Bon dia beste forumleden,
Ik heb enkele vragen waar ik mee zit.
Ik ben geboren op Aruba in 1953 en als jongen van 12 naar Nederland gekomen om na mijn schooltijd in militaire dienst te treden.
In oktober ga ik met FLO, een militair pensioen.
Ik ben dan 58 jaar en wil terug naar Aruba.
Ik weet dat ik dan elk jaar tot aan mijn 65 ,2 procent aan AOW zal verliezen maar dat neem ik op de koop toe.Mijn opbouw staat nu op 85 procent.
Ik ben NIET van pan om op Aruba nog betaalde arbeid te gaan verrichten maar mij wel in ga zetten voor vrijwilligers werk vooral met de jeugd.
Vraag 1. Als ik mij hebt uitgeschreven in Nederland ben ik niet meer verzekerd voor ziektekosten.Wat zal ik moeten gaan betalen bij het AZV op Aruba.
Vraaf 2. Ik ben dan 58 jaar en wil geen gebruik maken van het AOV op aruba als ik 60 wordt ,ik heb natuurlijk ook niets opgebouwd op Aruba.
Moet ik dan toch nog AOV premies gaan betalen tot aan mijn 60e alhoewel ik NIET gaat werken daar.
Ik ben de laatste jaren vaak op vakantie geweest om mijn roots weer te vinden en ken het eiland vrij goed. Huisvesting is geen probleem.
Ik zit enkel met die twee vragen in mijn maag, ik heb mailtjes gestuurd naar de SIAD,AZV en AOV maar tot nu geen antwoord gekregen.
Misschien dat iemand op dit forum mij kan helpen.
bedankt voor Uw lees geduld.
Masha danki.
He Baroe
Nog niet genoeg geholpen op het prikbord? Ik denk dat de prikkers in het algemeen meer gerichte info kunnen geven dan dit reisforum.
Voor AZV ben je nog steeds verplicht verzekerd, of je nu gaat werken of niet. Ik durf niet te zeggen wat in jouw geval de premie zal worden en idd, instanties zullen je geen antwoord geven via email, misschien per telefoon als je geluk hebt, maar ook dat is vaak geen optie. Ik weet alleen dat als je een bedrijf hebt dus in de vrije sector werkt, de AZV premie iets van 8000 florin is en zo ook als je pensionado bent, dus misschien is dat een bedrag om rekening mee te houden?
Volgens mij hoef je als je niet gaat werken op Aruba ook geen AOV meer op te bouwen. Vrijwillig bijverzekeren voor je AOW kan toch een interessante optie zijn in NL als je inkomen laag is. Ik zou dat bij SVB in Nederland nog even onderzoeken, er is onlangs een artikel verschenen in de Wereldkrant wat daarover ging en er is meer mogelijk dan je zou denken via de website.
Hoi Grumpy,
ja man zoveel mogelijk info krijgen toch.
Ik weet inmiddels via een mailtje van de heer croes van het AOV dat ik geen premie ga betalen.
Dus dat is geregeld.
Van het AZV lees ik op hun site dat ik totaal 11 procent van mij jaar inkomen ga betalen aan premie of ik zou een betaalde baantje moeten gaan zoek.
Bedank voor jou inbreng.
greetz Baroe