He Mensen,
Ik ben van plan dit jaar op wereld reis te gaan.
Mijn doel is eigelijk zo min mogelijk plannen en gewoon zien wat er op je pad komt.
Dit zijn de landen waar ik door heen wil reizen.
India-nepal-bangladesh-bhutan-myanmar-thailand-laos-vietnam-cambodja-malaysia-indonesie,Philippines,china,Australië,New zeeland,Amerika.
Ik wil hier geen tijd aan vast knopen, duurt het een jaar of 2 jaar of nog langer het maakt mij niet uit.
Bugdet is ± 30.000 euro
Mijn vraag aan jullie is, ook omdat er voor sommige landen geen forum is.
Wat moet ik WEL voorbereiden?, zit me vooral met de visums aangezien ik deze onderweg zou moeten aanvragen.
Hebben jullie tips? waarvan je zegt ‘‘he kerel denk hier aan of denk daar aan’’
Welke voorbereiding is WEL noodzakelijk?
Dacht zelf:
Visums
Inentingen
Route
Verzekeringen ( aangezien ik ook fotograaf ben)
Elke tip van jullie is er 1!!!
Dus hoor graag jullie ervaring met 1 van die landen, waar ik op moet letten.
Of denk ik toch te makkelijk over dit alles?
Gr Ewout
Dingen waar je aan moet denken/je in moet verdiepen (gebruik evt. even de zoekfunctie van het forum):
- wil je je uitschrijven uit de GBA? officieel moet dit als je langer dan 8 maanden niet in Nederland woonachtig bent
- hoe wil je je verzekeren? bij de meeste doorlopende reisverzekering zitten geen ziektekosten en mag je maar een bepaald aantal dagen aaneengesloten weg zijn
- voor de cameraspullen heb je waarschijnlijk een aparte verzekering nodig als je deze wilt verzekeren, omdat bij een normale reisverzekering maar 1500 of 2000 euro gedekt is
- inderdaad, je moet je verdiepen in visa, maximale reistijd in een land en of je wel of geen uitreisticket nodig hebt. op de website van de visumdienst is hier actuele informatie over te vinden. Weeg voor jezelf goed af of je bij je visumaanvraag wilt vermelden dat je journalist of fotograaf bent, dat kan de aanvraag moeilijker maken.
Myanmar heeft maar een beperkt aantal lensgrenzen die open zijn voor Nederlanders, volgens mij is er geen bij met Bangladesh.
Voor vaccinaties verwijs ik je naar een Travel Clinic of de GG&GD.
Voor informatie over Bangladesh, Nepal, Myanmar, Thailand, Vietnam, Laos, Indonesie, China en de Filipijnen verwijs ik naar mijn website.
Thxs Jenny voor de info!!! uitschrijven bij GBA? verzekering moet gewoon helemaal tip top in orde zijn.
Zit inderdaad even met fotoapparatuur aangezien dit rond de 7500 euro zit aan materiaal wat ik mee neem.
Uitreis ticket? haha nog nooit van gehoord dus ook een goed puntje van je!.
En hoezo zijn er bepaalde landgrenzen niet open voor nederlanders ? hmmm
En met dat visum aanvraag betreft journalist of fotograaf, heb in het verleden al vaker gezeur gehad op het vliegveld haha.
Google is your friend…
GBA is gemeentelijke basisadministratie.
Een uitreisticket is een bewijs (meestal in de vorm van een vliegticket) dat je een land binnen een bepaalde tijd verlaat.
Thxs! Gaan we ook maar is ff uitzoeken
Via Wereldwijzer app
Hoi
Klinkt leuk. Als ik jou was zou ik wel beetje voorbereiden en informatie over landen zoeken. En tip voor Bhutan voor zover ik weet is: neem geld mee. Reizen door dit land is vrij kostbaar, aangezien je verplicht met gids dient te reizen. De kosten voor dit land zijn $200,- per dag…
Een site die ikzelf wel goed vind is http://www.backpackeninazie.nl
Succes!
