Tijdelijk verhuizen naar DR, wat moet ik regelen?

Hallo allemaal,

Samen met mijn zus wil ik over een jaar gaan verhuizen naar de Dominicaanse Republiek. Ik kom al 12 jaar in dit land en ik wil nu wel eens echt de taal gaan leren en me gaan inzetten voor een Nederlandse stichting die daar de scholen helpt.
Voor deze verhuizing, ga ik hier in Nederland mijn vaste baan opgeven. Ik wil minimaal 6 maanden naar Sosua verhuizen om daar de taal te leren en om me in te zetten als vrijwilliger.
Maar hoe zit het met de belastingdienst aangezien ik in Nederland mijn werk opgeef en in de Dominicaanse Republiek geen inkomsten heb? Mocht het na 6 maanden zo goed bevallen, zal ik alsnog op zoek gaan naar een baan om me er voor een langere tijd te vestigen. Ik ben nu flink aan het sparen om er minimaal 8 maanden te kunnen zitten zonder inkomsten. Maar omdat ik dus niet emigreer maar wel alles opgeef hier in Nederland, zoals een huurappartement en mijn werk, wil ik graag weten of er mensen zijn met dezelfde ervaring en met tips? Moet ik me uit laten schrijven bij mijn gemeente als ik voor een kortere periode dan een jaar vertrek?
Alles is natuurlijk welkom.

Bedankt voor jullie reactie’s.
Groetjes Maudie

Als je even googled vind je heel veel info

Van emigratie is sprake als u in de periode van één jaar langer dan 8 maanden in het buitenland zult verblijven.
Kijk eens op:
http://nolens.nl/Voorbereidingen/Verzekeringen.html
http://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/ervaring-uitschrijven-uit-nederland-t572.html

Ola Maudie,
Je kunt je gerust laten uitschrijven en na 10 maanden weer in laten schrijven bij een gemeente. Bij de Belastingdienst moet je een M-formulier invullen om geen onterechte voorheffingen te krijgen. Hiermee bent je ook ontheven van de verplichting om nog een ZKV te betalen. Doe dat wel als je hier komt bv bij Senasa. Kijk goed uit met vrijwilligerswerk, meld dat niet bij de Belastingdienst want dat zien ze ook als “werk”. Vrijwilligerswerk in de DR wordt niet gewaardeerd, daar heb ik slechte ervaringen mee. Zoek dus werk bij hulporganisaties, zoals PLAN die nu volop actief zijn in Haiti of kijk eens bij Kiva.org naar lokale organisaties die helpen bij micokrediet financieringen. Ga niet in een toeristenplaats wonen maar in een klein plaatsje waar het veel goedkoper wonen en leven is.

Goedemorgen
ik wil maar 6 mnd naar de Dom.Rep
op vakantie dus wil mij niet uit laten schrijven hier in NL
omdat ik na 6 maanden terug kom
wat moet ik regelen
daar qua visum?

Hallo Maudie,

Is het niet verstandiger om met je huidige werkgever (hier in Nederland) af te spreken dat je ONBETAALD verlof opneemt of resterende vakantie sq overuren opneemt? Heb je in ieder geval een inkomen! En ik las dat je al meerdere keren in de Dominicaanse republiek bent geweest. Ik zelf heb er gewoont en wil je graag mededelen, dat emigreren HEEEEEEEEEEEEEEEEEL wat anders is dan dit prachtige land voor vakantie te bezoeken. Maar goed, wellicht had je die ervaring reeds al .

Yindeee,

In de Dominicaanse republiek mag je zonder enige problemen 90 dagen verblijven. Wel MOET je , deze worden in het vliegtuig verstrekt een soort van visum/inreis papier invullen omtrent je verblijf, tijdsduur etcetera. Hiervoor word een bedrag van meen ik +/- 10 dollar gevraagd. Is deze niet in het vliegtuig, MOET je die op het vliegveld bij het uitstappen halen (bij Migracion), VOORDAT je de douane wil passeren. Dit geldt voor iedereen die de Dominicaanse republiek in wil komen. Uitzondering voor mensen die reizen via een reis bureau en dus wellicht is geregeld via dat bureau. Dit zijn de regels van het land.

Ik heb er een jaar gewoond (open jaar ticket met optie eind datum 1 keer te wijzigen) bij mensen en ben tussen door een week in Haity geweest en daarna weer terug .

groetjes Jeroen

Hallo,
Je kan je wel of niet uitschrijven in Nederland, maakt eigenlijk niet zoveel uit, behalve als je een vol kalenderjaar wegblijft, mis je , per kalenderjaar 2% AOW opbouw en je hoeft bij uitschrijven geen basisverz. meer te betalen.
Wat wel handig is, is je te registreren bij de Ned.ambassade in Santo Domingo, weten ze tenminste dat je er bent, ingeval je hulp nodig hebt.
In Sosua zijn de prijzen om te wonen relatief duur, je betaalt toch snel 200 tot 300 euro per maand , maar je krijgt er wel voor terug dat je 24 uur per dag stroom hebt en dat is ook wat waard.
succes