Taxi kosten en tijd Sumatra

Beste,

Graag zou ik willen weten wat (ongeveer) de kosten en reistijden zijn met een taxi vanaf deze plekken op Sumatra:

Van PadangAirport naar Lake Maninjau (ten oosten van het meer hebben wij een accomodatie gevonden waar wij zouden willen verblijven voor twee nachten.

Van Lake Maninjau naar Harau Vallei (Is hier sowieso wel een taxi te regelen?)

Van Harau Vallei naar PadangAirport.

Van Medan naar Parapat (Daar willen wij op dezelfde dag met de boot naar Samosir/TukTuk.

Van Parapat naar Bukit Lawang

Van Bukit Lawang naar Medan.

Hoi Reislid,

Voor al deze routes is het wel mogelijk om een auto of minibusje met chauffeur te charteren (het makkelijkste is om bij je hotel te vragen om vervoer naar de volgende plek). Ik heb geen precieze informatie voor alle prijzen, maar een gangbare prijs voor een huurauto met chauffeur is ongeveer 500.000 tot 700.000 rupiah (€ 35-50) per dag. Als je een langere afstand wilt overbruggen kan het zijn dat je meer moet betalen, omdat de chauffeur en auto natuurlijk ook weer terug moeten. Als je een kortere afstand overbrugt ben je wel goedkoper uit, of je kan de auto voor de hele dag huren en onderweg ook nog wat bezienswaardigheden bezoeken.

Op sommige vaste routes rijden ook minibusjes/deeltaxi’s (genaamd ‘travel’) waarvoor je gewoon een ticket per persoon kunt boeken. Dit is bijvoorbeeld het geval op de route Padang Airport naar Bukittinggi en van Medan Airport naar het Tobameer/Parapat. Voor die laatste route kost een ticket zo’n 80.000 rupiah (€ 5,50). Er is geen vaste dienstregeling en de chauffeurs wachten gewoonlijk totdat zeker driekwart van het busje vol is, om genoeg geld te verdienen. Als dat te lang duurt kun je natuurlijk ook extra tickets kopen zodat 'ie eerder vertrekt.

In het artikel ‘Aankomst op Medan Airport’ op mijn website staat ook meer informatie over het reizen tussen Medan en Parapat en Bukit Lawang. Als je voor het middaguur vertrekt vanaf Medan dan moet het zeker lukken om in Parapat nog een boot naar Tuk-Tuk te halen.

Groeten,

Erwin