Tips en advies gevraagd !

Hallo iedereen,

wij gaan in juli twee weken naar Thailand en kijken er enorm naar uit!
Het land is echter zo groot en het aanbod aan activiteiten en hostels is zo immens, dat het voor ons heel moeilijk is om een keuze te maken.
We houden van cultuur, natuur en absoluut niet van massa-toerisme. Graag hadden we een beetje tips gekregen!

Hier een klein overzichtje van ons plan:

dag 1: Bangkok

dag 2: Bangkok

dag 3: Bangkok ('s avonds nachttrein richting Chiang Mai)

dag 4: Chiang Mai

dag 5: Chiang Mai

dag 6: Chiang Mai

dag 7: Chiang Mai (in de namiddag naar Krabi vliegen)

dag 7: omgeving Krabi

dag 8: omgeving Krabi

dag 9: Khao Sok

dag 10: Khao Sok

dag 11: Khao Sok (in de namiddag terug naar Bangkok vliegen)

dag 12: Bangkok

dag 13: Bangkok

1. Is dit een realistisch plan? Door twee keer een binnenlandse vlucht te nemen willen we graag een beetje tijd winnen en zo toch een beetje noord en zuid zien. Bangkok en Chiang Mai willen we vooral doen omwile van de cultuur, omgeving Krabi en Khao Sok is vooral om een beetje van de natuur te genieten. Hebben jullie eventuele tips voor must-do’s in Bangkok en Chiang Mai? Ik las dat fietsen in beide steden wel de moeite waard zou zijn?

2. Waar in Krabi is het de moeite om te verblijven? Wat zijn mooie, aan te raden plaatsen? Ik had leuke bungalows gezien op Railey Beach, op 3 km van Ao Nang. Is dit een mooi strand? Ik lees heel verschillende dingen op internet.

3. Iets dat voor mij niet helemaal duidelijk is, is het risico op malaria. Sommige websites beweren dat Chiang Mai en dichtbeboste gebieden (Khao Sok?) een risico zouden kunnen zijn. Wat is jullie ervaring? Moet ik in het boven genoemde reisschema extra voorzorgen nemen buiten slapen onder klamboe en het smeren van DEET? (meenemen van malariapillen of preventieve kuur?)

4. De nachttrein van Chiang Mai, is dit in de periode van begin juli nodig om op voorhand te boeken? Ik had al gezien dat je het treinticket kan boeken en bij uw hostel kan laten afleveren. Aanrader?

5. Als we op Railey beach zouden verblijven, hoe geraken we dan in Khao Sok? Ik had al gelezen dat je de bus moet nemen naar Takuapa en daarna moet overstappen op de bus naar Koh Samui, klopt dit nog steeds?

Alvast heel erg bedankt!!

Hee Sara,

Je schrijft: We houden van cultuur, natuur en absoluut niet van massa-toerisme.
Ik merk ook dat je een type bent, dat vooraf haar zaakjes op orde wil hebben.
Aan de toon en tekst te zien reis je voor de eerste keer die kant op.

Nu volgen de adviezen:
Na een KORTE acclimatisering in BKK neem je de nachttrein. De enige dag dat de nachttrein vol zou
kunnen zitten is op een vrijdag, wanneer veel Bangkokkers naar huis gaan.
Boek de nachttrein via je accomodatie, of laat die verwijzen naar een agent die dat kan.
Hou de periode in BKK zo kort mogelijk, en plan je “echte” bezoek aan BKK op het laatst.

Fietsen in Bangkok is idd. heel leuk, en er zijn enkele markten en winkelcentra die je zeker niet mag overslaan.
Kom ik nog op.

Ik weet niet wat je definitie is van massa-toerisme, maar Chiang Mai is toeristisch.
Genoeg te zien en te beleven, dat wel.

In Krabi krijg je te maken met massa-toerisme, zeker wanneer je op het Ao Nang strand overnacht.
Het valt echter enisgszins mee, omdat je in het laagseizoen zit. Rai Leh is ook massa-toerisme.
Neemt niet weg dat het er prachtig is, op beide.

