Ik ben half oktober van dit jaar, in Tibet voor 8 a 9 dagen.
Nu kamp ik met de volgende vraag, welke kleding moet ik voor Tibet meenemen.
Moet ik nu voor een dikke Noorse trui met windstopper (gezien bij Beversport) met daaronder een thermo hemd en shirt gaan, of moet ik gaan voor een jas met fleece?
Wie kan mij een antwoord geven op mijn vraag.
Bijvoorbaat dank.
Thermokleding is niet echt nodig behalve als je bergen gaat beklimmen. Zou ik persoonlijk voor 8 dagen niet doen. Wel goed warm kleden, Tibet kan bitter koud zijn en bovendien zijn de voorzieningen niet optimaal, zeker niet buiten Lhasa. Meestal geen c.v., of helemaal geen verwarming. Hotels laten de voordeur open, of hangen er een kleed voor dat vrij open waait. Vaak is er geen warm water. Wij moesten geregeld met trui en jas naar de eetzaal of de lobby. Fleece jack, ‘Noorse’ trui, windcheater: goed idee. En warme hoofdbedekking als je daar gevoelig voor bent. Ik nam ook dikke kniekousen mee (Oostenrijkse ‘Stutzen’), die ik 's nachts aan kon houden.
Groet,
Jan
Ga je naar Everest Basecamp? Ik was daar in juli, en toen lagen de temperaturen 's nachts niet ver boven het vriespunt. In oktober zal het kouder zijn.
Ik vertrek 5 oktober naar China :chin:, waar ik eerst een week in Beijing en Xi’an verblijf waarna wij de hemeltrein naar Lhasa nemen.
In Tibet blijven wij anderhalve week, om daarna weer terug te keren naar China voor 6 dagen.
Ik reis met Shoestring, wat voor mij de eerste keer is.
Heb alleen nog maar ervaring met Djoser naar Kenia, Tanzania en Zanzibar, kampeerreis.(Super, wat een ervaring)
Is dit voor jou ook de eerste keer Tibet, en welke kleding neem jij mee?
(Jas of dikke noorse trui)
En heb jij eventueel nog tips, iedere tip is welkom.
Ik zie je eventuele reactie met belangstelling tegemoet,
Wij gaan in september voor de tweede keer naar Tibet, ook met de trein vanuit China. De vorige ervaring leerde dat inderdaad warme kleding in combinatie met een goede windstopper belangrijk is. Bedenk ook dat een warme muts misschien sullig oogt maar wel degelijk een goede bijdrage levert aan een warm gevoel. Zeker als je, zoals ik, niet veel haar meer hebt. Warme sokken en schoenen spreken voor zich. Zonnebril!