tijdsduur voorbereiding langere reis

Ik wil graag in ongeveer oktober 2007 voor minstens een half jaar gaan reizen. Ik zit erover de denken om daarvoor een around-the-world ticket te nemen. Op internet kan ik ontzettend veel informatie over backpacken (vooral in Australie) vinden, maar ik kan nergens iets vinden over hoelang het duurt om alle voorbereidingen te treffen. Dus bij deze mijn vraag: hoelang van tevoren moet ik beginnen met het regelen van dingen als vaccinaties, visums, vliegtickets, enz…
Alvast bedankt!!!

Hoi Marieke,

Super tof dat je gaat reizen! Daar zul je zeker geen spijt van krijgen!

Op zich hoeft er niet zo heel veel voorbereiding gedaan te worden, maar het beetje dat gedaan moet worden, kan toch aardig wat tijd kosten.

Belangrijkste is dat je bepaald welke landen je vermoedelijk wilt bezoeken, het kan zijn dat je daar uiteindelijk compleet van afwijkt, maar het geeft je een leidraad en dat is handig.

Met vaccinaties kun je niet vroeg genoeg zijn, want sommige vaccinaties moet je al een behoorlijke tijd voor vertrek laten zetten. Hiervoor moet je dus wel weten naar welke landen je ongeveer gaat. Of in ieder geval naar welke werelddelen haha. Je kan allicht vast informeren bij de plaatselijke GGD. Kijk ook vast eens op http://www.ggd.nl en http://www.lcr.nl/. Erg handige sites!

Toen ik mijn eerste lange reis (3,5 maanden Zuid Amerika) maakte heb ik daar een hele website van bijgehouden. Over de voorbereiding kun je hier lezen: http://groups.msn.com/reisnaarzuidamerika/devoorbereiding.msnw

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Liefs,
Carolina

Je kan nu alvast beginnen, hoe eerder hoe beter, hoe meer je weet hoe beter, als je heel veel hebt gevonden voor je reis kan je het even laten rusten en vlak voordat je weer gaat gewoon nog 1x alles doorlopen.

Ik ga in september een half jaar backpacken en ben in maart begonnen met de voorbereidingen. Ik heb het gevoel dat ik ruim de tijd heb om alles te regelen.

Het ligt er ook aan waar je naar toe gaat, reis je bijvoorbeeld door Rusland, Mongolië en China, houd er dan rekening mee dat de visum aanvragen veel tijd kosten als je zelf alles regelt. Per visum ben je zo een paar weken (of zelfs meer) bezig. Dit kunnen heel tijdrovende dingen zijn.

Dingen die ik moest regelen:
Reisverzekering
Vaccinaties
Vliegticket(s)
Visa
Guesthouse reservering
Iemand machtigen voor mijn girorekening
Iemand machtigen voor mijn ziektekostenverzekeraar

Valt allemaal heel erg mee wat je moet regelen.

Wanneer je eenmaal weet WAAR je naar toe wilt, hoeven de voorbereidingen niet lang te duren. Natuurlijk, je kan alles in Nederland regelen, maar het is vaak leuker, goedkoper en makkelijker om alles van het moment af te laten hangen.

Ik ben net terug van een 9-maandse reis door Azie en meer dan een enkele reis naar Myanmar en een treinticket van China naar Rusland had ik niet op zak… (Wel vaccinaties!) Zelfs de meeste visa heb ik gewoon onderweg aangeschaft, stukken goedkoper dan in NL. In Bangkok zijn bv zowat alle visa voor Aziatische landen binnen een paar dagen aan te schaffen.

Net terug in NL wil ik weer weg: zojuist een enkeltje Indonesie geboekt, ik wil daar een maand of drie les gaan geven. Vaccinaties heb ik nog, visum is binnen, totale voorbereiding minder dan 24 uur (incl treinreis naar den Haag voor visum).

Niet zenuwachtig worden, alles komt goed!

Jenny