We hebben sterke plannen om in de nabije toekomst een woning te kopen in Hongarije. Van zodra we op pensioen gaan zouden wij emigreren, tot die tijd de woning gebuiken als onze vakantiewoning.
Weet iemand waar we moeten opletten bij aankoop woning,oa wat zijn kosten koper, wat komt er nog bij van kosten bovenop de aankoopsom… en andere nuttige tips. Hoe verloop zo een verkoop: papieren, tijd enz…
Uiteraard zou je je eerst goed moeten oriënteren op welk gebied of in welke plaats je een huis wilt. Noord, zuid, enz.
Dan zijn er dorpen en steden of plekken in meer afgelegen gebied, ook daarbij moet je goed weten wat je wilt, een afgelegen plek kan inbraak gevoelig zijn en er zijn dorpen waar dat ook zo is, leegloop dorpen, arme dorpen.
Wil je een oud huis of een nieuw huis, wil je zelf opknappen of het laten doen en weet je dan al wie dat zou kunnen doen.
Gewoon even een aantal overwegingen die te maken zijn.
Een jaartje eerst iets huren en dan op je gemakje rondkijken voor je wat koopt is ook een idee, afhankelijk van je wensen zou je voor 300 euro per maand een aardig huisje kunnen huren, dit is ook weer afhankelijk van waar je zit en in elke staat het huis is, gewoon een indicatie.
Als je een huis koopt kun je dit via een makelaar doen of niet, maar dan moet je de wegen weten die je moet bewandelen, heb je daar geen idee van zou ik zeker een makelaar nemen, dit kost extra geld, maar neemt je een hoop sores van je af, hier moet je ook weer kiezen met wie je in zee gaat!
De kosten koper zijn eventueel de makelaar, de advokaatkosten (bedrag is afhankelijk van de advokaat en hoeveel het huis kost) ga uit van 250 euro tot … Je krijgt een tijd na de aankoop een belastingaanslag, deze is 2 tot 4% van de aankoopsom, dit is een eenmalig bedrag. Er is in Hongarije geen OWZ belasting, heb je het huis en deze tax betaald dan ben je daarmee klaar.
De advokaat die de overdracht doet checkt bij het kadaster of het huis schuldenvrij is, de nieuwe eigenaar neemt namelijk de schulden over. Je kunt dit zelf ook eerst bij het kadaster checken, ook dan moet je de weg weten, dus is een makelaar erg handig.
Als je gaat emigreren moet in NL of Belgie, waar je nu woont checken hoe het zit met je pensioen en ziekteverzekering, maar ik begrijp dat voor Nederlands pensioen deze bruto-netto wordt uitbetaald, dus dat is winst! Je kunt je laten inschrijven als ingezetenen van Hongarije, dat is niet moeilijk, kan ook de makelaar in begeleiden en voor je regelen. Het ziekenfonds is hier ong 25 euro per maand, over de voorzieningen zijn de menigen verdeeld, ik ben er tevreden over. Het overschrijven van de elektra, water, telefoon etc. kan je makelaar ook voor je regelen.
Een auto op hongaars kenteken zetten kan ook voor je geregeld worden, wegenbelasting is in vergelijking met Nederland een lachertje. De verzekeringen voor je huis en auto zijn ook veel goedkoper.
Ik denk dat ik de meeste zaken wel heb aangestipt.
Er wordt heel wat over geschreven en er zijn genoeg sites waarop je informatie kunt vinden. Je hoeft niet gelijk alles geloven wat de makelaars vertellen, maar wel je voordeel ermee doen wat zij te vertellen hebben over de aankoop. http://honedimexma.eu/nl/author/con/
Beste Sandra,
Wij willen in de buurt van Pécs wonen maar zijn daar scholen voor basis- en middelbaar onderwijs te vinden? En een makelaar…deze reageren niet op mails…tips?
Alle tips zijn van harte welkom.
Alvast bedankt!!!
Er zijn overal genoeg scholen, zelfs in ons dorp met 600 inwoners is een basis school (daar zitten de kinderen tot 16 jaar) en in Pécs zijn vervolgopleidingen en ook universiteiten.
De makelaar waar wij zeer goede ervaringen mee hebben is Honed Imexma, http://honedimexma.eu/nl
Misschien eens een keer langskomen en wat rondrijden en ook scholen bekijken, maar ook daarmee heeft de makelaar ervaring, die echtpaar heeft zelf een opgroeiende zoon die hier op school zit.
Hoi Sandra,
Erg bedankt voor deze informatie, mag ik vragen ik welk dorp rondom Pécs jullie wonen? Gaan jouw kinderen op de fiets naar school of is het daar bijvoorbeeld gebruikelijk dat kinderen met bussen of iets dergelijk s van en naar school gaan? Ik zie dat de afstanden ‘iets’ groter zijn hier…
Hallo Peter,
Geen eigen kinderen die hier naar school gaan (ik ben 56 jr…) wij wonen in Nagydobzsa, is een plaatsje van 600 inwoners en heeft een mooie (door EU geld) gerenoveerde basisschool. Szigetvár is 12 km hier vandaan en heeft supermarkten, restaurants en winkels. Ongeveer 45 km vanaf Pécs.
De kinderen gaan met de schoolbus, ze worden elke dag opgehaald en thuisgebracht, zelfs vanuit het dorp. Een stukje lopen of op de fiets hoeft hier dus niet. groet sandra
Ik weet niet of jullie inmiddels al voorzien zij. In Vásárosbéc staat een mooi huis (direct bewoonbaar) en een gastenverblijf die recentelijk gerenoveerd is tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Voor meer detail zend mij je e-mailadres.
Als u geïnteresserd bent; ik heb een compleet gemeubileerd huis te koop in Terecseny. Dat ligt precies in het midden tussen Kaposvar en Szigetvar. Beide plaatsen op 17 km.
Mijn emailadres is lonewolfmeppelder - apestaartje - gmail.com