TIP: Natuurpark The Grampians

Natuurpark The Grampians

Takken gevaarlijker dan giftige slangen

Prachtige natuur is een van de redenen waarom Australië zo populair is. Natuurpark The Grampians staat pas enkele jaren op de kaart van toeristen. Het dorp Halls Gapvormt het hart van de Grampians en daarmee een mooie uitvalsbasis.

http://www.metronieuws.nl/img/84961232aa.png

Zeg een woord tegen hem en hij begint met praten om nooit meer op te houden, if you know what I mean. Noel Nicholls is vol van ‘zijn’ Grampians National Park, een natuurgebied ten noorden van Melbourne dat pas de laatste tien jaar ontdekt is door toeristen.

Rotsbeschildering
De Grampians werden al bewoond door de aboriginals, getuige de tekeningen die op diverse plekken op rotsen gevonden zijn. Hun historie gaat 14.000 jaar terug. Bij Gunangidura shelter zijn onder een overhellende rots vage rode tekeningen te zien gemaakt met een mengsel van rode oker, water en eigeel of dierlijk vet.
De huidige bezoekers van The Grampians komen meestal voor de natuur en de rust, hoewel sporten als klimmen en abseilen steeds meer sportieve jongeren (en ouderen) trekken.

Kangoeroe Schwarzenegger
De natuur is ongerept. Er zijn meer dan 900 plantensoorten waarvan er twintig alleen in The Grampians vorkomen, en tientallen dieren waaronder veel wallabies en kangoeroes. “Ze zijn meestal ongevaarlijk,” merkt Noel op, “maar je moet ze niet te dicht naderen. Kangoeroes hebben spieren als Arnold Schwarzenegger, if you know what I mean. Houd drie tot vijf meter afstand en ze zullen je niet aanvallen.”
Noel stuurt de jeep behendig over smalle, hobbelige paden naar hoger gelegen gebieden. In sneltreinvaart laat hij ons enkele hoogtepunten van het park zien zoals enkele lookoutpunten die prachtige vergezichten over The Grampians bieden en The Balconies, vervaarlijk overhangende rotsen. Noel drukt ons een loepje in handen om de flora nader te bestuderen. De bloemen in het natuurgebied zijn vaak klein, pas met een vergrootglas zie je hoe bijzonder de vormen zijn. Noel is intussen met een brander en een waterketel in de weer. Een kopje thee of oploskoffie met een koekje is vast onderdeel van de rondleidingen die hij verzorgt. Later zullen we ook een lunch krijgen op een prachtige locatie aan een meertje, de Moora Wetlands.

Spinnen en slangen.
Mochten we zelf ooit terugkomen om te wandelen, te mountainbiken, rotsen te bedwingen, een 4WD-tocht te maken en/of te kamperen, dan heeft Noel nog een tip. Veel mensen die hier komen zijn bang voor giftige spinnen en slangen. Maar de meeste ongelukken gebeuren door vallende takken. Dus nooit parkeren en kamperen onder bomen, if you know what I mean.

Kamperen
• In Grampians National Park zijn 14 kampeerplekken met voorzieningen en meer dan 50 bushcamp spots waar je je tentje midden in de natuur kunt neerzetten. Voorzieningen zijn hier nauwelijks, wel absolute stilte.

Meer info:
Australia Victoria Verzamelgids (onmisbaar voor bezoek aan de kleinste deelstaat van het Australische vasteland)
Grampians National Park
thegrampians.com.au
http://www.grampianstours.com/
Melbourne Verzamelgids
Halls Gap

He Kees,

Wat een leuk verslag!

Misschien dat ik een kijkje ga nemen als ik in de buurt ben, het klinkt wel zeer aantrekkelijk.

Vertrek dit najaar voor een reis naar Australië!

Gr. Mike

Hoi Kees,

Leuk artikel! Zou je deze ook in het ecotoerisme-forum willen posten?
Denkt dat het wel aanspreekt.

Dank,
Wouter v. Kuijk

Dit is een echte inside tip Kees. Wij hebben in 2002 enkele dagen in Halls Gap gelogeerd en zijn grote fans van de Grampians! De uitzichten zijn formidabel.Helaas is het park enige tijd terug getroffen door bosbranden en ik weet niet in hoeverre het daarvan hersteld is.
Yeehaw

Van die bosbranden had ik ook gehoord ik weet ook nu niet hoe het daar is, het is wel zo dat de natuur vrij snel herstelt van bosbranden. Dat had ik zelf gezien in New South Wales, waar afgebranden bossen weer nieuw leven is te zien. Wel raar gezicht dat nieuw leven tussen zwarte afgebrande boomstammen waar je scheuten uit zag komen…

