Ticket Japan met Aeroflot drie weken in augustus

Ticketprijzen staan ca twee maanden op €541 met Aeroflot.
Best een fijne prijs zo in de bouwvak.

Heb al eerder met Aeroflot gevlogen naar Japan voor €610 in 2013.
Was mij uitstekend bevallen.
Gaat de prijs nog zakken?

En zouden jullie nog met Aeroflot vliegen of liever voor €150 meer met bijvoorbeeld Finnair?

Via Wereldwijzer app

Het goedkoopste van Aeroflot dat ik me kan herinnneren zijn prijzen rond de 500 euro. Of het nog gaat zakken weet je nooit.

Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor Finnair zou kiezen, omdat ik dat echt een fijne maatschappij vind. Maar ik kan ze niet vergelijken, want ik heb niet recent met Aeroflot gevlogen.

Wat viel je mee aan Aeroflot? Ik heb wel gehoord dat het nogal scheelt of je in een nieuwer toestel zit.

Via Wereldwijzer app

Heb ook met Finnair gevlogen naar Singapore,Beijing&Hong Kong.

In 2013 met Aeroflot gevlogen.
Zelfde ervaring als met Finnair, goed en simpel.

Vloot van Aeroflot bestaat uit vrij recente Airbus toestellen.
De Moskou - Azië route zowieso
Tupolevs ed op binnenlandse vluchten.
Cabin crew ook gewoon goed.
Je hoorde slechte verhalen de transit van E naar D en andersom maar ik heb er niets van gemerkt.
Gratis wifi op vliegveld.

De prijs is fijn, zeker voor in de bouwvak vakantie, maar de actuele verhoudingen tussen Rusland anno nu brengen mij een beetje aan het twijfelen.

Daarentegen is het verschil in ticketprijs van ca €160 weer een leuke bijdrage die ik dan liever besteed aan de JPR

Via Wereldwijzer app

Lijkt me een prima prijs voor in de zomer, dan liggen de ticketprijzen toch vaak een stuk hoger. Heel veel goedkoper zal het sowieso niet meer worden, zo rond de 500 euro is normaal gesproken toch wel de bodem voor vluchten naar Japan.

Met Aeroflot heb ik nog geen ervaring, over de airline zelf hoor ik wel voornamelijk positieve ervaringen, over de transfer in Moskou soms wat minder positieve geluiden. De voornaamste reden dat ik er zelf nog niet mee gevlogen heb is dat hun vluchttijden niet altijd even praktisch zijn: ongelukkige transfers en vaak dusdanig laat terug op Schiphol dat ik met de trein niet meer in Oss kom.

Finnair is op zich ook een van mijn favoriete airlines, bij een paar tientjes verschil zou die zeker mijn voorkeur hebben. Maar als het verschil groter wordt, zoals nu zo’n €150, dan is het toch wel een ander verhaal.

Ik ga Aeroflot zeker serieus overwegen de volgende keer. Dit jaar ben ik met KLM via de ‘Antwerpen’ route geweest (tickets geboekt via klm.be, vertrek met trein vanaf A’pen centraal). Het ticket was 600 euro, je moet wel nog naar Antwerpen afreizen voor de heenreis. Dus die kosten komen erbij. Maar het is fijn om op de terugweg niet te hoeven overstappen, want dan ben je niet verplicht om naar Antwerpen te reizen.

Uiteindelijk afgelopen retourtje Tokyo geboekt voor €540,97.
Vertrek 31/7 tm @22/8 vanuit Amsterdam.

Word inmiddels al de vierde keer naar Japan en ik kan er nog steeds niet genoeg van krijgen.

Helaas mocht ik van het werk niet eerder vertrekken of later terug komen…

Word nog wat puzzelen met de agenda ivm een 14 of een 21 daagse JPR.

Zag dag het eerste weekend van augustus het Aomori Nebuta festival plaats vind?

Lijkt mij zeker leuk,Akita er vlak na dacht ik zo ergens op een kalender te zijn.

Nu nog een route uitstippelen.
Altijd leuk,suggesties altijd welkom.

Start vanuit Aomori naar?
Wel ff een dagje rust pakken voordat ik erheen ga.
Word anders wel een erg lange dag om vanuit Tokyo meteen naar Aomori te gaan.
Via Wereldwijzer app

Als je de kans hebt om die matsuri te bezoeken, zeker doen! Boek echter wel ruim op tijd de hotels, met name Aomori zit maanden van tevoren praktisch volgeboekt. Hirosaki is dan een praktisch alternatief op een half uurtje per trein, en heeft sowieso tegelijk met Aomori ook een eigen festival. Ook Akita zit vrij snel volgeboekt, maar dat is misschien toch juist wel mijn favoriete matsuri.

