Hallo,… ik ben Frans Savelkouls, 61 jaar oud, en ik sta op het punt van mijn pensioen. Ik heb mijn woning in Nederland verhuurd, en kan nu overal wonen. Waar ik ook wil. Mijn plan is om een woning in Hongarije te kopen, en daar de rest van mijn leven bezig te zijn met de schilderkunst. Op dit moment werk ik nog als docent kunstzinnige vakken en economie. Graag wil ik informatie over het land en de mogelijkheden van kopen en wonen daar.
Hallo Frans,
Een heel goed idee!
Hongarije is een heerlijk land, zeker als je van rust houdt, ruimte en natuur.
Wat je je af kunt vragen is wat je ideaal plaatje is van je huis en de plek waar het staat. Wil je uitzicht, veel tuin, fruit in de tuin, wil je een kant en klaar huis, wil je een opknapper, dan ook; wil je in een klein dorp, hoe ver van de stad…en ga maar door.
Overal is wel schoonheid genoeg om te schilderen, de oever van de Drava of de Donau, de lange platte weilanden of juist de heuvels.
Er is heel veel te koop en voor mooie prijzen, er zijn Hongaarse makelaars en ook Nederlandse, er zijn ook mensen die zweren bij het zonder makelaar te kopen, maar wat kun je je op je hals halen… Voor wat extra geld wordt veel uit handen genomen en kun je zonder problemen je zaken laten regelen.
Je kunt ook in eerste instantie een huis huren, er zijn veel Nederlanders die een huis hebben staan en het voorlopig willen verhuren, dan heb je een opgeknapt huis voor E200- E300 per maand (die prijs indicatie is bij ons in de buurt: Zuid-west) en kun je op je gemak als je hier woont en leeft rondkijken, want er is echt heel veel.
Je inschrijven hier en verblijfsvergunning is geen probleem, ziekenfonds kan hier ook, check wel bij je pensioen wat je daarvoor moet doen.
Ik ben nog een jonkie (van 53) dus weet nog niets van pensioen!
Een beetje op weg, ik hoor het wel als je meer vragen hebt.
Groet,
Sandra
Hallo Frans,
Goede keuze, Hongarije is een prachtig land, de mensen zijn (als ze je eenmaal kennen) erg aardig en gastvrij.
Het is net wat Sandra ook schrijft, genoeg te koop en te huur, zelfs al vanaf 100 euro p.m., althans in onze regio Jaszbereny (ca 100 km ten oosten van Boedapest).
De meeste Nederlanders wonen in zuid-west Hongarije, maar Hongarije is veel groter, het is zeker de moeite om goed rond te kijken voor je een beslissing neemt.
Ook mij mag je altijd mailen als je nog vragen hebt en/of niet op info van een kant een beslissing wilt nemen.
Nu ik wens je veel succes met zoeken en het nemen van de juiste beslissing.
Vriendelijke groet, Marjo
Hoi , leuk is dat om te lezen dat er andere nederlanders zijn die er ook heen willen op leeftijd en tevens ook schilderen . heb het zelfde idee ; het schilderen is een hobby van mij .
groet m
Hi Frans,
Je mail kan ik niet beantwoorden, heb het van de week al geprobeerd, nu weer, hij komt steeds terug.
Bij deze dan, als je nog vragen hebt of wat dan ook: je weet ons te vinden en succes met alles!!
Groet,
Sandra
Hé hallo Sandra,
Net als Frans ben ik dit jaar in Hongarije op zoek gegaan om een huisje en een stukje grond te kunnen kopen. Ben met een makelaar op stap geweest om bepaalde stukken te bekijken. Toch blijft het gevoel dat er bepaalde zaken niet kloppen. Kennen jullie mensen die via een makelaar is geholpen en zoja kunnen jullie dan een naam doorsturen. Alvast bedankt franky
Hi Franky,
Wij hebben onze 2 huizen via Honed Imexma gekocht.
Een Nederlander met een Hongaarse vrouw, die Duits spreekt en prima Nederlands verstaat.
Zij hebben een eigen aanbod, maar als je zelf interesse hebt voor een huis dat niet op hun site staat kunnen ze wel alles voor je regelen. Ook na de koop heb je altijd service, ze helpen je sowieso met je electra overschrijving, water, telefoon etc en zou je telefoon na een half jaar het niet doen, bel je hun en zij bellen voor jou, dat is heel handig als je nog net goed Hongaars spreekt.
Je hebt de overdracht met de eigenaren bij de advocaat, due je weet ook dat de prijs die je betaalt voor het huis voor 100% naar de oude eigenaar gaat, voor de makelaar betaal je 10% commissie. Er zijn makelaars die een all in prijs hebben in euro’s, dan weet je nooit wat je betaald hebt voor het huis en voor de makelaar, het is maar wat je wilt.
Je kunt overigens ook wel zonder makelaar een huis kopen hoor, als je een advocaat kent, meer heb je eigenlijk niet nodig. Het is belangrijk dat er door de advocaat goed gecheckt wordt bij het kadaster (földhivatal) of er geen hypothecaire schulden meer op het huis staan, maar dan moet je ook alles verder zelf doen.
succes,
sandra
Hooi, gaa volgend semester erasmus doen in Boedapest. Daroom ben ik nu op zoek naar een leuke karner of woning. Waar kan ik het best daarvoor kijken? groet, Simone
kijk maar op deze website: www.roommatesbudapest.com daar kun je huisgenoten en woningen maar ook studenten boeken en zo vinden. veel success!