Risisco op malaria is nihil, indien je smeert. Niet om je bang te maken, maar knokkelkoorts is een groter risico,
en deze mug, de tijgermug, is overdag actief. Ook weer smeren dus, totdat je stinkt.

Rai Leh bereik je met een boot, dus om daar weer weg te komen, neem je ook weer de boot.
Ik weet dat er vanuit Krabi Stad en/of Ao Nang minibussen rijden naar Khao Sok.
Probeer in Krabi Stad daar wat info over te krijgen. Prijs zou rond de 200 baht moeten liggen.
Khao Sok is een echt hoogtepunt, ik hoop dat het weer je vriend zal zijn.

In Bangkok zijn aanraders om goedkoop te shoppen: De Chatuchak- of weekend markt,
en MBK shopping center.
Rond Siam Square zijn er veel shoppingmalls waar je je kunt baden in luxe. Zo kun je bijv.
op de 4e etage van een winkelcentrum een Ferrari kopen, als je zin krijgt. Niets kopen in die dure malls!
Omdat er veel te koop is voor gunstige prijzen, raad ik mensen aan om BKK op het laatst te doen.

Algemeen advies nog: Je bent in een makkelijk reisland, in het laagseizoen. Dat schept mogelijkheden
om gewoon te doen waar je op dat moment zin in hebt. “Go with the flow”, is het devies, laat de controle los…

Hans

Oh ja, nog een schoonheidsfoutje…

Vliegen vanuit Khao Sok is een utopie. Je moet eerst naar Phuket , Krabi of Surat Thani.
Het meest frequent wordt gevlogen van Phuket of Krabi, ST wordt weinig gebruikt.
Een reis naar Phuket of Krabi kost minstens enkele uren. Overleg met het reisbureautje
in Khao Sok (vlak voor de ingang waar je het NP -kaartje betaalt )

Hans.

Dankjewel voor de uitgebreide reactie en de tips, Hans!!

Inderdaad, omdat onze periode daar redelijk kort is, wil ik toch graag een beetje op voorhand een idee hebben wat ik graag wil doen en wat de vervoersmogelijkheden zijn tussen deze verschillende plaatsen zodat we niet teveel tijd verliezen. :wink:

Mijn definitie van massa-toerisme is dat de stranden daar propvol zitten en dat alles naar zonnecrème ruikt. :biggrin:
Maar dit valt dus tijdens het laagseizoen wel mee op Rai Leh en Ao Nang?

En het fietsen in Bangkok, is dit doenbaar op eigen initiatief of eerder levensgevaarlijk (door het verkeer)? Of doe je beter zo’n uitgestippelde route in een klein groepje?

Bedankt alvast!

Hee Sara92,

Ik was ooit op 10 december op Rai Leh, en jij zou hetzelfde hebben gedaan als ik, dat weet ik zeker…
Om 8 uur 's morgens lag er 1000 man, en om 9 uur 's morgens was ik weg.

Ik kan de situatie ter plekke op Rai Leh en Ao Nang natuurlijk moeilijk op voorhand inschatten,
maar ik geef nogeens het advies om niet teveel te willen vastleggen.
Je kijkt of iets bevalt, en bevalt het niet, ga je ergens anders heen.
Laagseizoen betekent een bezettingsgraad voor hotels van hooguit 50 % .

Fietsen in Bangkok heb ik georganiseerd gedaan, de organistoren kennen de plekjes, en na afloop ben je verbaasd:
Je had niet kunnen voorzien dat het ook in Bangkok rustig kan zijn.

Hans.

Ik was op Nai Harn strand (Phuket) vaochtend, en schat dat er op het hele strand een man of 40 of zo was. Te verwaarlozen dus, en het was prima weer en de zei was mooi rustig en veilig.

Must do in BKK: Grand Palace en Weekend Markt (als je toevallig in het weekend in BKK bent). Zorg dat je vroeg bent om de massa’s te ontlopen.
Must do in Chiang Mai: Night bazaar (hoe later je bent, hoe drukker)