Costa Rica met zoon van 6 in mei 2016

We zijn van plan om in mei 2016 Costa Rica te bezoeken en zullen hier 15 nachten verblijven.
We dachten aan het volgende programma:

nacht 1 en 2: San José
nacht 3 en 4: Tortuguero
nacht 5: Sarapiqui
nacht 6 en 7: La Fortuna
nacht 8 en 9: Rincon de la Viejo
nacht 10 en 11: Monteverde
nacht 12, 13 en 14: Playa Azul (of ergens anders aan de kust)
nacht 15: San José

We zullen een auto huren in San José en willen vanaf daar naar La Pavona rijden om vervolgens met de boot naar Tortuguero te gaan. Nu vroegen wij ons af het inderdaad de moeite waard is om in mei naar Tortuguero te gaan of 1 nacht voldoende is in Sarapiqui en of Playa Azul geschikt is voor een paar dagen strand. Eventuele suggesties vernemen wij graag.

Monique

De echte kenners (Johan65, Monofeliz) zullen hopelijk wat melden over de diverse bestemmingen, feit blijft dat je in het (begin van) het regenseizoen reist. Hier een link naar een overzicht met een aantal jaaroverzichten van diverse plaatsen. http://www.reisbijbel.nl/midden-amerika/costa-rica/weer-en-klimaat-van-costa-rica Maar (soms forse) afwijkingen zijn natuurlijk mogelijk. Wellicht is niet al te veel echt vastleggen een manier om flexibel te blijven. Wij waren er een paar keer rond december/januari, en hadden geen last van enige regen.

Er zijn in mei in Tortuguero geen zeeschildpadden. Maar het blijft een mooi park om te bezoeken.
Ik zou dan een georganisserde trip nemen naar Tortuguero. Dan begint je vakantie relaxt.
Scheelt huurkosten met verzekering van de auto en parkeerkosten in Pavona.
Anders moet je de eerste dag al met de auto door San José, en dit is geen pretje als je de weg niet kent.
Een GPS is dan een oplossing.
Sarapiqui is zeker de moeite waard om 2 dagen te verblijven. Je hebt er de biologische reservaten
La Selva en Tirimbina en het park Braullio Carrillo.
Voor een rustioge strandvakantie kun je kiezen voor Samara of Playa Carrillo. Waar je ook kunt zwemmen.
Wil je meer drukte dan zijn Tamarindo en Manuel Antonio geschikter.
Je kunt ook verder naar het zuiden, maar dan zijn de reistijden wel weer lang.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Johan, ik wist dat ik op je kon rekenen ;-). Wij zijn in zowel Samara als Tamarindo geweest en de plaatsen , zoals Johan ook zegt, compleet verschillend. Met een 6-jarige en voor een paar dagen, zou ik voor Samara gaan, een echt palmenstrand. Tamarindo is veel levendiger, heleboel restaurants en winkels. En inmiddels helemaal geasfalteerd; in 2012 was het nog een stoffige boel.

Om naar Tortuguero te gaan zijn diverse mogelijkheden aanwezig. **Dat lees je in deze topic
**Als je terugkomt uit Tortuguero en je moet de auto ophalen in Guapiles, reken er dan op dat het enige tijd kost en plan geen lange reis voor die dag.
De Arenal vulkaan is een slapende vulkaan sinds een paar jaar, het is er redelijk toeristisch. De Rincon de la Vieja ( letterlijk: het plekje van de heks)is lang niet zo toeristisch maar daardoor wel erg interessant vanwege allerlei vulkanische activiteiten die je van dicht bij kunt waarnemen.
Monteverde is een van de grootste toeristische trekpleisters van Costa Rica met navenante prijzen.
De stranden van Guanacaste zijn mooi. Maar je gaat hier in Costa Rica niet een dag op het strand zitten, daarvoor is de zon veel te sterk en kom je knal verbrand weer thuis. Of je moet een ware strand-bikkel zijn. Costa Rica is meer een land om de natuur te leren kennen. Daar hoort natuurlijk ook een strand bij, maar gebruik niet je kostbare vakantie dagen om daar nou dagenlang te gaan rondhangen.
Mario heeft een leuk artikeltje geschreven, met een bijbehorende routekaart. **Dat lees je in deze topic

**Over het weer en andere zaken lees dan deze topic.

Veel plezier met alle voorbereidingen!

Otto
Ojochal
Hotel El Mono Feliz

Otto, jij ook bedankt. En ja, het strand. Begin 2014 was er een mannetje dat in Tamarindo strandstoelen en parasols verhuurde. Dat duurde een week en daarna was hij verdwenen. En zo op je handdoekje gaan liggen is levensgevaarlijk.

Beste allemaal,

hartelijk dank voor al jullie reacties. Voor wat betreft Tortuguero hebben we inderdaad gekeken naar packages, maar we vinden deze behoorlijk prijzig. Vandaar dat we dachten dat zelf bezoeken met een huurauto een betere optie zou zijn, maar als het inhoudt dat we door het drukke San Jose moeten rijden (is dit vergelijkbaar met Mexico stad?) is het wellicht verstandig om voor de duurdere package te gaan. Aangezien we 's avonds aankomen, plannen we een accommodatie nabij het vliegveld. Is het wellicht mogelijk om vanaf hier niet door het drukke San Jose te hoeven gaan? We zullen waarschijnlijk 2 nachten gaan verblijven in Sarapiqui en onze strandverblijf verkorten naar 2 dagen (dank voor de waardevolle tip inzake de zonkracht). We begrijpen dat Arenal en Monteverde behoorlijk toeristisch zijn, maar denken dat je deze toch bezocht moet hebben. We willen in een volgende reis het zuiden aandoen, maar denken dat het met een zoon van 6 verstandig is om niet alleen maar in de auto te hoeven zitten (vandaar dat we dat gedeelte nu overslaan)

Monique

Hoi Monique,

Wij zijn net een week terug uit CR. Wat een fantastisch mooi land!
We hebben rondgereisd met onze kids van 3 en 7 jaar.
Misschien vind je het leuk om onze weblog te lezen voor tips: www.wij4tjesopvakantie.blogspot.nl
Als je vragen hebt hoor ik het graag!

Hoi,

ik heb je blog zojuist gelezen. Wat een geweldige verhalen en wat hebben jullie veel gezien en gedaan tijdens jullie prachtige reis. We zijn nog druk bezig met het samenstellen van onze reis, maar mocht ik vragen hebben, laat ik het je weten.

Groet,

Monique

Zoals gezegd kun je in **deze topic**lezen dat je met een gewone bus vanuit San Jose naar de opstapplaats voor de boot naar Tortuguero kunt reizen. Kost maar een paar dollar per persoon. Met de openbare boot vaar je dan naar Tortuguero. Zo ben je per persoon voor een paar dollars is Tortuguero. Is prima te doen. Boek zelf een hotel naar keuze in Tortuguero en als je daar bent kun je bij het hotel of een van de reisbureautjes een tocht regelen naar het strand. Het hotel zal ook andere leuke tours aanbieden, allemaal ter plaatse makkelijk te boeken en zo hou je de kosten in de hand. Via Tripadvisor en booking.com kom je al heel wat te weten over de mogelijkheden in Tortuguero.