tijd vast te houden. Ook is de boot een stuk sneller om vanaf het dorp gelijk het woud in te gaan waar meer te zien is dan de rivier.

Wij hebben ook een kano genomen.
Vond ik persoonlijk veel interessanter dan een gemotoriseerde boot.
Plus dat je (door het ontbreken van de schroef) minder schade aan dieren/palten aanbrengt.