Een lijstje van de festivals in het noordelijke deel van Japan tijdens jouw bezoek waarvan ik (vrijwel) zeker ben van de data:
Kuroishi Nebuta Matsuri: 30 juli – 5 augustus
Hachinohe Sansha Taisai: 31 juli – 4 augustus
Morioka Sansa Odori: 1 – 4 augustus
Hakodate Minato Matsuri: 1 – 5 augustus
Hirosaki Neputa Matsuri: 1 – 7 augustus
Aomori Nebuta Matsuri: 2 – 7 augustus
Akita Kanto Matsuri: 3 – 6 augustus
Sakanacho Tanabata Matsuri (Morioka): 4 – 7 augustus
Goshogawara Tachineputa: 4 – 8 augustus
Yamagata Hanagasa Odori: 5 – 7 augustus
Yuzawa Tanabata Ukiyo-e Lantern Matsuri: 5 – 7 augustus
****Sendai Tanabata Matsuri: 6 – 8 augustus
**Ominato Nebuta Matsuri: 7 – 9 augustus (eerste ****vrijdag+weekend ****in augustus)
Niigata Matsuri: **7 – 9 **augustus (eerste vrijdag+weekend in augustus)
**Kuroishi Yosare Matsuri: 15 – 17 augustus
Tanabu Matsuri (Shimokita): 18 - 20 augustus
Op 20 augustus (datum varieert per jaar) is het daarnaast Tanabata, rond die datum zullen door het hele land versieringen te zien zijn. De Tanabata-festivals in het lijstje worden echter op vaste data gehouden. Buiten dit lijstje zijn er nog talloze andere festivals, maar daarvan ben ik niet zo zeker van de juistheid van m’n informatie. Zo weet ik dat er in die eerste week van augustus ook in Noshiro het nodige te doen is, maar ik heb nog niet eens een eenduidige naam van het festival…
De vetgedrukte matsuri heb ik zelf de afgelopen zomers bezocht dus daar kan ik je desgewenst meer over vertellen, de rest nog niet. Bij de meeste matsuri betreft het een dagelijkse optocht (meestal vroeg in de avond, maar soms ook 's middags) en vaak op de laatste dag vuurwerk, bij de Tanabata gaat het om versieringen, meestal in overdekte winkelgalerijen. Bij alle festivals zal je sowieso volop eetstandjes aantreffen, waarbij Akita (“Local Gourmet Festival”) en Hachinohe mijn favorieten zijn.
Aomori, Akita en Sendai worden traditioneel gezien als de “grote drie”, Morioka en Yamagata spreken bieden liever van de “grote vier” (dus eigenlijk vijf…), en elk maken ze die status ook zeker waar. Hachinohe, Goshogawara en Hirosaki zijn wellicht wat minder bekend, maar vooral die eerste twee behoren toch tot mijn persoonlijke favorieten, en door hun wat kleinere schaal zijn ze ook wat toegankelijker. Sakanacho Tanabata Matsuri is echt een lokaal festival, leuk als je toch in Morioka bent, maar geen festival om voor te reizen (Sendai Tanabata in het klein). Ook het Ominato Nebuta Matsuri is een lokale, kleine versie van grote broer Aomori. Het Niigata Matsuri vond ik qua parade niet zo bijzonder, maar op de tweede dag is er 's avonds wel een enorm vuurwerk. Op de eerste dag zou er echter een veel grotere parade zijn, maar toen zat ik nog in de (stoom)trein.
Zoals eerder gezegd, zeker bij de grotere matsuri zijn de hotels vaak maanden vantevoren volgeboekt. Vooral voor de “grote drie” is dit echt iets om rekening mee te houden, met name in Aomori wordt het lastig om na februari nog iets betaalbaars te vinden. Aomori heeft echter wel als voordeel dat dit ook prima vanuit Hirosaki te bezoeken is (evenals Goshogawara), waar meestal wat makkelijker nog iets te vinden is. Hachinohe is het makkelijkst vanuit Morioka te bezoeken (waar hotels ook tijdens het Sansa Odori niet echt een probleem zijn), Yamagata kan eventueel vanuit Sendai bezocht worden. Mocht je overigens ook Hokkaido willen bezoeken, hou er rekening mee dat hier in de zomer met name tijdens weekenden de hotels snel vol zitten. Bijtijds boeken is dus een must, aangezien je de meeste hotels in Japan toch gratis kan annuleren kan je dan altijd nog kijken of er later nog wat te schuiven valt.