Ik ben zelf lange periodes op reis en er zijn helaas nogal wat zaken om rekening mee te houden.
Zomers ben ik in Nederland en overschreid net niet het 8 maanden ‘afwezig zijn’.
Bij de visumaanvraag voor India kun je invullen dat je zelfstandig fotograaf bent.
Bhutan lijkt me inderdaad een kostbare grap, je zou vanuit Nepal een tour door Tibet kunnen overwegen als meer dan interessant alternatief. Kan helaas alleen met een groepspermit en is ook prijzig.
Voor Myanmar gewoon eerst naar Bangkok vliegen en daar een 28 dagen visum aanvragen bij de ambassade. Tickets naar Myanmar ver vooraf boeken en sommige populaire plaatsen zou ik ook hotels boeken tenzij je helemaal buiten het hoogseizoen zit.
Voordeel is dat je via de lucht weer in Thailand komt met een 30 dagen visa waiver, over land is dat slechts 15 dagen.
Bij Laos kun je weer visum aan de grens kopen, Cambodja idem dito, maar China vooraf regelen en kost je een paar dagen. Zou een visum voor 60 dagen aanvragen want een gigantisch land (8 keer geweest). Vietnam ook vooraf, kan ook met een LOA en VOA, maar ik denk niet dat je vliegt.
In Maleisie kun je een 60 dagen visum voor Indonesie regelen. En 60 dagen is weinig wanneer je veel van Indonesië wil zien…
Australië is ook bereikbaar vanaf Bali en kun je ook veel tijd gebruiken.
Houd rekening met regenseizoenen. Noord-Australië hoef je bijvoorbeeld niet te bezoeken tussen november en april.
In Amerika zou ik een SUV 4WD huren. Heb diverse lange reizen door de VS gedaan, de laatste was 20.000 kilometer in 10 weken. Kun je met visa-waiver 90 dagen blijven maar wel vooraf je ESTA regelen. Het Colorado Plateau (koop de Indian Country Road Map van AAA) is min of meer de mooiste natuurregio op de wereld. Soms wel erg remote en lange hikes nodig om bij specifieke natuurwonders te komen. Wees dus ook voorbereid met genoeg water e.d.
Mijn ervaring is dat je met vooraf een aantal zaken regelen veel tijd en geld bespaart.
Succes,
Johan
Erg bedankt voor je uitgebreide reactie Johan!..
Alle adviezen zijn welkom.
Ik zou je zeker uitschrijven bij de GBA, want dan ben je niet meer verplicht om een dure zorgverzekering te hebben in Nederland.
Wij hebben voor onze wereldreis een de Allianz Globetrotter Verzekering genomen met voor alles de hoogste dekking (zorgverzekering, bagage, rechtsbijstand, etc. etc.) en zijn dan nog maar iets van 40 euro kwijt per maand per persoon. Als je het via JOHO afsluit krijg je ook nog eens goede korting. Je kan hem onbeperkt verlengen, met een maximaal reisperiode van iets van 2 jaar. Je mag achter elkaar 21 dagen in Nederland verblijven. Maar als je ondertussen een nachtje België doet ben je al het land uit. Dus begint het opnieuw.
Ik ben zeer tevreden over deze verzekering!
Mail wel van te voren je zorgverzekeraar, want er zijn een aantal die erg moeilijk doen. Onze helemaal niet (Interpolis hadden wij) –> zie http://www.groeten-uit.nl/zorgverzekering-opzeggen/
MBT je visa’s: probeer uit te zoeken wat de regels zijn van de landen die je gaat bezoeken. India en China zijn wat lastiger, maar voor de rest hebben ze bijna allemaal (Nepal, Filipijnen, Thailand, N-Zeeland, Australië en Amerika) visa on arrival of een internet aanvraag wat je ook binnen no time geregeld hebt.
Gewoon lekker gaan en niet teveel vast leggen. Dat hebben wij tijdens onze wereldreis ook gedaan en is super goed bevallen!