Idd bosbranden zijn meestal niet altijd slecht voor de natuur. Wij hebben dat met eigen ogen kunnen constateren in Yellowstone NP. Branden waren in 1988. Wij zijn er geweest in 1992 en in 2004, en nog steeds is het park niet helemaal hersteld maar net wat je zegt, fascinerend met dat groen tussen het zwart. Sommige bomen hebben zelfs vuur nodig om de zaadjes te laten ontkiemen zoals de Giant Sequoia’s in Sequoia/Kings Canyon NP in California.
Ze zijn fire resistant omdat hun zachte bast vol lucht zit.
Yeehaw


Natuurpark The Grampians

Takken gevaarlijker dan giftige slangen

Prachtige natuur is een van de redenen waarom Australië zo populair is. Natuurpark The Grampians staat pas enkele jaren op de kaart van toeristen. Het dorp Halls Gapvormt het hart van de Grampians en daarmee een mooie uitvalsbasis.

http://www.metronieuws.nl/img/84961232aa.png

Zeg een woord tegen hem en hij begint met praten om nooit meer op te houden, if you know what I mean. Noel Nicholls is vol van ‘zijn’ Grampians National Park, een natuurgebied ten noorden van Melbourne dat pas de laatste tien jaar ontdekt is door toeristen.

Rotsbeschildering
De Grampians werden al bewoond door de aboriginals, getuige de tekeningen die op diverse plekken op rotsen gevonden zijn. Hun historie gaat 14.000 jaar terug. Bij Gunangidura shelter zijn onder een overhellende rots vage rode tekeningen te zien gemaakt met een mengsel van rode oker, water en eigeel of dierlijk vet.
De huidige bezoekers van The Grampians komen meestal voor de natuur en de rust, hoewel sporten als klimmen en abseilen steeds meer sportieve jongeren (en ouderen) trekken.

Kangoeroe Schwarzenegger
De natuur is ongerept. Er zijn meer dan 900 plantensoorten waarvan er twintig alleen in The Grampians vorkomen, en tientallen dieren waaronder veel wallabies en kangoeroes. “Ze zijn meestal ongevaarlijk,” merkt Noel op, “maar je moet ze niet te dicht naderen. Kangoeroes hebben spieren als Arnold Schwarzenegger, if you know what I mean. Houd drie tot vijf meter afstand en ze zullen je niet aanvallen.”
Noel stuurt de jeep behendig over smalle, hobbelige paden naar hoger gelegen gebieden. In sneltreinvaart laat hij ons enkele hoogtepunten van het park zien zoals enkele lookoutpunten die prachtige vergezichten over The Grampians bieden en The Balconies, vervaarlijk overhangende rotsen. Noel drukt ons een loepje in handen om de flora nader te bestuderen. De bloemen in het natuurgebied zijn vaak klein, pas met een vergrootglas zie je hoe bijzonder de vormen zijn. Noel is intussen met een brander en een waterketel in de weer. Een kopje thee of oploskoffie met een koekje is vast onderdeel van de rondleidingen die hij verzorgt. Later zullen we ook een lunch krijgen op een prachtige locatie aan een meertje, de Moora Wetlands.

Spinnen en slangen.
Mochten we zelf ooit terugkomen om te wandelen, te mountainbiken, rotsen te bedwingen, een 4WD-tocht te maken en/of te kamperen, dan heeft Noel nog een tip. Veel mensen die hier komen zijn bang voor giftige spinnen en slangen. Maar de meeste ongelukken gebeuren door vallende takken. Dus nooit parkeren en kamperen onder bomen, if you know what I mean.

Kamperen
• In Grampians National Park zijn 14 kampeerplekken met voorzieningen en meer dan 50 bushcamp spots waar je je tentje midden in de natuur kunt neerzetten. Voorzieningen zijn hier nauwelijks, wel absolute stilte.

Dit stond eerder op dit forum, maar we moesten dit herhalen door de vernieuwing van Australie Wereld Wijzer Forum
(Met dank aan Kim van Dam)

Meer info:
Australia Victoria Verzamelgids (onmisbaar voor bezoek aan de kleinste deelstaat van het Australische vasteland)
Grampians National Park
thegrampians.com.au
http://www.grampianstours.com/
Melbourne Verzamelgids
Halls Gap

