Hallo,
Ik ben master student, en heb een stageplaats bij de UBC in vancouver geregeld. Zij hebben mij een letter of offer gestuurd van 4 september 2012 tot 14 december 2012 als unpaid visiting scholar. Ik krijg dus geen salaris, maar er is mij wel gezegd dat ik een kleine onkostenvergoeding krijg, maar als dit niet kan dan maar niet.
Ik heb hiervoor mijn complete aanmeldings pakket voor het International Experience Canada (IEC) programma ingestuurd, als Young Professional op 4 mei. Maar, ik kwam er nu achter dat er geen plek meer is sinds 3 mei, quotum bereikt, dit is ook door de ambassade bevestigd.
Nu kan ik dus een gewone Temporary Work Permit aanvragen. Maar ik vroeg mij af; is dit heel streng? Ik denk/hoop dat ik geen Labour Market Opinion nodig heb omdat ik volgens mijn letter of offer van de UBC onder de ’ visiting professor’ exemption hiervoor val. Maar ik ben natuurlijk geen professor, maar een ‘gewone visiting scientist’… Dus dat vond ik een beetje vreemde terminologie.
Of, ergens las ik ook dat als je stage onbetaald is, dit eigenlijk ook gewoon op toeristen visum mag. Klopt dit? Kan ik dan wel een SIN aanvragen? Het lijkt me dat dit nodig is om toch geregistreerd te kunnen bij UBC, ik moet toch gebruik van computers etc maken.
Het zou heeel fijn zijn als iemand iig een paar antwoorden had! Ik dacht dat ik alles geregeld had, maar door dat quotum blijkt dat niet zo 
Alvast heel erg bedankt.
Wellicht zou het inderdaad op een toeristenpermit kunnen. Ik weet alleen niet hoe er tegen die ‘onkostenvergoeding’ wordt aangekeken. Als ze de huur van je appartement direct betalen, zal het niet zo ingewikkeld zijn. Als ze geld naar jouw rekening willen overmaken, dan zou het wellicht iets ingewikkelder kunnen worden.
De SIN is de Canadese BSN (sofi). Dat zou je niet nodig moeten hebben voor computerwerk, je hebt alleen een loginnaam nodig van de IT-afdeling van de uni. 
Je kan het misschien nog op een study permit gooien, dat staat ook toe dat je op de campus werkt.
1 like
Hallo!
Ik dacht ik zal nog even antwoorden hoe het is afgelopen zodat anderen er wat aan hebben. Ik heb gewoon via deze ‘normale’ weg een tijdelijke werkvergunning gekregen. Het was wel wat meer werk dan de CIC route, omdat er wat meer documenten vereist waren. Omdat ik inderdaad als visiting scolar kwam (dit stond ook expliciet in de brief van de UBC dat was denk ik wel belangrijk), hoefde ik inderdaad geen LMO. De verwerkingstijd was ongeveer een maand door de embassade in Wenen.
Erg bedankt voor het antwoord! Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
1 like
Hey Debbie nice nice!!
Je gaat dusnaar Vancouver aan de slag met een werkvisum.
Ik ben nu 3 keer in Canada geweest en ook 3 keer rondgetrokken met camper en auto van Vancouver island- Vancouver-Rocky Mountains-Edmonton(in de buurt van Edmonton heb ik familie wonen in St.paul).
Mijn hele familie heeft in Canada gewoond maar zijn allemaal terug gekomen behalve de familie die nu nog in St.Paul zit.
Mijn grootste wens is om naar Canada te emigreren. Maar wil eerst weten hoe het leven er een jaar rond van zomer tot winter is. en hoe het is om daar te werken.
Ik heb nu een werkvisum gekregen en wil in September naar Canada vertrekken.
Heeft iemand nog contacten of netwerken voor een Job!! of zijn er andere nederlanders die in Britisch Columbia of Albera wonen en nog een werknemer zoeken???
Groetjes Randy
Hoi Debbie,
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik ben nu ook bezig met de andere route.
Alleen vraag ik me af welk work permit jij als stagiair hebt aangevraagd?
Dankjewel!
Ik zit ook met het zelfde probleem het quotum voor young professionals bij IEC is bereikt. En stage begint in juli
Is t t beste nu via CIC direct een temporary work permit aan te vragen gelijk?
Zoja voor welke soort?