Hallo,
Ik ben master student, en heb een stageplaats bij de UBC in vancouver geregeld. Zij hebben mij een letter of offer gestuurd van 4 september 2012 tot 14 december 2012 als unpaid visiting scholar. Ik krijg dus geen salaris, maar er is mij wel gezegd dat ik een kleine onkostenvergoeding krijg, maar als dit niet kan dan maar niet.
Ik heb hiervoor mijn complete aanmeldings pakket voor het International Experience Canada (IEC) programma ingestuurd, als Young Professional op 4 mei. Maar, ik kwam er nu achter dat er geen plek meer is sinds 3 mei, quotum bereikt, dit is ook door de ambassade bevestigd.
Nu kan ik dus een gewone Temporary Work Permit aanvragen. Maar ik vroeg mij af; is dit heel streng? Ik denk/hoop dat ik geen Labour Market Opinion nodig heb omdat ik volgens mijn letter of offer van de UBC onder de ’ visiting professor’ exemption hiervoor val. Maar ik ben natuurlijk geen professor, maar een ‘gewone visiting scientist’… Dus dat vond ik een beetje vreemde terminologie.
Of, ergens las ik ook dat als je stage onbetaald is, dit eigenlijk ook gewoon op toeristen visum mag. Klopt dit? Kan ik dan wel een SIN aanvragen? Het lijkt me dat dit nodig is om toch geregistreerd te kunnen bij UBC, ik moet toch gebruik van computers etc maken.
Het zou heeel fijn zijn als iemand iig een paar antwoorden had! Ik dacht dat ik alles geregeld had, maar door dat quotum blijkt dat niet zo 
Alvast heel erg bedankt.
Wellicht zou het inderdaad op een toeristenpermit kunnen. Ik weet alleen niet hoe er tegen die ‘onkostenvergoeding’ wordt aangekeken. Als ze de huur van je appartement direct betalen, zal het niet zo ingewikkeld zijn. Als ze geld naar jouw rekening willen overmaken, dan zou het wellicht iets ingewikkelder kunnen worden.
De SIN is de Canadese BSN (sofi). Dat zou je niet nodig moeten hebben voor computerwerk, je hebt alleen een loginnaam nodig van de IT-afdeling van de uni. 
Je kan het misschien nog op een study permit gooien, dat staat ook toe dat je op de campus werkt.