Tips voor een citytrip naar New York gevraagd

We hebben al geboekt :slight_smile: volgend jaar, eind april, ga ik met twee vriendinnen naar New York
We hebben 5 nachten geboekt. Als onze vluchten volgens schema verlopen, zullen we om 12u30 plaatselijke tijd landen, en keren we pas om 17u30 terug. Dat zou ideaal zijn want dan kunnen we met een beetje geluk de eerste dag in de namiddag al een stukje van de stad verkennen.
We hebben ook een citypass genomen en shuttle service heen en terug van de luchthaven naar ons hotel.
Het is de eerste keer NY en we kijken er geweldig naar uit.

Eventuele tips van NY kenners om ons dagprogramma in elkaar te steken zou welkom zijn.
Wat museums betreft, we zijn geen grote cultuurkenners en zouden het houden bij één museum, het Guggenheim, want we willen graag de collectie van Andy Warholl bekijken.

groetjes Chantal

MoMa is ook een erg goed museum en volgens mij hebben ze Andy Warholl in de permanente collectie zitten. (link)
Een wandeling over de High Line is ook erg aan te raden: een oude, verheven spoorweg die omgetoverd is in een lange wandelweg met veel groen. (link)
Ik heb vorig jaar voor het eerst een rondvaart gemaakt om het eiland van Manhattan, ook erg leuk. Het is zoals de sightseeing bussen, maar dan over het water.
Een dagje naar het vrijheidsbeeld (= een National Park) en de oude aankomsthaven voor de nieuwe wereld, Ellis Island, bezoeken is ook zeker interessant.

Oh, and dan vergeet ik het mooiste bijna! Wil je een leuke show zien, maar is broadway je te duur? Bezoek “Too much light makes the baby go blind” op 85 E. 4th St. een superleuk stuk van een toneelgroep, met veel publieksparticipatie. Het stuk heeft een eigen Wikipedia artikel op de Engelstalige Wikipedia. (link)

Veel plezier in New York!

Dag Chantalle,
wij zijn vorig jaar ook in New York geweest en zijn de tweede dag op stap geweest met een ‘Big Apple Greeter’. Een inwoner van NY die als vrijwilliger een dagdeel met je op stap gaat. Je kunt zelf aangeven wat je wil zien b.v. Architectuur, onbekend NY of kunst en de organisatie zoekt er een vrijwilliger bij. Een bijdrage voor de organisatie wordt op prijs gesteld en een blikje met bv. Stroopwafels wordt is leuk voor de gids. Wij hebben veel van onze gids geleerd en zijn op bijzondere plaatsen gweest o.a. Een politiebureautje met een bijzonder verhaal maar ook adressen gekregen van goede restaurantjes met live muziek, leuke plaatsen om naar toe te gaan en tips om lange rijen bij bepaalde populaire attracties te vermijden. Wij vinden het een aanrader! Aanvragen kan via de site van Big apple greeter. Doe dit wel op tijd, ze kunnen niet iedereen helpen. Vaak hoor je pas op de dag van aankomst of er iemand beschikbaar is.
veel plezier!

Beste Chantalle,
Heel wat zaken die heel erg leuk zijn in New York zijn gewoon gratis! Wandel zeker over de Brooklyn Bridge. Bezoek eerst Brooklyn zelf met de Brooklyn Heights en dan dus via de brug naar Manhattan. Van Brooklyn naar Manhattan is ook gewoon leuker omdat je dan tegen de skyline van downtown Manhattan aankijkt. Een must is zeker Central Park, maar dan op zondagnamiddag (als jullie er op die dag zijn). Dan is er vanalles te beleven en te zien in het park. Het is één groot openlucht theater dan. Ga ook eens naar het Plaza Hotel. Ga naar de kelderverdieping. Daar is sinds 1,5 jaar een geweldige ‘food court’. En nog een ‘gratis’ tip is om het Museum of Modern Art op vrijdagavond te bezoeken. Dan is de toegang gratis. En nog een laatste leuke tip
als het mooi weer is je kunt er rond lunchtijd zijn
ga dan eens kijken in Bryant Park, pal achter de bibliotheek op Fifth Avenue. Geweldig om dit park te zien omringd door de wolkenkrabbers en allerlei taferelen die zich hier voor je ogen afspelen. Veel plezier in New York. You’ll love it!

Zeker the High Line eens afwandelen, zoals eerder gezegd. Dat vond ik echt super. De gratis Staten Island ferry is ook wel tof, mooi zicht op manhattan. Zelf vond ik de buurt net aan het noordelijke einde van Central Park ook wel mooi. Ik ben dan wat door de straten gaan wandelen daar (Lenox Av), soms leuke architectuur en veel speciale kerkjes enzo. Daar in de buurt heb je ook Columbia University, ook wel een mooie campus om eens te gaan bekijken.

Voor mij vielen die gratis/pay-what-you-wish avonden in musea wel ziekelijk hard tegen (zeker die in het Guggenheim trouwens). Zo ongelooflijk druk dat er bijna niets meer te zien was, niet voor- of achteruit kunnen, 
 Ik ben elke keer gewoon weggevlucht.