Klimmen en dalen in de Grampians
‘Kom op, nog een klein stukje!’ De aanmoedigingen van instructeur Martin zijn welgemeend, maar helpen niet echt. Ik heb nog een paar meter te gaan naar de top van de achttien meter hoge rots, maar kom geen stap verder. Maar geen nood, er is hier veel meer te doen dan alleen rotsklimmen. De Grampians in het Australische Victoria zijn een outdoor-locatie bij uitstek en dat op iets meer dan twee uur rijden van de metropool Melbourne.
De aboriginals – de oorspronkelijke bewoners van Australië – hebben hun eigen opvatting over het ontstaan van de aarde. Vergeet de evolutieleer van Darwin of het scheppingsverhaal van onze lieve Heer. In het beginne was de aarde plat en kleurloos. Er waren geen bergen, geen rivieren en er was ook geen leven. Toen begon de ‘Droomtijd’. De aarde kwam in beweging doordat reusachtige wezens, die sinds het ontstaan van de planeet onder de aardkorst hadden liggen slapen, te voorschijn kwamen. Deze wezens zagen eruit als dieren, planten of insecten maar gedroegen zich als mensen. Door hun gegraaf en gewroet tijdens het zoeken naar water en voedsel, maakten ze met hun enorme lichamen de bergen en dalen in het landschap. In die Droomtijd werd door deze mythische wezens de basis gelegd voor de traditionele levenswijze van de aboriginals.
Omdat de aboriginals geen gebruik maakten van geschreven taal, brachten zij hun inzichten in de werking van de natuur mondeling over via mythen. Ze zagen de schepping als een altijd doorgaand proces, niet beperkt tot een eenmalige gebeurtenis die lang geleden plaatsvond. Ze kenden geen woorden voor verleden of toekomst, maar dachten alleen aan een altijd aanwezig nu. Ze beschouwden alle bewoners van onze planeet als een onderling verbonden keten van wezens die de aardbol omvat.

Buitensportmogelijkheden
Elk bezoek aan de Grampians moet dan ook bij het Brambuk National Park and Cultural Center beginnen. In het prachtige museum krijg je een overzicht van de aboriginalgeschiedenis. Volgens hen is Bunjil, de ‘Great ancestor spitit’ medeverantwoordelijke voor het ontstaan van de Grampians. Toen hij de zandsteenformaties van Gariwerd, de aboriginalnaam voor dit gebied, creëerde, nam hij de vorm aan van Werpil (de arend), zodat hij overzicht op zijn werk kon houden. Bunjil had een eigen plekje bij Gariwerd, samen met zijn twee helpers, twee Wirringan (dingo’s). Een afbeelding van Bunjil is nog steeds te zien in de vorm van rotsschilderingen in Bunjils Shelter. Nadat het werk van Bunjil was voltooid, vertrok hij naar de hemel en werd een ster. Hij waakt nog steeds over de aarde, de mensen en hun geloof.
Als je de nodige scepsis hebt bij het Droomtijd-verhaal, kun je terecht in het nabijgelegen informatiecentrum. Daar wordt het ontstaan van de Grampians op wetenschappelijke wijze uitgelegd. Meer dan 400 miljoen jaar geleden is dit gebergte door zware aardbevingen ontstaan, waarna wind, regen en rivieren het hebben uitgeslepen tot een van de indrukwekkendste landschappen van Australië.
Maar wie je ook wilt geloven, de Grampians is een prachtig natuurgebied met veel buitensportmogelijkheden. Je kunt hier onder meer heerlijk wandelen, paardrijden, mountainbiken, rotsklimmen en abseilen. En als je nog geen wilde kangoeroe hebt gezien, dan is dit the place to be.Ze springen hier overal rond.