De afgelopen twee zomers heb ik een rondreis voornamelijk rond dergelijke festivals gedaan, begin augustus heeft praktisch elke plaats van betekenis in het noordelijke deel van Japan wel iets dergelijks. Mocht je interesse hebben, dan kan ik vanavond wel even een lijstje maken van de voornaamste matsuri.

Zou ik helemaal top vinden

Via Wereldwijzer app

Een lijstje van de festivals in het noordelijke deel van Japan tijdens jouw bezoek waarvan ik (vrijwel) zeker ben van de data:

Kuroishi Nebuta Matsuri: 30 juli – 5 augustus
Hachinohe Sansha Taisai: 31 juli – 4 augustus
Morioka Sansa Odori: 1 – 4 augustus
Hakodate Minato Matsuri: 1 – 5 augustus

Hirosaki Neputa Matsuri: 1 – 7 augustus
Aomori Nebuta Matsuri: 2 – 7 augustus
Akita Kanto Matsuri: 3 – 6 augustus
Sakanacho Tanabata Matsuri (Morioka): 4 – 7 augustus
Goshogawara Tachineputa: 4 – 8 augustus
Yamagata Hanagasa Odori: 5 – 7 augustus

Yuzawa Tanabata Ukiyo-e Lantern Matsuri: 5 – 7 augustus
****Sendai Tanabata Matsuri: 6 – 8 augustus
**Ominato Nebuta Matsuri: 7 – 9 augustus (eerste ****vrijdag+weekend ****in augustus)
Niigata Matsuri: **7 – 9 **augustus (eerste vrijdag+weekend in augustus)
**Kuroishi Yosare Matsuri: 15 – 17 augustus
Tanabu Matsuri (Shimokita): 18 - 20 augustus

Op 20 augustus (datum varieert per jaar) is het daarnaast Tanabata, rond die datum zullen door het hele land versieringen te zien zijn. De Tanabata-festivals in het lijstje worden echter op vaste data gehouden. Buiten dit lijstje zijn er nog talloze andere festivals, maar daarvan ben ik niet zo zeker van de juistheid van m’n informatie. Zo weet ik dat er in die eerste week van augustus ook in Noshiro het nodige te doen is, maar ik heb nog niet eens een eenduidige naam van het festival…

De vetgedrukte matsuri heb ik zelf de afgelopen zomers bezocht dus daar kan ik je desgewenst meer over vertellen, de rest nog niet. Bij de meeste matsuri betreft het een dagelijkse optocht (meestal vroeg in de avond, maar soms ook 's middags) en vaak op de laatste dag vuurwerk, bij de Tanabata gaat het om versieringen, meestal in overdekte winkelgalerijen. Bij alle festivals zal je sowieso volop eetstandjes aantreffen, waarbij Akita (“Local Gourmet Festival”) en Hachinohe mijn favorieten zijn.

Aomori, Akita en Sendai worden traditioneel gezien als de “grote drie”, Morioka en Yamagata spreken bieden liever van de “grote vier” (dus eigenlijk vijf…), en elk maken ze die status ook zeker waar. Hachinohe, Goshogawara en Hirosaki zijn wellicht wat minder bekend, maar vooral die eerste twee behoren toch tot mijn persoonlijke favorieten, en door hun wat kleinere schaal zijn ze ook wat toegankelijker. Sakanacho Tanabata Matsuri is echt een lokaal festival, leuk als je toch in Morioka bent, maar geen festival om voor te reizen (Sendai Tanabata in het klein). Ook het Ominato Nebuta Matsuri is een lokale, kleine versie van grote broer Aomori. Het Niigata Matsuri vond ik qua parade niet zo bijzonder, maar op de tweede dag is er 's avonds wel een enorm vuurwerk. Op de eerste dag zou er echter een veel grotere parade zijn, maar toen zat ik nog in de (stoom)trein.

Zoals eerder gezegd, zeker bij de grotere matsuri zijn de hotels vaak maanden vantevoren volgeboekt. Vooral voor de “grote drie” is dit echt iets om rekening mee te houden, met name in Aomori wordt het lastig om na februari nog iets betaalbaars te vinden. Aomori heeft echter wel als voordeel dat dit ook prima vanuit Hirosaki te bezoeken is (evenals Goshogawara), waar meestal wat makkelijker nog iets te vinden is. Hachinohe is het makkelijkst vanuit Morioka te bezoeken (waar hotels ook tijdens het Sansa Odori niet echt een probleem zijn), Yamagata kan eventueel vanuit Sendai bezocht worden. Mocht je overigens ook Hokkaido willen bezoeken, hou er rekening mee dat hier in de zomer met name tijdens weekenden de hotels snel vol zitten. Bijtijds boeken is dus een must, aangezien je de meeste hotels in Japan toch gratis kan annuleren kan je dan altijd nog kijken of er later nog wat te schuiven valt.