Geen stap verder
Ik meld me bij Grampians Adventure Services voor een dagje rotsklimmen en abseilen. Door instructeur Martin Schoo word ik in gebrekkig Nederlands aangesproken: ‘Kom je uit Nederland?’ Nederlanders wonen ook overal in Australië; naar schatting zijn maar liefst 270.000 Australiërs van Nederlandse afkomst. Martin is geboren in Tiel en heeft op Texel en in Middelburg gewoond voordat hij op vierjarige leeftijd met zijn ouders naar Australië vertrok. Sinds geruime tijd is hij gevestigd in Halls Gap, het centrum van de Grampians, en begeleidt hij mensen die willen rotsklimmen, abseilen, mountainbiken of ‘gewoon’ wandelen. Wandelen kan makkelijk op eigen gelegenheid want er zijn goed uitgestippelde wandelroutes beschikbaar.
Even buiten Halls Gap zoeken we een rots op van achttien meter met als moeilijkheidsfactor 15; 34 is het maximum. Voordat we vertrekken volgt een uitleg over de techniek. Bij rotsklimmen is het belangrijk dat je je benen het meeste werk laat doen en je je armen vooral gebruikt om je evenwicht te behouden. Het coördinatievermogen of de behendigheid bij het klimmen wordt gekenmerkt door creativiteit en het vermogen om snel doelgericht te handelen in lastige klimpassages. Behendigheid werkt krachtbesparend; lastige klimpassages worden zo met weinig inspanning opgelost.
Dan beginnen we met klimmen. Gezekerd aan een touw gaat het de eerste meters vrij gemakkelijk, totdat ik over de helft ben en bij een overhangende rots arriveer. Dit is geen rotsklimmen, maar rotshangen! ‘Het is nog een klein stukje, denk aan je techniek’, hoor ik Martin vanuit de diepte zeggen. Langzamerhand verdwijnt echter niet alleen de kracht uit mijn armen, maar ook uit mijn benen. Ik kom geen stap meer verder. Na een kwartier in een onmogelijke positie gehangen te hebben, wordt het tijd om gebruik te maken van het touw en laat ik me opvangen door Martin. ‘Je hebt het verder gebracht dan de meeste beginners’, probeert hij me op te beuren. Het zal wel, maar ik kan alleen aan al die anderen denken die wel de top hebben gehaald. Wat meer training zal zeker helpen, maar ik ben er al snel uit dat dit niet mijn sport is. Nee, abseilen is meer iets voor mij.

Uitermate leuke sport
Abseilen, ook wel rappel genoemd, is een techniek waarbij je heel snel langs een touw afdaalt met behulp van een acht, een grigri , of een ander afdaaltoestel. Het is een techniek die ook wordt gebruikt door de brandweer en het leger. Je laat je achterwaarts van de bovenkant van de rots naar beneden zakken. Wanneer je een goede hoek maakt met de rots duw je je af door je knieën te buigen en dan weer te strekken, daarna laat je het touw vieren. Je blokkeert het touw weer wanneer je opnieuw de rots raakt met de voeten. Dan ga je door de knieën (om de schok op te vangen) en zet je je opnieuw af om zo tot beneden te gaan.
‘Gaat het?’ informeert Martin voor de zekerheid als ik op een bijna dertig meter hoge rots sta en over de rand kijk. ‘No worries mate’, antwoord ik in mijn beste Australisch. Ik heb al een paar keer eerder geabseild en ik was toen al snel tot de conclusie gekomen dat dit een uitermate leuke sport is. Het moment dat je van de rots stapt blijft spannend, maar daarna is het een feest om naar beneden te gaan. Met een goede techniek kost het nauwelijks kracht en heb je veel tijd om te genieten van de omgeving. Het enige nadeel is dat je snel beneden bent en daarna weer naar boven mag klimmen. Dát is waarschijnlijk het zwaarste van abseilen!

Vijftig wandelroutes
Ingebed tussen Mount Difficult en Mount William Ranges ligt het kleine plaatsje Halls Gap in het hart van de Grampians. Het plaatsje is een gunstig startpunt om kennis te maken met dit wandelgebied. Meer dan vijftig wandelroutes zijn hier uitgezet. De meeste wandelingen zijn vrij gemakkelijk te belopen, de paden zijn soms zelfs geasfalteerd. De bekendste is ongetwijfeld die naar de Reed Lookout. Vandaar is het nog geen halfuurtje wandelen naar The Balconies, die ook wel ‘ Jaws of Death ’ worden genoemd. Hier komt de internationale gemeenschap bijeen. Duits, Frans, Italiaans, Nederlands; het is een potpourri aan talen. Niet zo verwonderlijk, want The Balconies prijken op bijna elke folder en ansichtkaart van de Grampians, duidelijk een must-do attractie. Maar vergeet vooral niet om tegen de avond terug te keren naar Reed Lookout. Tijdens zonsondergang is dit een geweldige plek, niet alleen lijkt het of de hemel in brand staat, maar de vele bezoekers van overdag zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Je kunt vrijwel ongestoord van de zonsondergang genieten.
Een andere (korte) wandeling die niet mag worden overgeslagen is die naar de Baroka Lookout, aan het einde van de Mount Difficult Road. Het uitzicht op Lake Bellfield is onovertroffen. De wandeling naar de MacKenzie Falls voert eerst via veel trappen naar beneden. De waterval kondigt zich al snel aan: het gedonder is goed te horen. Het is er druk want er is net een bus vol met jongeren gearriveerd. Ze hebben waarschijnlijk te lang stil gezeten, want er is geen houden meer aan. Een foto nemen is nauwelijks mogelijk want het zijn net Japanners, ze lopen altijd in beeld.

Adembenemend uitzicht
De mooiste wandeling is ongetwijfeld die naar The Pinnacle. Bij het Wonderland-parkeerterrein staat een waarschuwingsbord, dat de wandeling vijf uur kan vergen, je voldoende water moet meenemen en er uiteraard goede wandelschoenen moeten worden aangetrokken. Vanaf het parkeerterrein klim je geleidelijk door een kloof en een bergpartij die de naam The Elephant heeft gekregen; er is wel de nodige fantasie nodig om die ook te ontdekken. Echt indrukwekkend wordt het door de Grand Canyon: hier is het klimmen en klauteren geblazen. Via de Silent Street, een kloof die steeds nauwer wordt, klim je langzamerhand naar de top. Op een uitstekende rots, The Pinnacle, is met een hekwerk een soort uitzichtterras gemaakt waar je een van de vele adembenemende uitzichten over de Grampians hebt. Je kunt ervoor kiezen om via een omweg terug te wandelen, maar ik kies voor dezelfde weg. In de Grand Canyon stuit ik op een schoolklas die les krijgt in rotsklimmen. ‘Heb je nog zin om mee te doen?', wordt er plotseling geroepen. Boven op de berg is Martin bezig de beginselen van rotsklimmen uit te leggen aan de jeugd. Ik bedank toch maar vriendelijk.
Praktische informatie
Ligging en bereikbaarheid:
De Grampians ligt in het westen van Victoria op 260 kilometer van Melbourne, de internationale aanvlieghaven. De Australische vliegmaatschappij Qantas Airways vliegt dagelijks naar Melbourne. Voor meer informatie over Qantas Airways, tel.: (023) 569 82 83 en www.qantas.com.au

Klimaat en beste reistijd:
In Victoria is het gedurende de zomermaanden (december-maart) erg warm. Tijdens de wintermaanden (juni-augustus) kan het fris zijn en valt de meeste regen. De beste periode om de Grampians te bezoeken, is in het voorjaar (september-november) of najaar (april-mei). Het is wel belangrijk om de schoolvakanties goed in de gaten te houden, want gedurende deze periodes is alles volgeboekt.

Transport:
Er is een busdienst van Melbourne naar Halls Gap. Comfortabeler is natuurlijk om een auto te huren. In Melbourne zijn alle grote (inter)nationale autoverhuurbedrijven aanwezig.

Excursies:
Grampians Adventure Services, Shop 4, Stoney Creek Stores, Halls Gap, tel.: +61 353 56 33 81, fax: +61 353 56 43 39, e-mail: gramadv@netconect.com.au en
www.g-adventures.com.au of www.grampians.org.au

Accommodaties
Accommodaties zijn er in alle prijsklassen aanwezig: van goede hotels tot backpackers - en kampeerplaatsen. Buiten de schoolvakanties moet het geen probleem zijn om een goede en betaalbare slaapplaats te vinden. Een tip in Halls Gap: D’Altons Resort, Glen Street, Halls Gap,
tel.: +61 353 56 46 66, fax: +61 353 56 46 11, internet: www.visitgrampians.com.au/daltonsresort

Bron: Meridian Travel

Goededag,

Wij willen de Grampians aan doen. Echter vroegen wij ons af of je een 4 WD auto nodig hebt?
Of kun je er ook gewoon met 2WD auto komen?
Hebben jullie nog aanbevelingen wat we bij de Grampians niet moeten missen?

Zie jullie reactie graag tegemoet.

mvg,
Angeline

Gewoon met 2wd gaan. Er is een aantal 4wd tracks, maar daarvoor heb je ervaring nodig en een serieuze 4wd met alles er op en er aan, lier, high jack (hoge crick), compressor (om bandenspanning te kunnen variëren) Je kunt naar de mooie punten zo wel toe en vandaar de wandelingen doen.

Heb je aanbevelingen welke wandelingen leuk zijn?

Hoi,
te veel om op te noemen, sterk afhankelijk van de tijd die je hebt. Kijk eens hier: The Grampians' Grand Canyon: Short Walks - Victoria
Wij deden de MCKenzie Falls, de Canyon Loop, de Pinnacle en de Wonderland walk. Maar als je googelt op ‘best walks in the Grampians’ word je overspoeld met info, ook over wandelingen die een dag duren. het is maar net wat je zoekt.
Hier staan ze ook nog eens mooi op een rijtje. http://www.grampiansnationalpark.com/grampians/national/park/walks.asp
Nog een tip, neem je tijd. Denk niet als er staat 4,6 kilometer en een wandeltijd van 3 uur dat je 5 kilometer per uur loopt. Maar meestal echter blijf je als je een beetje conditie hebt, ruim binnen de tijd. Veel plezier.